„Targi są za mało wykorzystywane w działaniach public relations” – pisze Izabela Bogdanowicz na łamach Gazety Wyborczej. Jak zauważa autorka artykułu: „Coraz więcej firm uznaje targi za ważny element swojej strategii marketingowej”. Halina Trawa, dyrektor biura zarządu Polskiej Korporacji Targowej komentuje: „Wystawcy zazwyczaj mówią, że decydują się na udział w targach przede wszystkim dla prestiżu firmy i marki, dla kształtowania wizerunku firmy w jej otoczeniu konkurencyjnym oraz wśród klientów”.
Jednakże mimo tego, że imprezy wystawiennicze dają ogromne możliwości efektywnego komunikowania się, często nie są one wykorzystywane i działania PR na targach ograniczają się do przygotowania materiałów dla mediów i współudziału w ogólnej konferencji prasowej. Nowym narzędziem wspomagającym, a czasem zastępującym targi jest internet, który daje możliwość prowadzenia całorocznych targów on-line. Jednak, jak podkreśla Andrzej Świątecki z Zakładu Marketingu Medialnego i PR UW: „bezpośredni kontakt z klientami i kooperantami to nadal niezbędny element strategii marketingowej”.
Cały artykuł z Gazety Prawnej
MARKETING. KONTAKTY Z KLIENTAMI
Niewykorzystane szanse poprawy wizerunku
Ramka
69 proc. wystawców nie bada w czasie trwania targów skuteczności udziału w nich
48,3 proc. wystawców nie bada po targach skuteczności swojego udziału w imprezie
Coraz więcej firm uznaje targi za ważny element swojej strategii marketingowej. Rośnie specjalizacja imprez, dzięki czemu adresat oferty staje się bardziej określony. Targi za mało są wykorzystywane w działaniach public relations (PR). Zdaniem odwiedzających targi są to imprezy stanowiące źródło kompletnej, syntetycznej informacji. Umożliwiają porównanie ofert i ich obiektywną ocenę. Już nie za daje się pytania: być albo nie być na targach. Odpowiedź jest prosta: warto dla public relations (PR), gdzie fundamentem jest efektywne komunikowanie się, a możliwości, jakie stwarzają targi, są szczególnie duże. Wystawcy zauważyli, że PR jest integralną częścią targowej strategii marketingowej.
Pole do wykorzystania
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Korporacji Targowej wynika, że targi są opłacalną inwestycją, przynoszącą konkretne zyski. – Wystawcy zazwyczaj mówią, że decydują się na udział w tar gach przede wszystkim dla prestiżu firmy i marki, dla kształtowania wizerunku firmy w jej otoczeniu konkurencyjnym oraz wśród klientów – mówi Halina Trawa, dyrektor biura zarządu Polskiej Korporacji Targowej. Jednak obserwując targowe sto iska zauważa się, że nadal PR bardzo często ogranicza się do przy gotowania materiałów dla mediów i ewentualnej współpracy przy organizowaniu konferencji prasowej. A przecież to nie tylko relacje z mediami. Zadania możliwe do realizacji podczas targów i w związku z nimi wiążą się z różnorodnymi celami, jakie powinna wskazywać własna strategia marketingowa. Firmy, którym zależy na wzmocnieniu kontaktów z klientami, przygotowują specjalne zaproszenia na stoisko targowe albo imprezę towarzyszącą. Dążąc do wykreowania i wzmocnienia marki można w ramach PR zaproponować prezentację nagrodzonego produktu firmy i samą nagrodę. W ramach PR na targach można też prowadzić ankietowanie klientów.
Aktualne trendy
W opinii ekspertów wiedza o targach jako ważnym elemencie strategii marketingowej jest znacząca jedynie na uczelniach zachodnioeuropejskich, w mniejszym stopniu na amerykańskich, a jeszcze mniejszym na polskich. Formuła targów ulegała znaczącym modyfikacjom i aktualnie nie ma wiele wspólnego z pierwotną formułą polegającą wyłącznie na ekspozycji towarów i usług. Obecnie organizowane targi stają się coraz bardziej specjalistyczne: w ujęciu branżowym (np. prezentacja produktów w sektorach tematycznych; matchmaking, czyli możliwość spotkań wystawców z wyselekcjonowanymi grupami partnerów gospodarczych) – np. MotorShow. w wyborze adresata oferty (B2B — business to business, fachowe tar gi dla profesjonalistów, spotkanie specjalistów ze specjalistami; B2C – business to customers, wy stawy specjalne, pokazy i konkursy) – np. Budma. W tej sytuacji różnorodność działań, jaka cechuje PR, ma szczególne znaczenie dla optymalnego wykorzystania przez wystawców nowych, szerokich możliwości wynikających z udziału w targach.
Internet wspomaga
Marketing XXI wieku to spotkania twarzą w twarz na targach plus stały kontakt internetowy. Światowy sektor targowy systematycznie się rozwija, wykorzystując nowe technologie, w tym informatykę. – Na rynku amerykańskim po wstał nowy typ całorocznych targów on-line. Jednak bezpośredni kontakt z klientami i kooperantami to nadal niezbędny element strategii marketingowej. W dobie internetu, gdy współpraca może trwać dłuższy czas bez bezpośredniego kontaktu, staje się to coraz ważniejsze. A targi sprzyjają kontaktom osobistym. Internet zaś można wy korzystać dodatkowo, przed i po targach — mówi Andrzej Świątecki z Zakładu Marketingu Medialnego i Public Relations w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Izabela Bogdanowicz