piątek, 8 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRanking fee income za 2018 rok. Na szczycie bez zmian, dwucyfrowy wzrost...

Ranking fee income za 2018 rok. Na szczycie bez zmian, dwucyfrowy wzrost branży

Związek Firm Public Relations opublikował wyniki rankingu fee income za 2018 rok. Siódma edycja projektu nie przyniosła rewolucji na pierwszych stopniach podium, ale pojawiła się w nowej formie – „Raportu PR”, którego głównym tematem była reputacja.

Redaktorzy PRoto.pl przygotowali do niego artykuły opisujące poszczególne obszary, które mają na nią wpływ: zarządzanie kryzysem, employer branding, zrównoważony rozwój, komunikacja wewnętrzna, product reputation i public affairs. Pobierz raport, jeśli chcesz zyskać dostęp do tekstów.

Pierwsze miejsce w rankingu zdobyła agencja Partner of Promotion, która w 2018 roku miała 23,75 mln zł fee income (wzrost o 13 proc. rok do roku). Za nią uplasowały się MSL (13,25 mln zł, +14 proc.) i Hill+Knowlton Strategies (9,73 mln zł, +12 proc.).

Kolejne pozycje w rankingu zdobyły 38PR & Content Communication, Komunikacja Plus, 24/7Communication, Grayling Poland, D*fusion communication, Havas PR Warsaw i Linkleaders. Poza pierwszą dziesiątką znalazły się NBS Communication, Clue PR, Weber Shandwick, TBT I Wspólnicy, Genesis PR, Publicis Consultants i Cohn & Wolfe.

Łącznie w rankingu wzięło udział 17 agencji – tyle samo co w zeszłorocznej edycji. W tym roku pojawiło się jednak kilku debiutantów: Komunikacja Plus (8,29 mln zł z fee income, 5. miejsce), D*fusion communication (4,63 mln zł, 8. miejsce) i Weber Shandwick (2,81 mln zł, 13. miejsce).

Największy rokroczny wzrost fee income zanotowała agencja 38PR & Content Communication (+52 proc.), największy spadek – Cohn & Wolfe (–29 proc.).

W rankingu grup zwyciężyła natomiast grupa Walk (13,07 mln zł fee income, +13 proc.). Zaraz za nią były 38 Group (10,54 mln zł, +56 proc.) i Garden of Words Group (6,27 mln zł, +6 proc.).

Łączne fee income indywidualnych agencji i grup w rankingu wyniosło 144 940 000 zł. W zeszłym roku było to 129 303 000 zł. „Należy wskazać, iż wzrost łącznego fee income w stosunku do roku 2017 wynosi 12,09 proc.” – wskazuje audytor rankingu, Strategia Audit.

Czytaj więcej: Ranking fee income za 2017 rok

„Podsumowując wyniki rankingu feeincome 2018 w jednym zdaniu napisałbym: stabilnie, ale z turbulencjami. Dwucyfrowy wzrost to dobra informacja dla branży. Świadczy o tym, że firmy cały czas inwestują w PR i dostrzegają jego pozytywny wpływ na organizacje. Ale z drugiej strony jest wiele agencji, które zanotowały jednocyfrowy wynik dodatni lub wręcz ujemny” – komentuje w otwierającym „Raport PR” artykule Michał Olbrychowski, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

W pozostałej części raportu znajduje się m.in. artykuł Tony’ego Langhama, dyrektora generalnego firmy Lansons, który opisuje znaczenie reputacji dla kondycji przedsiębiorstw, a także wskazuje trendy rozwoju public relations. Poszczególne obszary, którymi zajmuje się branża, takie jak np. zarządzanie kryzysem czy public affairs, opisali redaktorzy PRoto.pl. W „Raporcie” znajduje się także przygotowane przez Instytut Monitorowania Mediów omówienie istoty monitoringu mediów, przegląd agencji, które wzięły udział w rankingu, a także opis działalności ZFPR.

Publikację zamyka esej Francisa Inghama, dyrektora generalnego Międzynarodowej Organizacji Konsultantów ds. Komunikacji (ICCCO). „Świat biznesu bardziej niż kiedykolwiek ma świadomość, że w obecnych czasach najcenniejszym atutem jest własna reputacja. Kryzys BP w Zatoce Meksykańskiej, skandal emisji spalin Volkswagena, afera »gitarowa« w United Airlines. Wszystko to pokazuje, że upadek reputacji firmy ma poważne i długookresowe skutki, a ilość czasu i pieniędzy poświęconych na jej odbudowę jest w rzeczy samej niebotyczna. Uświadomienie sobie tego faktu doprowadziło do konsekwentnego zwiększania inwestycji w zarządzanie reputacją. Inwestycje, które już poczyniono i przyszłe inwestycje w nadchodzących latach będą jedynie rosły” – przewiduje ekspert.

„Raport PR” wraz z rankingiem jest dostępny na stronie. (mp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj