Najpopularniejsze kategorie blogów to lifestyle i kulinaria. Ponad 80 proc. blogerów w Polsce to kobiety. Blog stanowi główne źródło dochodu tylko dla 4 proc. badanych – to niektóre wnioski z drugiej edycji badania „Polska Blogosfera 2016” przeprowadzonego przez serwis zBLOGowani (BLOGmedia). W raporcie przedstawiono dane dotyczące zarówno twórców blogów, jak i ich czytelników.
Pierwsze badanie ukazało się w październiku 2014 roku.
W tegorocznym raporcie przedstawiono m.in. najpopularniejsze kategorie tematyczne blogów. Na czele znalazły się te lifestyle’owe i kulinarne – stanowią po około 15 proc. blogów. Za nimi w zestawieniu znalazły się kategorie: uroda (12 proc.), kultura i sztuka (9,5 proc.), blog osobisty (7,7 proc.), rodzina (5,8 proc.), moda (5,3 proc,) i handmade (4,8 proc.).
Najliczniejsza grupa wiekowa blogerów to osoby w wieku 26-35 lat – stanowią 40,7 proc. blogujacych. 25,6 proc. blogerów to osoby w wieku 20-25 lat, a 16,4 proc. ma od 36 do 45 lat. 7,3 proc. stanowią blogerzy w wieku 17-19 lat. Grupy w wieku 46-55 i 14-16 lat stanowią natomiast po 3,8 proc. blogerów. 2,1 proc. to z kolei blogerzy w wieku powyżej 56 lat, a poniżej 14 – zaledwie 0,3 proc.
Osoby mieszkające za granicą, ale prowadzące bloga w jezyku polskim stanowią 5 proc. blogerów. Spośród tych mieszkających w Polsce największa część badanych zamieszkuje województwa mazowieckie (17 proc.), śląskie (12,9 proc.), a także małopolskie (9,5 proc.). Najmniej licznie zamieszkiwane są przez blogerów lubuskie (1,8 proc.), świętokrzyskie (2 proc.) i opolskie (2,4 proc.). Twórcy blogów mieszkają przede wszystkim w dużych miastach oraz obszarach w ich okolicy. W Warszawie mieszka 12,6 proc. blogerów, a 3,5 proc. – w podwarszawskich miejscowościach takich jak Łomianki, Marki, Pruszków czy Legionowo.
Ponad 84 proc. blogerów to kobiety. Jednak mimo tej przewagi, w poszczególnych kategoriach podział pod względem płci wygląda inaczej. Najwięcej kobiet to blogerki w kategoriach uroda (98,8 proc.) i handmade (98,4 proc.), mężczyźni zdominowali natomiast takie kategorie jak motoryzacja (98,4 proc.), finanse (71,4 proc.) oraz sport (70 proc.).
Jak wynika z raportu, dla blogerów najważniejszym kanałem społecznościowym jest Facebook. Wykorzystuje go 91,1 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazł się Instagram – wykorzystuje go 88,9 proc. blogerów. Mniejsze znaczenie dla blogerów mają takie kanały jak Snapchat (16,3 proc.), Pinterest (16,8 proc.) i Twitter (28,6 proc.).
56,6 proc. blogerów przygotowuje i publikuje wpisy co najmniej 1 raz w tygodniu. Najbardziej popularną częstotliwością jest jednak dodawanie 2 wpisów w tygodniu – tak robi 26,9 proc. blogerów. Najczęściej nowe treści publikowane są na blogach w kategoriach kultura i sztuka, kulinaria, uroda i rodzina. Kategoriami tematycznymi, w których blogi mają najniższą częstotliwość tworzenia nowych wpisów są natomiast podróże, fotografia, handmade i hobby.
Blog stanowi główne źródło dochodu dla 4 proc. ankietowanych. 6 proc. wskazuje natomiast, że to jedno z głównych źródeł dochodu. Pieniądze zarabiane na blogu to dla 18 proc. badanych dodatkowy dochód wspierający domowy budżet. Najczęściej realizowane kampanie reklamowe to: wpisy z wynagrodzeniem (40,6 proc.), banery reklamowe (27,8 proc.) oraz posty w mediach społecznościowych (27,1 proc.). Jak wynika z raportu, wpisy z wynagrodzeniem to średnio koszt 870 zł dla wszystkich badanych, podawali oni jednak kwoty od 30 zł do 10 000 zł.
61,7 proc. blogerów deklaruje, że współprace reklamowe wynikają z przesłanych propozycji od sieci reklamowych, agencji i klientów bezpośrednich. Żeby zwiększyć liczbę ofert, ponad 55 proc. blogerów tworzy zakładkę z najważniejszymi informacjami o blogu i kontaktem.
Analizie poddano także popularność poszczególnych platform blogowych. Najpopularniejszą jest Blogger (należący do Google’a) z wynikiem 68,5 proc. blogów. Dalej znalazły się: WordPress (22,5 proc.), Blog.pl (3,4 proc.) i Blox.pl (1,9 proc.).
W raporcie przedstawiono również dane dotyczące czytelników blogów. Okazuje się, że podobnie jak w przypadku twórców blogów, ich czytelnicy to także głównie kobiety – stanowią 82,8 proc.
Ponad 50 proc. kobiet czytających blogi zagląda na te z kategorii lifestyle. Nieco mniejszą popularnością cieszą się kategorie uroda (43,9 proc.), blog osobisty (41,9 proc.), zdrowie i fit (37,7 proc.) oraz kulinaria (36,5 proc.). Kobiety najmniej chętnie czytają z kolei blogi z kategorii polityka (1,8 proc.), motoryzacja (2,3 proc.) i finanse (2,8 proc.). W przypadku mężczyzn najpopularniejsze kategorie to blog osobisty (36,6 proc.), lifestyle (31,4 proc.), kultura i sztuka (31,1 proc.), hobby (30,7 proc.), fotografia (29,9 proc.) oraz podróże (28,4 proc.).
Podobnie jak w przypadku blogerów, analiza wieku czytelników pozwala wyodrębnić dwie dominujące grupy: osoby w wieku 26-35 lat oraz 20-25 lat. 13,7 proc. stanowią osoby w wieku 36-45 lat, a 9,7 grupa od 14 do 17 lat.
Wśród najmłodszych użytkowników internetu czytających blogi, najpopularniejsze są kategorie: lifestyle, uroda, blog osobisty, moda, hobby i fotografia. W grupach wiekowych 20-25 i 26-35 lat najpopularniejsze są z kolei blogi lifestyle’owe (56 proc. i 43 proc.), urodowe (53 proc. i 35 proc.), osobiste (47 proc. i 39 proc.) oraz kulinarne (31 proc. i 38 proc.). Wśród osób z przedziałów wiekowych 36-45 lat, 46-55 lat i powyżej 56 lat spada zainteresowanie blogami z kategorii lifestyle, wzrasta z kolei udział blogów o tematyce kulinarnej, podróżniczej czy handmade.
Największą współoglądalność mają kategorie moda i lifestyle oraz moda i uroda – odpowiednio 71 proc. i 73 proc.
O badaniu:
Badanie podzielono na dwie tury:
1. analizę danych z serwisu zBLOGowani.pl badanie wykonano na próbie 8526 blogerów i 14601 czytelników blogów. Pod uwagę wzięto tylko blogi aktywne (takie, na których ostatni wpis pojawił się nie później niż w ciągu ostatnich 3 miesięcy). Ta część badania objęła 8526 blogerów i 14601 czytelników blogów.
2. badanie ankietowe przeprowadzone wśród wszystkich kategorii blogów. Uwzględniono dane takie jak statystyki blogów czy zarobki w blogosferze. Ankietę zrealizowano na próbie 1023 blogerów. (mb)