W czerwcu 2019 roku Związek Firm Public Relations opublikował ranking agencji według fee income za rok 2018. Publikacja przyjęła w tym roku jednak nową formę – „Raportu PR”, którego głównym tematem była reputacja.
Redaktorzy PRoto.pl przygotowali do niego artykuły opisujące poszczególne obszary, które mają na nią wpływ: zarządzanie kryzysem, employer branding, zrównoważony rozwój, komunikacja wewnętrzna, product reputation i public affairs. Pobierz raport, jeśli chcesz zyskać dostęp do tekstów.
Prezentujemy komentarze przedstawicieli firm, które wzięły w nim udział. W opiniach eksperci opierali się na pytaniach, jakie czynniki miały wpływ na obecną pozycję w rankingu agencji, jakie rynkowe trendy obserwują i czy ranking może być uznany za ich odzwierciedlenie. Zapytaliśmy przedstawicieli agencji również o to, jak oceniają fakt, że nie wszystkie firmy należące do ZFPR wzięły udział w rankingu.
Czytaj też:
Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 1
Agnieszka Bacińska, prezeska Walk PR
Walk utrzymał pozycję lidera wśród grup, z dynamiką wzrostu fee income 13 proc. rok do roku, co potwierdza, że nasz kierunek biznesowy jest słuszny. W Walk PR – jednostce wyspecjalizowanej w usługach public relations – konsekwentnie wykorzystujemy przewagę, jaką daje nam przynależność do Grupy Walk. Jako niezależna polska grupa mamy pełną elastyczność w zakresie kształtowania zespołów projektowych pracujących dla klientów. W rezultacie do zespołów PR-owych dołączamy specjalistów z innych dziedzin: strategów, kreatywnych, specjalistów od digital czy contentu, wierząc, że na styku ich kompetencji powstają najbardziej kreatywne i efektywne rozwiązania public relations. Jesteśmy gotowi testować różne modele pracy, zdając sobie sprawę, jak bardzo wymagająca jest współcześnie komunikacja i że nie ma w niej prostych recept na sukces. W Walk PR w 2018 roku rozpoczęliśmy też szereg zmian wewnętrznych, obejmujących między innymi rozbudowanie pionów komunikacji korporacyjnej oraz brandowej, jak również silniejszą integrację współpracy z innymi jednostkami biznesowymi Grupy Walk. Ich pełne efekty widzimy od początku 2019 roku.
Ranking według fee income ZFPR dla polskiego rynku PR jest już tradycją, pokazuje, w jakiej kondycji jest nasza branża, a jest to kondycja dobra i stabilna. Co równie ważne, obecność w rankingu to mocny sygnał wysyłany przez jego uczestników na rynek: jesteśmy transparentni.
Tomasz Alberski, CEO Komunikacji Plus
Jesteśmy stosunkowo młodą agencją – zaczynaliśmy siedem lat temu z pięcioosobowym zespołem. Teraz w grupie Komunikacja Plus działa już prawie 80 konsultantów, z czego w samej agencji PR ponad 30. Mamy biura w Warszawie i we Wrocławiu. To był nasz pierwszy udział w rankingu agencji według fee income przeprowadzonym przez Związek Firm Public Relations. Od razu zajęliśmy bardzo wysokie piąte miejsce, a wpłynęły na to przede wszystkim dwa czynniki. Szeroka oferta usług, jakie dostarczamy – od kreacji i badań, przez digital, EB, po PR korporacyjny i doradztwo strategiczne. Do tego należy dodać, że jakość naszych usług przekłada się na system poleceń i rekomendacji, jakie otrzymujemy od naszych klientów. W tym kontekście w 2018 roku przeprowadziliśmy badanie satysfakcji w obszarze client service. Uzyskaliśmy bardzo wysoki wskaźnik Net Promoter Score (NPS), który pozwala określić prawdopodobieństwo rekomendacji – 60 punktów w skali od -100 do +100. Badania Reichhelda wskazują, że przeciętna wartość NPS dla firm mieści się w przedziale 10-15.
Na rynku widać coraz większe zapotrzebowanie na kompleksowe doradztwo strategiczne uwzględniające wszystkie narzędzia i kanały komunikacji. To przekłada się na możliwość doboru coraz bardziej efektywnych rozwiązań dla klientów. Na polskim rynku nadal niewiele agencji jest w stanie zaoferować takie usługi na wysokim poziomie. Kto pierwszy zostanie realną agencją 360, na długo zajmie miejsce w czołówce rankingu ZFPR. Dostrzegamy także rosnącą potrzebę mierzenia efektywności działań oraz fokus na nowoczesne narzędzia – wideo, digital czy big data.
Jako debiutant w rankingu ZFPR będziemy zachęcać wszystkich do udziału w projekcie. Im więcej firm bierze w nim udział, tym lepiej możemy oceniać rozwój branży na poziomie biznesowym. To pokazuje, czy klienci oceniają nasze usługi jako nie tylko efektowne, ale przede wszystkim efektywne. Czy są gotowi powierzać nam swoje budżety.
Rozumiem, że nie wszystkie agencje chcą co rok publikować swoje dane finansowe. Na pewno jako branża będziemy szukać wspólnie rozwiązań, które będą zachęcały do udziału w rankingu coraz więcej agencji w kolejnych latach.
Łukasz Malczewski, partner zarządzający D*fusion communication
Konsekwentnie tłumaczymy świat wypełniony innowacjami. Kiedyś tylko nieliczne organizacje budowały swój wizerunek technologicznego lidera. Dzisiaj niemal każda firma chce stać na czele technologicznego wyścigu, niezależnie od tego, czy działa w sektorze handlu, mody, finansów, motoryzacji, czy paliw. Budują one swoją rozpoznawalność właśnie na innowacjach i zrozumieniu z klientami, którzy codziennie korzystają z technologii. Z tego powodu nasza pozycja rośnie. Jesteśmy partnerami firm, które szukają nowego sposobu komunikacji ze swoim otoczeniem biznesowym i społecznym w cyfrowych czasach.
Pod wpływem technologii zmiany następują błyskawicznie i muszą być zrozumiane przez szerokie grono odbiorców, a nie tylko garstkę pasjonatów. Każda firma przechodzi obecnie cyfrową transformację. To moment, w którym budujemy porozumienie z klientem korzystającym z różnego rodzaju mediów i narzędzi komunikacji. Znamy oba światy i dlatego budujemy naszą rozpoznawalność jako przewodnicy po „cyfrowym świecie”. Co istotne, ten dialog musi być prowadzony ze szczególną dbałością o kwestię prywatności i etyki, tak by każdy z nas mógł czerpać owoce zmian wywołanych technologią. Znaczenie komunikacji w tym obszarze jest nie do przecenienia.
Agencje rozwijają swoją specjalizację w różnych obszarach. Kluczowe jest to, by klienci mieli szansę wybrać z szerokiej oferty usług najwyższej jakości. Dlatego istotne jest, by branża rozwijała swoje kompetencje wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Nawet jeśli oznacza to, że PR-owcy będą musieli nauczyć się komunikacji z maszynami pod wpływem upowszechnienia sztucznej inteligencji. Musimy ciągle obserwować zmiany na rynku.
Decyzja o udziale w rankingu to indywidualny wybór osób zarządzających agencją. Z pewnością jak największa reprezentacja branży pokazuje jej siłę. Dajemy w ten sposób sygnał klientom, że mają oni szansę wyboru z szerokiego grona agencji o różnorodnej specjalizacji.
Zebrały Paulina Mikulska, Angelika Kalinowska, Małgorzata Baran