poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościIV edycja raportu Annual CSR Outlook 2016: dla spółek raportowanie niefinansowe to...

IV edycja raportu Annual CSR Outlook 2016: dla spółek raportowanie niefinansowe to nowy temat

Co zarządy firm z branży finansowej rozumieją dziś pod pojęciem CSR? Jak to jest z ich świadomością dotyczącą raportowań niefinansowych? Nad tymi zagadnieniami dyskutowano podczas prezentacji raportu Annual CSR Outlook 2016.

CSR przeszedł do poziomu operacyjnego

Pomysłodawcą projektu i wydarzenia jest firma doradczo-edukacyjna CSRinfo. Pretekstem do spotkania – fakt, że od 2017 r. na mocy przepisów UE duże firmy będą musiały raportować także dane pozafinansowe, dot. m.in. przeciwdziałania korupcji, wpływu na środowisko, poszanowania praw pracowniczych. Obowiązek raportowania danych pozafinansowych wprowadza dyrektywa unijna przyjęta we wrześniu 2014 r.

Wydarzenie otworzyła Liliana Anam, menedżer zarządzający CSRInfo, która zaprezentowała raport Annual CSR Outlook. Przedstawia on przegląd wyzwań stojących przez biznesem, a zwłaszcza przed branżą finansową w 2016. Jak powiedziała we wstępie „CSR przeszedł do poziomu operacyjnego”.

Zauważalne będzie bowiem  coraz większe zainteresowanie zarządzaniem łańcuchem dostaw. Tu za najważniejsze wyzwania (wg badania Business for Social Responsibility) uznaje się: zapewnienie dobrych warunków pracy, etyka i transparentność dostawców, płace, benefity czy nadgodziny. Anam zwróciła także uwagę na potrzebę komunikowania tych praktyk, bo  „samo wysłanie kodeksu dziś nie wystarczy”:

„Potrzebujemy zrozumienia w dziale zakupów, a także edukacji dostawców. 48 proc. firm realizuje szkolenia dla dostawców, a 59 proc. chce wspólnej inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju biznesu. To jest zupełnie inna forma komunikacji naszych wymagań”. Podkreśliła przy tym, że dostawca może mieć wytyczne też od wielu innych firm. Podała przykład praktyk stosowanych za granicą, zgodnie z którymi choć instytucje na co dzień ze sobą konkurują, to zbierają się, by pomóc w dialogu z dostawcami.

Pełna treść raportu dostępna jest tutaj.

Raportowanie niefinansowe – nowy temat, obowiązek…i dodatkowy wydatek

W badaniu uwzględniono także trendy i wyzwania w branży finansowej, w którym dużą role odegrają trzy aspekty: digitalizacja i multikanałowość, bezpieczeństwo w sieci, a także edukacja finansowa.

Ta część otworzyła panel dyskusyjny, w którym wzięli udział prof. dr hab. Róża Milic-Czerniak, członek Komisji Etyki Bankowej, Zbigniew Gajewski, Konfederacja Lewiatan i Piotr Biernacki, dyrektor strategiczny Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i prezes zarządu Fundacji Standardów Raportowania.  Spotkanie było swego rodzaju „zoomem” na branżę finansową.  Zdaniem Zbigniewa Gajewskiego „rynki finansowe są dzisiaj w fatalnej kondycji wizualnej”, a „kwestia konfrontacji z wizerunkiem będzie dla branży największym wyzwaniem”. Prof. Róża Milic-Czerniak wspomniała przy tym, że banki to instytucje zaufania społecznego i komercyjnego. Coraz częściej funkcjonują jednak jako przedsiębiorstwa, dlatego znika ten aspekt społeczny.

W debacie skupiono się także nad świadomością zarządów dotyczącą konieczności raportowania pozafinansowego. Tu ciekawym punktem dyskusji była myśl Piotra Biernackiego, który zwrócił uwagę, że tylko 20-30 proc. raportuje działania pozafinansowe, co oznacza, że dla ponad 100 spółek to temat zupełnie nowy. Jak dodał, gros spółek w ostatniej chwilii także dowiaduje się, że dane regulacje wchodzą w życie. „Traktują je jako obowiązek, utrudnienie i dodatkowy wydatek” – konkludował dyrektor Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych. Z drugiej strony – podkreślił Gajewski – to właśnie sektor finansowy może dla innych być wzorem dobrych praktyk. Na przykład w zakresie cyberprzestępczości. „Wspólna misja budowania narzędzi przeciwdziałania cyberprzestępczości to coś, w co branża powinny inwestować. Jako lider, sektor finansowy może wciągać inne”.

Konkluzja? Niech podsumowaniem spotkania będzie także cytat z Katarzyny Teter, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu Banku Zachodniego WBK: „W CSR nie chodzi o to, żeby raportować, tylko to robić”.

PRoto.pl jest patronem medialnym publikacji.

(mw)

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj