Od tygodnia w całym kraju odbywają się protesty przeciwko decyzji Trybunału Konstytucyjnego zaostrzającej prawo aborcyjne. Dziś, 30 października, ma odbyć się największa demonstracja w Warszawie. Z kolei w środę 28 października odbył się strajk kobiet, które w ramach sprzeciwu wobec ograniczania ich praw nie poszły tego dnia do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Na trwające protesty postanowiły zareagować także marki z różnych branż, które wyrażały swoje wsparcie dla kobiet walczących o swoje prawa. W tym gronie znalazły się zarówno duże brandy, jak np. mBank, jak i mniejsze, takie jak Anabelle Minerals czy Risk Made in Warsaw.
Marki najczęściej publikowały w mediach społecznościowych wpisy ze znakiem błyskawicy, będącym symbolem protestów kobiet. Informowały o solidarności ze strajkującymi pracownicami i udzieleniu im wolnego czy wyrażały w postach ogólne poparcie dla protestów kobiet.
Kobiety mogły w wielu przypadkach liczyć na wsparcie swoich pracodawców, którzy solidaryzowali się z nimi, dawali zielone światło w kwestii dnia wolnego czy zamykali całe biznesy – np. gdy większość załogi stanowiły kobiety. Część firm relacjonowała w social mediach protesty.
mBank w social mediach zamieścił post z grafiką przedstawiającą zdjęcia swoich pracowników z napisem „Wspieramy”. Działanie banku wywołało skrajne emocje – część klientów gratulowała bankowi i reagowała pozytywnie, inni krytykowali działanie, deklarując odejście z grona klientów firmy. Nie tylko mBank zresztą mierzył się z krytycznymi uwagami.
Źródło: facebook.com/mbank.polska
Warszawska cukiernia Lukullus na znak wsparcia kobiet przygotowała specjalne ciastko z błyskawicą. Dochód ze sprzedaży napoleonki od 27 października do końca 2020 roku ma zostać przekazany na wsparcie Strajku Kobiet.
Źródło: facebook.com/cukiernialukullus
Wsparcie i solidarność z protestującymi w mediach społecznościowych okazały także m.in. sieć kawiarni Green Caffe Nero, pisząc „Kawa jest kobietą” przy zdjęciu kawy z symbolem błyskawicy.
Źródło: facebook.com/greencoffeepl
Marka Kubota pokazała specjalny model klapek z tym symbolem (projekt jest jedynie wirtualny).
Źródło: facebook.com/kubota.store
Solidarność okazywały także marki kosmetyczne takie jak Annabelle Minerals, Anwen, Drogeria Pigment czy YOPE, Avon czy Time for Wax. Resibo poza wsparciem okazanym w social mediach przełożyło premierę nowego produktu z dnia strajku na następny dzień.
Źródło: facebook.com/YOPEnatura
Źródło: facebook.com/AnnabelleMinerals
Źródło: instagram.com/resibobynature
Źródło: facebook.com/AvonPolska
Wśród marek odzieżowych wspierających protestujące kobiety znalazły się m.in. MLE Collection, Elementy, Rilke, Medicine, Le Brand, PLNY Lala, Paprocki i Brzozowski czy Risk Made in Warsaw, Monika Kamińska.
Źródło: facebook.com/elementywear
Źródło: facebook.com/riskmadeinwarsaw
Źródło: facebook.com/mlepoland
Źródło: facebook.com/paprockibrzozowski
Posty popierające strajk pojawiły się także na profilach Wydawnictwa Karakter czy Nowa Baśń. Akcję wsparły też firma Slowhop czy organizacja WWF. To tylko część przykładów.
Źródło: facebook.com/WWFpl
Źródło: facebook.com/Wydawnictwo.Karakter
Protesty odbywające się w kilkudziesięciu miastach w całej Polsce nie pozostały bez echa w zagranicznych mediach. Odniosły się do nich światowe gwiazdy.
Czytaj więcej: Zagraniczne media relacjonują protesty w Polsce i komentują decyzję Trybunału Konstytucyjnego
(mb)