Facebook, Twitter, Microsoft i YouTube przyjęły europejskie uzgodnienia, które zobowiązują je do kontroli „większości” nienawistnych treści w ciągu 24 godzin od otrzymania powiadomienia – i usunięcia ich, jeśli to konieczne. Sprawę opisuje theverge.com.
To założenia nowego „Kodeksu postępowania”, którego celem jest zwalczanie mowy nienawiści i propagandy terrorystycznej w całej Unii Europejskiej. Komisja Europejska ogłosiła nowe przepisy we wtorek, 31 maja 2016. Ustalenia zobowiązują firmy technologiczne do promowania treści przeciwnych mowie nienawiści i propagandzie w sieci.
Jak czytamy, hejt i i propaganda stały się poważnym problemem dla europejskich rządów po atakach terrorystycznych w Brukseli i Paryżu oraz w związku z kryzysem dotyczącym uchodźców.
Dalej czytamy także, że Facebook współpracuje z niemieckim rządem, by lepiej zwalczać treści rasistowskie lub ksenofobiczne. Facebook, Twitter i Google zgodziły się również usuwać nienawistne treści umieszczane na platformach w Niemczech w ciągu 24 godzin.
Jak czytamy, Unia Europejska od dawna wzywa firmy internetowe do zwalczania propagandy terrorystycznej, m.in. działalności grup takich jak ISIS. Komisarz UE ds. sprawiedliwości, konsumentów i równości płci, Vĕra Jourová, podkreśla, że niedawne ataki terrorystyczne przypomniały, jak pilną potrzebą jest podjęcie działań przeciwko mowie nienawiści w internecie. „Social media są niestety jednym z narzędzi, które grupy terrorystyczne wykorzystują do radykalizacji młodych ludzi i szerzenia przemocy” – zaznacza.
Europejskie ustalenia w sprawie mowy nienawiści stawiają firmy technologiczne w trudnej sytuacji, ponieważ muszą one wziąć większą odpowiedzialność za nadzorowanie i usuwanie nielegalnych treści. Istnieją także obawy o wolność słowa – czytamy.
Facebook, Twitter, Microsoft i YouTube potwierdziły, że zaangażują się w walkę z mową nienawiści, pozwalając jednocześnie na swobodny przepływ informacji – czytamy dalej. (mb)