Stowarzyszenie Demagog we wrześniu 2019 roku ogłosiło, że stało się członkiem programu fact-checkingowego Facebooka. Dołączyło do 51 organizacji pracujących w 42 językach.
Członkowie Demagoga oficjalnie współpracują z Facebookiem od tego miesiąca. Rozpatrują prośby o weryfikację informacji, które nadesłali użytkownicy. Jeśli dana wiadomość zostanie przez Demagoga sklasyfikowana jako nieprawdziwa, portal ma ograniczać jej widoczność w Aktualnościach. Każda strona, która notorycznie udostępnia kłamstwa, będzie też karana minimalizowaniem zasięgu oraz odebraniem dostępu do narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych. Ma to likwidować opłacalność rozpowszechniania fałszywych informacji.
Demagog jest stowarzyszeniem non-profit, które od 2014 roku sprawdza informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej, prowadzi szkolenia i realizuje projekt edukacyjny Akademia Fact-Checkingu, który kieruje do młodzieży. Demagog posiada też od kwietnia 2019 roku certyfikat International Fact-Checking Network – by go uzyskać, organizacja musiała przejść niezależną weryfikację swoich praktyk.
„Chcemy wykorzystać nasze doświadczenia w zakresie fact-checkingu, aby móc jeszcze lepiej skuteczniej walczyć z fałszywymi treściami. Dla wielu ludzi, szczególnie osób młodych, to właśnie media społecznościowe są głównym źródłem informacji, dlatego kwestia wiarygodności tych treści odgrywa szczególne znaczenie” – komentuje redaktor naczelny Demagoga, Paweł Terpiłowski.
W Polsce dla Facebooka informacje weryfikuje jeszcze od kwietnia 2019 roku Agence France Presse. (mp)