piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościJak radzą sobie na Facebooku śląscy politycy

Jak radzą sobie na Facebooku śląscy politycy

Wielu śląskich polityków nie wykorzystuje potencjału Facebooka. „Wielkość miasta nie idzie w parze z aktywnością włodarza w portalu społecznościowym, a aktywność nie idzie w parze z liczbą fanów. (…) Politycy muszą poprawić jakość swojej komunikacji na FB” – przyznaje dr Krystian Dudek.

Szef Instytutu Publico przebadał facebookowe profile polityków działających na terenie województwa śląskiego. Sprawdzał liczby fanów poszczególnych włodarzy i zestawiał je z wielkościami miast i wsi, porównywał częstotliwość publikacji (także w zestawieniu miesięcy kampanijnych i niekampanijnych) oraz zwracał uwagę na korelację postów prywatnych, politycznych i zawodowych. Wnioski?


Wykres pokazujący 10 najpopularniejszych na Facebooku polityków w województwie śląskim

„Znaczna większość, bo ponad 85 proc. oficjalnych profili, prowadzona jest w sposób informacyjny i formalny, bez prób uatrakcyjnienia swoich przekazów. Włodarze piszą dużo o polityce, mniej o życiu prywatnym” – pisze szef Instytutu Publico. Dr Dudek zauważa jednak, że nie każdy polityk jest obecny na Facebooku. O ile w przypadku prezydentów i burmistrzów statystyki nie wyglądają tak źle (oficjalne konto ma 19 na 24 prezydentów oraz 26 na 47 burmistrzów), o tyle wójtowie są raczej w tym medium nieobecni – oficjalne profile ma jedynie 14 proc. (13 na 96) z nich.

Może to zaskakiwać szczególnie w kontekście ciekawostki, którą przytacza dr Dudek: na szczycie listy polityków, którzy mają największy procent fanów na Facebooku wśród liczby osób uprawnionych do głosowania, znajdują się włodarze mniejszych miejscowości: burmistrz Tomasz Szczerba (51 proc.) czy wójtowie Radosław Ostałkiewicz (35 proc.) i Tomasz Pieczka (19 proc.). Jeśli chodzi o rządzących z największych miast, to nie wykorzystują oni potencjału zasięgowego Facebooka – twierdzi autor badania.


Najlepsi włodarze pod kątem stosunku liczby fanów na Facebooku do liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców

Właściciel Instytutu Publico zwrócił też uwagę na częstotliwość publikowanych postów w czerwcu 2018 roku oraz 12 miesięcy wcześniej. Wniosek ogólny jest wyraźny: im bliżej wyborów, tym większa aktywność na Facebooku. „Najwyższy wzrost zanotowała prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic (w czerwcu 2017 roku opublikowała tylko jeden post). Z kolei prezydent Bytomia Damian Bartyla w czerwcu 2017 roku nie opublikował ani jednego posta, natomiast w czerwcu 2018 liczba publikacji wyniosła 21. Pierwszą dziesiątkę zamyka burmistrz Żywca Antoni Szlagor z 57-procentowym wzrostem publikacji” – komentuje dr Dudek. Jak twierdzi, wzrost liczby publikacji może świadczyć o rozpoczętej kampanii.

Ekspert przyznaje jednak, że nie każdy polityk zwiększa swoją aktywność w związku z nadchodzącymi wyborami. „Najwyższy spadek zanotował wójt gminy Jaworze Radosław Ostałkiewicz, zmniejszając liczbę publikacji o prawie 80 proc. Wysoki spadek zanotował również prezydent Tychów Andrzej Dziuba – 71 proc.” – czytamy w raporcie.


Procentowy wzrost liczby publikacji włodarzy – por. czerwiec 2018 do czerwca 2017

Do analizy komunikacji śląskich polityków na Facebooku dr Dudek dołączył 13-punktowy poradnik dotyczący tego, jak skutecznie komunikować się dzięki serwisowi Marka Zuckerberga. Szef Instytutu Publico radzi jednak, by działacze dobierali narzędzia komunikacji do grup, do których chcieliby dotrzeć.

„Oceń, czy Facebook jest właściwym narzędziem. Wyborców, którzy mogą pierwszy raz głosować, możesz łatwiej znaleźć na Instagramie czy Snapchacie. Sam Facebook nie wystarczy do przeprowadzenia skutecznej kampanii. Potrzebne są jeszcze spotkania z wyborcami, relacje z mediami, dobre materiały wyborcze: outdoor, ulotki, listy do wyborców, plakaty, spoty filmowe, strona www i wiele innych. A przede wszystkim: znajomość potrzeb wyborców” – przypomina autor raportu.

Praca oraz wspomniany poradnik dr. Krystiana Dudka dostępne są na stronie. (mp)

O badaniu:

Badanie „Komunikacja polityków z wyborcami za pośrednictwem Facebooka na przykładzie województwa śląskiego” objęło przedstawicieli władz samorządowych z województwa śląskiego. Analizie poddane zostały oficjalne profile (fanpage) na portalu Facebook wszystkich śląskich prezydentów, burmistrzów i wójtów. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 167 polityków w sierpniu 2018 roku, a analizie porównawczej poddany został też okres: czerwiec 2017–czerwiec 2018. Imię i nazwisko danego polityka zostało dwukrotnie wpisane w wyszukiwarkę na portalu Facebook. W przypadku, gdy profil nie został wyświetlony w wyszukiwarce portalu przyjęto, że nie zostaje uwzględniony w wynikach badania.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj