Pierwszą pozycję w rankingu najcenniejszych marek „Brand Finance Global 500” znów zajął Amazon. Zmiana nie nastąpiła także na pierwszym miejscu wśród najsilniejszych marek – ten tytuł ponownie przypadł Ferrari. Ponad połowa miejsc z pierwszej dziesiątki rankingu najcenniejszych marek przypadła koncernom technologicznym. 204 spośród opisywanych 500 firm to przedsiębiorstwa z USA.
Amazon plasuje się na pierwszym miejscu ze wzrostem wartości o 17,5 proc. w porównaniu do ubiegłorocznego zestawienia. Wartość firmy wyniosła 220,8 mld dol. i po raz pierwszy w historii rankingu przekroczyła 200 mld dol.
Druga pozycja należy do marki Google, której wartość wyniosła 159,7 mld dol. (o 11,9 proc. więcej niż w zeszłym roku). Koncern technologiczny awansował z miejsca trzeciego.
Trzecie miejsce zajęło Apple, które odnotowało spadek wartości o 8 proc. i zamiast drugiego miejsca jak rok temu znalazło się na trzeciej pozycji.
Źródło: brandirectory.com
Za podium znalazł się Microsoft, którego wartość w tegorocznym zestawieniu wyniosła 117,1 mld dol. To spadek o ponad 2 proc., gigant technologiczny utrzymał jednak czwartą pozycję w rankingu. Zeszłoroczną piątą pozycję utrzymał też Samsung, którego wartość wyniosła 94,5 mld dol. Wartość południowokoreańskiej marki wzrosła o 3,5 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Miejsce szóste należy do chińskiej marki ICBC, która awansowała z pozycji ósmej, a jej wartość wyniosła 80,8 mld dol. Facebook, którego wartość określono na poziomie 79,8 mld dol., ponownie zajął w zestawieniu miejsce siódme. Na ósmą pozycję (z 11 w zeszłorocznym rankingu) awansował Walmart (wartość 77,5 mld dol.), na dziewiątą (z 14) Ping.An (69 mld dol.). Dziesiątkę zamyka Huawei, który awansował z miejsca 12, a jego wartość oszacowano na 65,1 mld. Huawei
Ferrari po raz drugi z rzędu zostało uznane za najsilniejszą markę świata. Wyprzedziło m.in. Disneya i WeChat.
Ranking przygotowany przez firmę doradczą Brand Finance prezentuje 500 najcenniejszych marek na świecie ze wszystkich sektorów i państw, a także zestawienie najsilniejszych marek. Pierwsza część publikacji prezentuje marki oceniane według ich finansowej wartości. Druga porządkuje je według kilku czynników składających się na siłę marki (takich jak kondycja ekonomiczna, prognoza przychodów, lojalność i przywiązanie klientów).
Cały raport dostępny jest na stronie. (mb)