Belgijska firma InSites Consulting postanowiła dokładnie zbadać i zmierzyć świat internetowych społeczności, jak również przyjrzeć się ich członkom – w efekcie powstał raport „Social media around the world”.
W badaniu wzięło udział 2884 internautów z 14 krajów. Po ich przepytaniu wyszło, że najbardziej znanymi mediami społecznościowymi na świecie są Facebook, MySpace i Twitter. Do posiadania konta na przynajmniej jednej platformie społecznościowej przyznało się 72 proc. respondentów w skali globalnej (największy odsetek odnotowano w Brazylii – 95 proc., w USA – 84 proc. i w Portugalii – 82 proc.). Wśród członków społeczności internetowych prym wiedzie Facebook, z którego korzysta 51 proc. internautów biorących udział w badaniu. Kolejne miejsca zajął MySpace (20 proc.) i Twitter (17 proc.) Niewiele mniej użytkowników ma popularna głównie w Brazylii platforma Orkut (15 proc. wskazań).
Badanie wykazało również, że internauci korzystają z portali społecznościowych w celach prywatnych – tylko 3 proc. respondentów przyznało się do posiadania tylko „zawodowych” profili w portalach takich jak LinkedIn i Xing.
Odnośnie użytkowników platform społecznościowych – z raportu „Social media around the world” możemy się dowiedzieć m. in. o tym, że wśród Brazylijczyków dominuje typ użytkownika określony przez twórców badania jako „podglądacz” – często logujący się na platformie, ale mało aktywny. Wśród wszystkich członków społeczności internetowych dominuje natomiast typ „pasywny” – osoby rzadko logujące się i przy tym mało aktywne. Najwięcej „niedzielnych użytkowników” odnotowano natomiast w USA i Rosji. Charakteryzują się oni niską częstotliwością logowania, ale za to dużą aktywnością online.
Cały raport dostępny jest tu.