poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościREPR apeluje do branży, by oznaczała efekty współprac komercyjnych z influencerami

REPR apeluje do branży, by oznaczała efekty współprac komercyjnych z influencerami

Rada Etyki Public Relations opublikowała oświadczenie, w którym krytykuje zjawisko zacierania się różnic między PR-em a innymi, odrębnymi działami komunikacji rynkowej i społecznej, takimi jak np. reklama. „Należy pamiętać, że dziedziny te nieodłącznie związane są z aktywnością w sferze przedsiębiorczości i życia społecznego. Choć korzystają z podobnych lub nawet takich samych kanałów komunikacji, różnią się celami i metodami działań, jak i funkcjami, jakie winny pełnić w organizacjach” – pisze REPR.

Eksperci w tym kontekście piętnują nieoznaczanie komercyjnych współprac z agencjami reklamowmi, marketerami, influencerami czy blogerami. REPR przypomina, że może to wprowadzać odbiorców komunikacji w błąd lub dawać im poczucie, że podlegają manipulacji.

„Każda płatna forma współpracy powinna być jednoznacznie oznaczona – chociażby z szacunku dla odbiorcy, aby nie naruszyć takiej wartości jak zaufanie społeczne. Ukrywanie rodzaju współpracy może rodzić podejrzenia chęci manipulacji. Działania public relations – ze swojej istoty – to działania transparentne, czyli takie, w których ich nadawcy, realizatorzy czy zleceniodawcy są łatwi do zidentyfikowania. To przecież kanon profesjonalnych działań PR” – tłumaczy w wiadomości do PRoto.pl doc. Ewa Hope, przewodnicząca obecnego składu REPR.

Wzywa też firmy PR-owe i organizacje, które oferują usługi z zakresu komunikacji, by wypracowały dobre standardy w zakresie oznaczania współprac komercyjnych ze wspomnianymi wyżej podmiotami. Doc. Hope zachęca m.in. do inspirowania się rozwiązaniami z innych krajów, które się sprawdziły.

Eksperci w swoim oświadczeniu zaprezentowali też nową definicję pojęcia „public relations”, którą – jak podaje doc. Hope – wypracował Społeczny Zespół Ekspertów PR opisany przez prof. Jerzego Olędzkiego w wywiadzie dla PRoto.pl.

Jak pisze Rada, public relations to „planowe i długofalowe zarządzanie komunikowaniem organizacji ze swym otoczeniem, realizowane z poszanowaniem norm etycznych i innych norm społecznych. PR służy budowie i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji z tym otoczeniem, uwzględniając nie tylko cele organizacji oraz opinie i interesy różnorodnych części tego otoczenia, ale także dobro wspólne”.

REPR apeluje, by branża pamiętała o tej definicji w codziennej pracy.

„Public relations ma prawo być obecne w każdej formie działań komunikacyjnych – także i marketingowych – pod warunkiem zachowania swojej odrębności w sposobie realizacji postawionych celów, użytych narzędzi i konsekwentnie przejrzystego postępowania” – podsumowują w oświadczeniu eksperci.

W poprzednim oświadczeniu, wydanym na początku 2019 roku, Rada apelowała o etyczne zachowanie w komunikacji w środowisku cyfrowym: oznaczanie materiałów sponsorowanych w różnych mediach, ale też posługiwanie się źródłami informacji, które można zweryfikować. Eksperci wydali to oświadczenie po dłuższym okresie ciszy, który opisywało PRoto.pl. (mp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj