W kwietniu 2020 roku ruszyła kampania społeczna „Zobacz świat oczami dziecka”, zorganizowana przez Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Tęcza”. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problemy niewidomych i słabowidzących dzieci, a przede wszystkim tych ze złożoną niepełnosprawnością. Ambasadorką działań została Grażyna Torbicka – dziennikarka i prezenterka, która wspiera stowarzyszenie. Kampania prezentowana jest w internecie, mediach społecznościowych oraz na ekranach LED i nośnikach LCD w autobusach miejskich w Warszawie.
Jak tłumaczą organizatorzy kampanii, w pierwszych latach życia to właśnie kontakt wzrokowy wpływa na rozwój dziecka i porozumiewanie się z otoczeniem. Brak lub poważne osłabienie widzenia powoduje trudności w wielu obszarach funkcjonowania najmłodszych, takie jak orientacja przestrzenna, samodzielne poruszanie się, poznawanie świata, rozumienie pojęć czy wykonywanie codziennych czynności. Przy zapewnieniu odpowiednich warunków do wczesnej diagnozy i właściwej stymulacji funkcji wzrokowych w dzieciach można rozbudzić ciekawość świata, a co za tym idzie pozytywnie wpłynąć na całość rozwoju dziecka.
„Wspiąć się na sam szczyt. Zjeść owsiankę. Zbudować zamek z klocków. Założyć prawy but na prawą nogę, a lewy na lewą. Narysować tęczę. To proste… kiedy widzisz dobrze” – mówi Grażyna Torbicka, która użyczyła swojego głosu w spocie promującym kampanię.
„Spot promujący kampanię w bezpośrednim przekazie zwraca uwagę na słabo widzące i niewidome dzieci, podopiecznych Stowarzyszenia „Tęcza”, które bez codziennego wsparcia nie mogłyby wykorzystać w pełni swoich możliwości rozwojowych. One też mają prawo cieszyć się życiem (…). Zachęcamy rodziców, aby jak najwcześniej sprawdzili, jak widzi ich dziecko, jeśli coś ich niepokoi” – komentuje Anna Witarzewska, prezes Stowarzyszenia „Tęcza”.
Część akcji powstała w czasie kwarantanny. Wybrany zespół pracował nad kreacją online, głos Grażyny Torbickiej został również nagrany w domu ambasadorki. Organizatorzy zauważają, że w trudnym czasie izolacji, pracując często w domu przed komputerami, ludzie potrafią współdziałać, łączyć się jak nigdy i wspierać. Wszystkie osoby zaangażowane w produkcję spotu w ramach kampanii działały pro bono.
Grażyna Torbicka, która wykonała zdjęcie na rzecz kampanii telefonem w domu
(kd)