Google znalazł się na szczycie rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 przygotowanego przez instytut Millward Brown. Marka zwiększyła swoją wartość do 229 mld USD. Ubiegłoroczny lider zestawienia, czyli Apple, spadł na drugie miejsce.
Wartość marki Google wzrosła o 32 proc., Apple stracił natomiast 8 proc. i jego wartość spadła do poziomu 229 mld USD. Na trzecim miejscu rankingu pozostaje Microsoft, którego wartość wzrosła o 5 proc.
Facebook zajął 5 miejsce ze wzrostem o 44 proc., a Amazon znalazł się na miejscu 7 (jego wartość wzrosła o 59 proc.). Marki te po raz pierwszy znalazły się w pierwszej dziesiątce.
Pierwsza dziesiątka najcenniejszych globalnych marek świata w rankingu BrandZ za rok 2016:
1. Google 229 198 mln USD
2. Apple 228 460 mln USD
3. Microsoft 121 824 mln USD
4. AT&T 107 387 mln USD
5. Facebook 102 551 mln USD
6. Visa 100 800 mln USD
7. Amazon 98 988 mln USD
8. Verizon 93 220 mln USD
9. McDonald’s 88 654 mln USD
10. IBM 86 206 mln USD
Jak informują twórcy rankingu, dane i analizy stanowiące jego podstawę wskazują, że był to stabilny rok dla najsilniejszych marek na świecie – mimo globalnej presji finansowej, w tym także spowolnienia gospodarczego w Chinach.
Jak wynika z raportu, najszybciej rosnące marki wyróżnia przede wszystkim zdolność do twórczej ingerencji. Na sukces Google’a wpłynęły innowacje, rosnące przychody z reklam oraz wzrost działalności w sektorze cloud computing.
Najszybciej rosnącą kategorią jest odzież – to również jeden z wniosków płynących z zestawienia. Ten sektor odnotował wzrost o 14 proc. Jego wartość wynosi teraz 114 mld USD. Marki takie jak Nike czy Under Armour, dążąc do osiągania maksymalnych wyników, wprowadzają np. specjalistyczne serie w segmencie premium, łączące odzież sportową i rozwiązania technologiczne czy bezpłatne aplikacje – dzięki nim konsumenci mają wrażenie dużej obecności marki w ich życiu.
Cały raport można znaleźć na stronie.
O rankingu
Ranking najcenniejszych marek świata „BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands”, prowadzony przez firmę Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, pojawia się od dziesięciu lat. To badanie, które łączy wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), aby wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.