Nawet kampanie społeczne promujące pozytywny wizerunek naszego kraju, mogą zakończyć się procesem. Sprawa dotyczy tygodników Newsweek i Wprost. Oba rozpoczęły kampanię, która ma przekonać Polaków, że żyją w kraju sukcesu. Z tym, że Newsweek zarzuca Wprost kradzież pomysłu i chce wytoczyć proces.
Konkurencyjne tygodniki, poza podobnymi kampaniami, łączy także postać Tomasza Lisa. Do lutego 2012 roku był redaktorem naczelnym Wprost, aby następnie objąć to samo stanowisko w Newsweeku. Wydawcy obu tytułów spierają się o to, czy kampania promująca Polskę była pomysłem redakcji Wprost czy samego Tomasza Lisa, który następnie zrealizował go w swojej nowej redakcji.
„Idea i logo akcji »Fajna Polska« powstały w redakcji tygodnika WPROST w związku z zapotrzebowaniem wydawcy na wykreowanie akcji społecznej towarzyszącej 30-leciu tygodnika WPROST” – zaznacza w oświadczeniu AWR Wprost. Wydawca dodaje, że po odejściu Lisa postanowiono zmienić nazwę kampanii na „Polska jest OK”, „ze względu na bardziej międzynarodowy charakter tego określenia i bezpośrednie powiązanie z promocją Polski przed EURO 2012”. „Fakt zmiany nazwy akcji i zmiany jej logo nie oznacza jednak, że prawa własności AWR do pierwotnych znaków wygasły” – czytamy.
Jakie są zarzuty wydawcy Newsweeka, koncernu Ringier Axel Springer? „Akcja społeczna »Fajna Polska«, promująca nowoczesny patriotyzm, była autorskim pomysłem Tomasza Lisa, który już w styczniu złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o rejestrację znaku graficznego w biało-czerwonych barwach” – twierdzi wydawca w oświadczeniu i informuje, że krakowski Sąd Okręgowy przychylił się do jego wniosku o zakazanie Wprost „używania oznaczeń podobnych/zbliżonych do znaku »Fajna Polska«/»Polska jest fajna«, a także przypisywania Wprost lub jej pracownikom autorstwa znaku”.
Wprost zapowiada, że podejmie kroki w celu „zabezpieczenia swoich praw”, wobec „próby zawłaszczenia przez byłe kierownictwo redakcji praw do akcji”. Bierny nie pozostanie także Ringier Axel Springer. Koncern już zapowiedział złożenie pozwu przeciwko konkurencji. (ks)