20 października 2020 roku ogłoszono powstanie nowej organizacji zrzeszającej firmy z branży PR. Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR) zostało utworzone przez 20 agencji PR z różnych miast Polski. Jego celem jest „reprezentacja i wspieranie szeroko rozumianej branży usług komunikacji i PR”, a także „podnoszenie i promowanie wysokiej jakości usług komunikacji i PR, stymulowanie rozwoju tego sektora, wspieranie zapotrzebowania na takie usługi oraz wzmocnienie branży PR wobec rosnącej konkurencji innych sektorów usług komunikacyjnych”.
Członkami Założycielami SAPR są Alert Media Communications, Buszman. Komunikacja Doradztwo Badania Strategia, Cumulus PR, Exacto, Face it!, GDS Grupa Doradztwa Strategicznego, Grupa PRC Holding, Imago Public Relations, Maurent PR, More Communications Agency, Neuron Agencja Public Relations, Partner of Promotion, Prelite PR, PR Hub, Public Dialog, Publicon, R4S Consulting, Ring PR, Scope PR i Smart Media.
Prezesem zarządu Stowarzyszenia Agencji Public Relations został dr hab. prof. UW Dariusz Tworzydło (Exacto), funkcje wiceprezesów pełnią z kolei Paweł Trochimiuk (Partner of Promotion) i Adam Łaszyn (Alert Media Communications). Karolina Borkowska (Public Dialog) i Szymon Sikorski (Publicon) zostali członkami zarządu.
Alert Media Communications i Partner of Promotion w maju 2020 roku opuściły Związek Firm Public Relations. Wcześniej z ZFPR-u odeszło Public Dialog.
Czytaj więcej: Dlaczego Partnersi i Alert Media odeszły z ZFPR-u
Zgromadzenie założycielskie powołało też Radę Nadzorczą Stowarzyszenia, która zgodnie z prawem o stowarzyszeniach (Komisja Rewizyjna) pełni funkcje nadzorcze wobec zarządu. W jej składzie znaleźli się Joanna Adamiak (Face it!) – przewodnicząca rady, Rafał Czechowski (Imago), Jan Matysik (Cumulus PR), Mariusz Sokołowski (R4S Consulting) i Jacek Trębecki (Prelite).
Założyciele SAPR powołali także Radę Programową, która ma zająć się budowaniem pozycji organizacji w branży i wspierać zarząd w zakresie koncepcyjnym, merytorycznym i wykonawczym. Kierować Radą będzie Paweł Bylicki (Public Dialog), a jej członkami są Joanna Adamiak (Face it!), Maria Buszman (Buszman. Komunikacja), Rafał Czechowski (Imago), Jakub Dmitrowski (Ring PR/Smart Media), Łukasz Dziedzic (Grupa PRC), Emilia Hahn (PR Hub), Zbigniew Jankowski (Maurent PR), Sylwia Kuligowska (Scope PR), Jan Matysik (Cumulus PR), Bartłomiej Rajchert (GDS – Grupa Doradztwa Strategicznego), Mariusz Sokołowski (R4S Consulting), Paweł Soproniuk (Neuron Agencja PR), Jacek Trębecki (Prelite) i Jakub Zajdel (More communications agency).
Stowarzyszenie informuje, że w ramach działalności zamierza wspierać zarówno osoby zarządzające agencjami PR, jak i wszystkich konsultantów pracujących w zrzeszonych firmach. W związku z tym szczególny nacisk SAPR ma kłaść na działania edukacyjne i promowanie najlepszych standardów obsługi klienta wśród pracowników każdego szczebla. Organizacja dodaje, że działania edukacyjne i promujące profesjonalne usługi PR będą też kierowane do klientów agencji członkowskich.
Organizacja zapowiada także, że chce zrzeszać agencje z całej Polski i każdej wielkości, nie będzie więc kierować się kryteriami takimi jak wysokość obrotów lub zysku czy pełny zakres usług.
Wśród priorytetów SAPR jest m.in. prowadzenie działalności w regionalnych ośrodkach rynku PR, dostarczenie agencjom członkowskim oraz ich klientów wsparcia edukacyjnego czy stworzenie katalogu dobrych standardów i praktyk w realizowaniu działań komunikacyjnych i PR, a także promocja tych standardów na całym rynku usług PR.
Deklarację współpracy z SAPR złożyło Polskie Stowarzyszenie Public Relations. SAPR podczas spotkania założycieli zdecydowało także, że w kwestiach etycznych agencje należące do organizacji będą kierowały się „Standardami Profesjonalnego Public Relations”, wypracowanymi przez prof. Olędzkiego, prof. Krystynę Wojcik, dr Jacka Barlika oraz dr Ewę Hope. (mb)