Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w pierwszym kwartale 2019 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W tym okresie w zestawieniu na pierwszym miejscu znalazła się branża farmaceutyczna, która jako jedyna wydała na reklamę w mediach tradycyjnych ponad 1,2 mld zł w jedynie trzy miesiące.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża farmaceutyczna, której wydatki w pierwszym kwartale 2019 roku wyniosły 41 proc. spośród kwot wydanych przez wszystkie przeanalizowane branże. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża handlowa (29 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (13 proc.), za nią finanse (9 proc.) i telekomunikacja (8 proc.).
W pierwszym kwartale 2019 roku wydatki branży farmaceutycznej wyniosły 1,266 mld zł na promocję w telewizji, prasie i radiu. Kwota ta jest niemal o 355 mln większa od tej, którą na reklamę przeznaczyła branża handlowa. Sumy te istotnie przewyższają budżety pozostałych branż.
– Farmacja: 1,266 mld zł
– Handel: 910,7 mln zł
– Motoryzacja: 385,7 mln zł
– Finanse: 288,6 mln zł
– Telekomunikacja: 254,8 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe kwoty inwestowane są w reklamy telewizyjne (średnio po 60 proc.), gdzie np. branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamę ponad 882 mln zł. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
W pierwszym kwartale 2019 roku największym budżetem reklamowym mógł pochwalić się Lidl, który przeznaczył prawie 138 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Media Markt, Biedronka oraz Euro RTV AGD.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej oprócz sklepów z elektroniką (31 proc.) i dyskontów (26 proc.) w zestawieniu na trzecim miejscu znalazły się m.in. sklepy meblowe (8 proc.), a za nimi hipermarkety (6 proc.), sieci budowlane (5 proc.) oraz sklepy convenience (4 proc.).
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W okresie od stycznia do marca 2019 roku największe kwoty w reklamy zainwestowała marka Ibum – ponad 31 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Ibuprom, Molekin, D-Vitum Forte oraz Theraflu.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
W pierwszym kwartale 2019 roku największe budżety w branży farmaceutycznej zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (27 proc.) oraz środki przeciwbólowe (18 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. suplementów diety, witamin i minerałów, a także preparatów pielęgnacyjnych.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W okresie od stycznia do marca 2019 roku na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się mBank, który na reklamę przeznaczył prawie 24 mln zł. Kolejne pozycje zajmują Provident, Alior Bank, Eurobank oraz Millenium Bank.
Finanse: typy reklamowanych usług
W pierwszym kwartale branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (61 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz usług finansowych i ubezpieczeń.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W pierwszym kwartale 2019 roku na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał prawie 83 mln zł i wyprzedził Orange, Play, T-Mobile oraz UPC.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość reklam dotyczyła sieci komórkowych (25 proc.) oraz oferty łączonej (TV, internet, telefon) (22 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta na kartę oraz oferta na abonament.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Hyundai (ponad 25 mln zł), następne miejsca zajęły Renault, Toyota, Fiat oraz Opel.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (68 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy samochodów dostawczych, aut małych i klasy średniej oraz autoryzowanych dealerów.
Autorka badania: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 stycznia do 31 marca 2019 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radiu i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.