20 czerwca 2021 roku, w ramach Dnia Ojca, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej rozpoczęło kampanię #OjcostwoPrzygodaŻycia. Akcja ma przekonywać młodych ludzi, że „bycie ojcem i aktywna obecność w życiu dziecka to prawdziwa przygoda dostępna na wyciągnięcie ręki dla każdego mężczyzny”.
Dowiadujemy się, że w społeczeństwie wciąż obecny jest stereotyp ojca – „jedynego żywiciela rodziny i wiecznie nieobecnego taty”. Organizatorzy zaznaczają jednak, że obraz ten ulega zmianie na rzecz „nowego pokolenia zaangażowanych ojców”, dla których bycie rodzicem to nie tylko odpowiedzialność, ale także „świetna zabawa”.
„Podejście do ojcostwa bardzo zmieniło się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat” – zaznacza premier Mateusz Morawiecki. „Dziś dla wielu mężczyzn bycie tatą tu i teraz to rola życia i prawdziwie męska przygoda, której – jak każdej przygodzie – towarzyszą wyzwania, ale także radość, satysfakcja i wewnętrzny rozwój” – dodał i zaznaczył, że na kwestię ojcostwa należy patrzeć nie tylko przez pryzmat wsparcia finansowego rodzin, ale również wzmacniania ich więzi i trwałości.
„O roli ojca w przestrzeni publicznej nie mówi się tak dużo i często jak o macierzyństwie, ale nie mam żadnych wątpliwości, że tata jest dla każdego dziecka osobą równie ważną, co mama” – podkreśla z kolei Marlena Maląg, Minister Rodziny i Polityki Społecznej. „To właśnie tata jest pierwszym wzorem mężczyzny zarówno dla syna, jak i córki. W oczach swoich dzieci jest prawdziwym bohaterem i bezpieczną przystanią” – tłumaczy.
Barbara Socha, Pełnomocnik Rządu do Spraw Polityki Demograficznej poinformowała dodatkowo, że inicjatorom akcji zależało na tym, by pokazać, że „bycie tatą może być fantastyczną, męską przygodą pełną pasji i miłości”, która „dostarcza wspaniałych i niezapomnianych emocji, porównywalnych tylko ze sportami ekstremalnymi” – „takimi, w których zawsze wygrywają: szczerą, bezinteresowną miłością i szansą przeżycia czegoś wyjątkowego, czego nie można kupić za żadne pieniądze” – podkreśla.
W ramach kampanii stworzono trzy spoty, których zadaniem jest „przekonywanie niepewnych i niezdecydowanych” do tego, że ojcostwa nie trzeba się bać, a „bycie tatą niczego nie przekreśla”, a jedynie mobilizuje do działania i wytyczania sobie nowych, ambitnych celów. Filmy można zobaczyć na kanale YouTube i Facebooku Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz na facebookowym profilu Po Pierwsze Rodzina, wideo jest emitowanie tylko w internecie.
Źródło: youtube.com/Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Źródło: youtube.com/Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Źródło: youtube.com/Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Oprócz tego elementem akcji stała się gra miejska „Przygoda z Tatą”, która odbyła się 20 czerwca 2021 roku na terenie Warszawy i to ona zainicjowała całość działań. Wzięli w niej udział ojcowie z dziećmi, a ich zadaniem było „przeszukanie archipelagu skarbów i odnalezienie odpowiednich obiektów w centrum miasta”. Patronat nad wydarzeniem objął program Inicjatywa Tato.Net.
Zakończenie kampanii planowane jest na 4 lipca 2021 roku. (kd)