piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościGra o (anty)reklamowy tron. Adblock kontra Facebook

Gra o (anty)reklamowy tron. Adblock kontra Facebook

9 sierpnia Facebook ogłosił na swoim blogu, że po wysłuchaniu próśb użytkowników wprowadził nowe metody zarządzania reklamami na stronie. Ułatwiono użytkownikom zarządzanie ustawieniami, dzięki czemu mogli wykluczyć niektóre źródła postów sponsorowanych.

Portal społecznościowy wie jednak, że reklamy są dla niego głównym źródłem dochodu – na forbes.com czytamy, że w 2015 r. zarobił na nich aż 18 mld dolarów. Dlatego, zgodnie ze swoją zdecydowaną polityką przeciwko oprogramowaniu blokującemu reklamy, wprowadził zarówno nowe formaty treści sponsorowanych, jak i takie, których rzekomo nie można zablokować.

Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź drugiej strony. Firma Adblock – twórca wtyczki do przeglądarek, dzięki której ze stron internetowych znikają reklamy – opublikowała na swoim blogu dwa posty. W pierwszym skrytykowała politykę Facebooka, który w jej opinii powinien po prostu umożliwić blokowanie reklam tym użytkownikom, którzy i tak już z tego korzystają. Drugi post zawiera z kolei fragment kodu, dzięki któremu internauci używający blokującej wtyczki mogli ominąć nowe metody Facebooka.


Źródło: adblockplus.org/blog

Pod postami Adblocka pojawiły się dziesiątki komentarzy. Wiele z nich wyrażało poparcie dla firmy, pojawiło się jednak kilka krytycznych.


screen: adblockplus.org/blog

Widać zmiany w podejściu użytkowników i mediów internetowych do reklam w internecie. Na forbes.com czytamy, że blokowanie treści sponsorowanych stanowi spory problem dla stron takich jak właśnie Facebook, The Wall Street Journal czy New York Times. Niektóre wręcz proszą swoich odbiorców o stworzenie dla nich wyjątku w oprogramowaniu blokującym.

Co ciekawe, na theverge.com przywołał wypowiedź rzecznika Facebooka, który mówił, że coraz wymyślniejsze sposoby na blokowanie reklam powodują, że użytkownicy portalu przestają widzieć niektóre – niesponsorowane – posty swoich znajomych. Ponadto, przedstawiciel strony społecznościowej zarzuca niektórym firmom pobieranie opłat za odblokowywanie wcześniej zablokowanych reklam – podaje theverge.com.

Właściciele Adblocka przyznają jedynie na swoim blogu, że ich walka z reklamami na stronach to „ciągła zabawa w kotka i myszkę”. Facebook według nich niedługo znów stworzy nowy sposób na ominięcie blokad, który… prędzej czy później i tak zostanie złamany. Niektórzy użytkownicy już raportują Adblockowi, że Facebook znalazł sposób na ominięcie blokady.

Właściciele Adblocka przyznają jednak w swoich postach, że istnieje wyraźna potrzeba stworzenia rozwiązania, dzięki któremu system reklamowy stanie się bardziej odpowiedni zarówno dla właścicieli mediów internetowych, jak i użytkowników sieci. (mp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj