Po skandalu korupcyjnym FIFA, Visa grozi zerwaniem kontraktu sponsorskiego. To pierwszy sponsor, który zajął tak stanowcze stanowisko. W ślad za nim idą jednak inne marki – czytamy w foxsports.com.
„Spodziewamy się, że FIFA podejmie szybkie i natychmiastowe kroki w celu rozwiązania tych kwestii. Trzeba zacząć od przebudowy kultury z silnym naciskiem na działania etyczne w celu przywrócenia dobrego imienia i reputacji rozgrywek w oczach fanów” – czytamy w specjalnym oświadczeniu przedstawicieli Visa. To odpowiedź sponsora na niepokojące doniesienia, które pojawiają się w mediach przy okazji organizowanych mistrzostw.
Jak przypomina portal, służby na zlecenie FBI aresztowały sześciu czołowych działaczy FIFA w związku z zarzutami korupcyjnymi. Postępowanie wszczęto w sprawie wyboru gospodarzy mistrzostw świata 2018 i 2022, które mają zostać rozegrane w Rosji i Katarze. Na wizerunek Mundialu 2022 niekorzystnie wpływają także inne wiadomości. Niedawno pisaliśmy o nadużyciach w przypadku sezonowych pracowników budujących stadiony czy o aresztowaniu dziennikarza BBC, który zbierał materiały o warunkach pracy przy katarskich budowlach. Wówczas zapytani przez nas specjaliści stwierdzili, że śmiertelne przypadki wśród robotników to bardziej problem FIFA niż sponsorów, którzy nie mają wpływu na inwestycje w Katarze.
Jednak, podobnie jak Visa, część z nich zapowiedziała, że będzie monitorować działania FIFA. Sytuacją zaniepokojona jest Coca-Cola, przedstawiciele Nike oprócz szybkiego wyjaśnienia zarzutów żądają też od FIFA przestrzegania zasad etycznych. Podobne oświadczenia wydali też McDonald’s i Budweiser. Poglądy marek nie są czymś, co FIFA może bagatelizować, ponieważ sponsorzy zapewniają im prawie jedną trzecią dochodów.
Autor artykułu zwraca uwagę, że w przypadku wycofania się któregoś ze sponsorów przed dużym problemem stają także niektóre drużyny piłkarskie. Nike dla przykładu płaci reprezentacji Brazylii za noszenie ich koszulek firmowych. (mw)