81 proc. rekruterów spotkało się z kłamstwem w CV. Kandydaci najczęściej podrasowują swoje dodatkowe umiejętności – wynika z badania przeprowadzonego przez IBBC Group i Background Screening Service.
Pracodawcy najczęściej są okłamywani w kwestii umiejętności dodatkowych kandydata, takich jak prawo jazdy, znajomości języków obcych czy obsługi oprogramowania – z tym spotkało się aż 85 proc. respondentów. Nieścisłości często dotyczą również dat zatrudnienia w poprzednich firmach (według 58,7 proc. respondentów), zakresu wykonywanych obowiązków (53,7 proc.) czy zajmowanych stanowisk i uzyskanego wykształcenia (kolejno 28,9 i 23,1 proc.). Najrzadziej ankietowani wskazywali posługiwanie się fałszywymi danymi osobowymi (2,5 proc.) oraz zatajenie powodu odejścia z poprzedniego miejsca pracy.
Według 95 proc. ankietowanych kłamstwo można rozpoznać już podczas samego procesu rekrutacji. Z kolei w 27,3 proc. wypadków do ujawnienia oszustwa dochodzi w początkowym okresie zatrudnienia. Na późniejszy okres pracy czy np. testy kompetencji wskazują nieliczne odpowiedzi.
Z badania wynika, że najbardziej skłonni do oszustw są pracownicy działów sprzedaży – tak uważa przeszło 60 proc. respondentów. Kolejną pozycję zajmuje dział administracyjny (około 29,7 proc.), a na trzecim miejscu znalazł się sektor produkcyjny, który wskazało ponad 31 proc. ankietowanych. Zdecydowanie rzadziej z kłamstwami spotykają się przedstawiciele marketingu czy działu personalnego (po 11,6 proc. wskazań). Najrzadziej natomiast kłamią pracownicy działów PR – to zaledwie 3,3 proc. odpowiedzi.
Spośród 81 proc. ankietowanych, którzy przynajmniej raz spotkali się z nieuczciwością ze strony pracownika, prawie 60 proc. sprawdza kandydatów do pracy, a 8,3 proc. zleca to firmie zewnętrznej. Ponad 23 proc. respondentów z kolei w ogóle nie widzi sensu sprawdzania potencjalnych pracowników. Ci ankietowani uważają takie działania za stratę czasu i środków.
Wśród korzyści płynących z background screeningu badani wskazują lepszą jakość zatrudnienia, minimalizację nadużyć pracowniczych, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w firmie, a także zmniejszenie rotacji pracowników. Dla blisko 80 proc. respondentów weryfikacja dotychczasowej historii zatrudnienia oraz kwalifikacji zawodowych jest wystarczająca do zapewnienia bezpieczeństwa w procesie rekrutacji. Około 74 proc. chciałoby się zapoznać z zawodowymi i osobistymi referencjami kandydata, a 46,3 proc. chce weryfikacji dyplomów, certyfikatów i zaświadczeń.
Badanie przeprowadzono metodą ankiet internetowych w okresie od lipca do września 2015 roku. Wzięło w nim udział 600 respondentów. Ankieta i raport zostały opracowane przez zespół IBBC Group oraz Background Screening Service. (mb)
Szukasz pracy? Zajrzyj do naszej codziennie aktualizowanej bazy ogłoszeń