Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawiła strategię budowania marki polskiej branży meblarskiej za granicą. Meble znad Wisły mają być „smart”, a działania komunikacyjne powinny wspierać rozpoznawalność i konkurencyjność naszych marek, a w konsekwencji – eksport ich produktów. „Opracowana strategia ma być wspólnym parasolem dla działań instytucji publicznych oraz producentów mebli” – czytamy w przesłanym komunikacie.
Agencja w zaprezentowanej strategii zdiagnozowała, że choć wartość eksportu mebli z Polski rok w rok systematycznie rośnie (wzrost o 111 proc. w latach 2006–2017), to wielu zagranicznych klientów może nawet nie wiedzieć, że siedzi na kanapie stworzonej przez Polaka.
„Tylko nieliczni sprzedają za granicą produkty z własnym logo. Większość dostarcza meble zagranicznym kontrahentom, którzy później sprzedają je pod własnymi markami” – czytamy w przesłanym przez PARP komunikacie. Sytuacji nie poprawia fakt, że polskie firmy nie inwestują zbyt mocno w komunikację za granicą, ograniczając się głównie do uczestnictwa w targach branżowych i rozdawania materiałów promocyjnych. Ich marketing, jak wynika z dokumentu PARP, kierowany jest do potencjalnych importerów, nie do klientów.
Rezultat jest taki, że polscy producenci mebli niewiele wiedzą o osobach, które kupują ich produkty – co wpływa na ich decyzje, jakie trendy się im podobają. PARP wytyka też Polakom, że są bierni w kwestii strategii produktowej – ograniczają się do reagowania na zmianę i odtwórstwa.
Źródło: Strategia marki polskiej branży wnętrzarskiej, parp.gov.pl
Koncepcja marki polskiej branży wnętrzarskiej, która ma tej sytuacji zaradzić, została wyłoniona w ramach badań ilościowych i jakościowych oraz warsztatu kreatywnego z przedstawicielami sektora meblarskiego. Postawili oni na ideę „Smart Furniture”, czyli mebli wielofunkcyjnych, tworzonych tak, by wykorzystywać dostępną przestrzeń w optymalny sposób. Komunikacja miałaby być kierowana do „młodej, nowoczesnej rodziny z dużego miasta, o średnich i wyższych dochodach, która ceni sobie zaradność w zarządzaniu swoim mieszkaniem i… życiem” – czytamy w strategii PARP.
W podkreślaniu kraju pochodzenia mebli ma pomagać m.in. specjalne oznaczenie, którego rekomendowana forma to „Smart Furniture. MADE IN POLAND”. Autorzy strategii rekomendują też tworzenie ekspozycji na lotniskach czy showroomów w stolicach państw. Działania, przynajmniej w początkowej fazie budowy polskiej marki meblarskiej, będą kierowane głównie do mieszkańców Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Węgier, Rumunii czy Ukrainy.
Działania w ramach strategii mają być sprzężone z funkcjonowaniem Akceleratora Eksportu Branży Meblarskiej, który prowadzi Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju.
Strategię budowania marki polskiej branży wnętrzarskiej na zlecenie PARP zrealizowały firmy Kantar Polska oraz Marketing Partners Tomasz Ziółkowski. Dokumenty ze szczegółowym opisem projektu dostępne są na stronie parp.gov.pl. (mp)