przychody netto (sprzedaż usług) w mln zł: 12,5 (2013) 11,2 (2014)
fee income w mln zł: 7,9 (2013) 7,8 (2014)
Ranking agencji PR wg. fee income z 2013 i 2014 roku pokazuje, że polski rynek usług PR jest względnie stabilny. Grayling Poland działa na rynku już dwudziesty rok, co jest możliwe nie tylko dzięki trwałym relacjom z klientami, ale również dzięki wysokiej jakości doradztwa strategicznego, jak i codziennej pracy konsultantów. Z kolei dobra atmosfera w pracy i stała forma zatrudnienia pozwala gwarantować niską rotację w zespole.
Lista umiejętności, usług, zakresu działań, które oferują firmy PR od kilku lat systematycznie wzrasta. Klienci coraz częściej domagają się od agencji pełnego podejścia zintegrowanej komunikacji łączącego elementy tradycyjnego PR z nowymi umiejętnościami. Agencje zaś zatrudniają osoby posiadające nowe kompetencje, jak np. w zakresie digital czy analizie danych, równocześnie szkoląc obecnych konsultantów.
Rynek PR w Polsce ciągle się rozwija, cieszy postępująca profesjonalizacja komunikacji, która jest już dzisiaj poważnie traktowana. W dobie hiperłączności i aktywności obywatelskiej, firmy i marki są nieustannie na cenzurowanym, a ich sukces w coraz większym stopniu staje się zależny od przychylności zarówno decydentów (public affairs), jak i opinii publicznej (public relations). Podobnie ma się z employer branding – coraz więcej firm rozumie wagę informowania, angażowania i aktywizowania zarówno obecnych, jak i przyszłych pracowników.
Biorąc to pod uwagę i patrząc na łączny wynik rankingu agencji PR wg fee income nie sposób nie zadać sobie pytania – czy nasza branża jest wystarczająco opłacana? Choć profesjonalne usługi PR są potrzebne i przynoszą wymierne korzyści biznesowe, ciągle musimy udowadniać wartość rekomendacji i strategii komunikacyjnych opracowanych przez doświadczonych konsultantów. Coraz częściej dominującą rolę w przetargach odgrywają działy zakupów, które sprowadzają ocenę ofert PR do analizy w kategoriach finansowych.
Anna Czaplicka, dyrektor generalna Grayling Poland
Wyniki swoich agencji komentują także: Ryszard Solski, Przemek Staniszewski, Łukasz Wilczyński, Sebastian Hejnowski, Norbert Ofmański, Grzegorz Szczepański, Przemysław Mitraszewski i Joanna Pruszyńska-Witkowska