Serwis zBLOGowani przeprowadził badania polskiej blogosfery oraz jej czytelnictwa na dużych, reprezentatywnych próbach badawczych. Informacje przedstawione w raporcie oparte są na danych, zgromadzonych przez serwis, a nie na ankietach i danych deklaratywnych. Badanie zostało wykonane na próbie 2871 aktywnych blogów oraz 3520 zarejestrowanych czytelników.
Z badań wynika, że 85 proc. badanych blogerów to kobiety, a jedynie 15 proc. – mężczyźni. Zdecydowana większość blogerów to osoby w wieku 19-35 lat – 35 proc. to grupa wiekowa 19-25 lat, 34 proc. – 26-35 lat.
Blogerzy zamieszkują głównie duże miasta i aglomeracje – 12,2 proc. badanych mieszka w Warszawie. Największa część badanych zamieszkuje województwa mazowieckie (18 proc.), śląskie (13 proc.) oraz małopolskie (11 proc.), najmniej licznie reprezentowane są natomiast lubuskie, opolskie, podlaskie i świętokrzyskie.
Najliczniejszą kategorią tematyczną są blogi kulinarne, stanowiące blisko 22 proc. wszystkich blogów. Zaraz za nimi sytuują się kategorie uroda (15 proc.), lifestyle (13 proc.) kultura i sztuka, w tym blogi książkowe (8 proc.), rodzina (6,4 proc.), moda (6,3 proc.) oraz handmade (6 proc.). Wśród kobiet dominują kulinaria (22,1 proc.), uroda (16,9 proc.), lifestyle (13,7 proc.), rodzina (7,3 proc.) i moda (6,9 proc). W przypadku mężczyzn dominujące kategorie to kulinaria (19,1 proc.), kultura i sztuka (15,8 proc.), lifestyle (10,2 proc.) oraz podróże (7,8 proc.). Głównie przez mężczyzn prowadzone są też blogi na temat motoryzacji, fotografii, technologii czy sportu.
Popularność poszczególnych kategorii blogów zależy od wieku blogerów: najmłodsi tworzą najczęściej blogi osobiste i lifestyle’owe, wśród starszych dominują blogi urodowe. Ze wzrostem wieku wzrasta także liczba blogów kulinarnych.
74 proc. analizowanych blogerów publikuje treści co najmniej raz w tygodniu, a najpopularniejsza częstotliwość dodawania wpisów to 2 razy na tydzień. Blogger okazał najpopularniejszą platformą blogową – korzysta z niego 79 proc. badanych. Na drugim miejscu jest WordPress, z którego korzysta 10,9 proc. blogerów. Blog.pl (Onet) wykorzystuje zaledwie 3 proc. użytkowników, blox.pl (Agora) 2,3 proc., a videoblogi w YouTube tworzy 0,9 proc. blogerów.
Wśród badanych czytelników blogów jedynie 17 proc. stanowią mężczyźni, a 83 proc. – kobiety. Najchętniej czytane są blogi lifestyle’owe (39 proc. kobiet, 22 proc. mężczyzn) i kulinarne (37 proc. kobiet, 20 proc. mężczyzn), dużą popularnością cieszą się również kategorie uroda, fotografia i blogi osobiste.