Związek Firm Public Relations opublikował wyniki rankingu fee income za 2018 rok. Siódma edycja projektu nie przyniosła rewolucji na pierwszych stopniach podium, ale pojawiła się w nowej formie – „Raportu PR”, którego głównym tematem była reputacja.
Redaktorzy PRoto.pl przygotowali do niego artykuły opisujące poszczególne obszary, które mają na nią wpływ: zarządzanie kryzysem, employer branding, zrównoważony rozwój, komunikacja wewnętrzna, product reputation i public affairs. Pobierz raport, jeśli chcesz zyskać dostęp do tekstów.
Pierwsze miejsce w rankingu zdobyła agencja Partner of Promotion, która w 2018 roku miała 23,75 mln zł fee income (wzrost o 13 proc. rok do roku). Za nią uplasowały się MSL (13,25 mln zł, +14 proc.) i Hill+Knowlton Strategies (9,73 mln zł, +12 proc.).
Kolejne pozycje w rankingu zdobyły 38PR & Content Communication, Komunikacja Plus, 24/7Communication, Grayling Poland, D*fusion communication, Havas PR Warsaw i Linkleaders. Poza pierwszą dziesiątką znalazły się NBS Communication, Clue PR, Weber Shandwick, TBT I Wspólnicy, Genesis PR, Publicis Consultants i Cohn & Wolfe.
Łącznie w rankingu wzięło udział 17 agencji – tyle samo co w zeszłorocznej edycji. W tym roku pojawiło się jednak kilku debiutantów: Komunikacja Plus (8,29 mln zł z fee income, 5. miejsce), D*fusion communication (4,63 mln zł, 8. miejsce) i Weber Shandwick (2,81 mln zł, 13. miejsce).
Największy rokroczny wzrost fee income zanotowała agencja 38PR & Content Communication (+52 proc.), największy spadek – Cohn & Wolfe (–29 proc.).
W rankingu grup zwyciężyła natomiast grupa Walk (13,07 mln zł fee income, +13 proc.). Zaraz za nią były 38 Group (10,54 mln zł, +56 proc.) i Garden of Words Group (6,27 mln zł, +6 proc.).
Łączne fee income indywidualnych agencji i grup w rankingu wyniosło 144 940 000 zł. W zeszłym roku było to 129 303 000 zł. „Należy wskazać, iż wzrost łącznego fee income w stosunku do roku 2017 wynosi 12,09 proc.” – wskazuje audytor rankingu, Strategia Audit.
Czytaj więcej: Ranking fee income za 2017 rok
„Podsumowując wyniki rankingu feeincome 2018 w jednym zdaniu napisałbym: stabilnie, ale z turbulencjami. Dwucyfrowy wzrost to dobra informacja dla branży. Świadczy o tym, że firmy cały czas inwestują w PR i dostrzegają jego pozytywny wpływ na organizacje. Ale z drugiej strony jest wiele agencji, które zanotowały jednocyfrowy wynik dodatni lub wręcz ujemny” – komentuje w otwierającym „Raport PR” artykule Michał Olbrychowski, wiceprezes Związku Firm Public Relations.
W pozostałej części raportu znajduje się m.in. artykuł Tony’ego Langhama, dyrektora generalnego firmy Lansons, który opisuje znaczenie reputacji dla kondycji przedsiębiorstw, a także wskazuje trendy rozwoju public relations. Poszczególne obszary, którymi zajmuje się branża, takie jak np. zarządzanie kryzysem czy public affairs, opisali redaktorzy PRoto.pl. W „Raporcie” znajduje się także przygotowane przez Instytut Monitorowania Mediów omówienie istoty monitoringu mediów, przegląd agencji, które wzięły udział w rankingu, a także opis działalności ZFPR.
Publikację zamyka esej Francisa Inghama, dyrektora generalnego Międzynarodowej Organizacji Konsultantów ds. Komunikacji (ICCCO). „Świat biznesu bardziej niż kiedykolwiek ma świadomość, że w obecnych czasach najcenniejszym atutem jest własna reputacja. Kryzys BP w Zatoce Meksykańskiej, skandal emisji spalin Volkswagena, afera »gitarowa« w United Airlines. Wszystko to pokazuje, że upadek reputacji firmy ma poważne i długookresowe skutki, a ilość czasu i pieniędzy poświęconych na jej odbudowę jest w rzeczy samej niebotyczna. Uświadomienie sobie tego faktu doprowadziło do konsekwentnego zwiększania inwestycji w zarządzanie reputacją. Inwestycje, które już poczyniono i przyszłe inwestycje w nadchodzących latach będą jedynie rosły” – przewiduje ekspert.
„Raport PR” wraz z rankingiem jest dostępny na stronie. (mp)