17 lutego 2021 roku ruszyła kampania „Bóg daje życie – smog je odbiera”, która informuje o zagrożeniu płynącym z zanieczyszczonego powietrza i sugeruje sposoby rozwiązania tego problemu. Organizatoramiakcji są Polski Alarm Smogowy i Światowy Ruch Katolików na rzecz Środowiska przy wsparciu „Gościa Niedzielnego”. Akcja jest częścią programu Światowego Ruchu Katolików na rzecz Środowiska „Zielone parafie”, objętego patronatem Konferencji Episkopatu Polski.
Dowiadujemy się, że zanieczyszczenie powietrza stanowi „poważny problem zdrowotny” – każdego roku w Polsce smog przyczynia się do przedwczesnej śmierci blisko 50 tys. osób. Inicjatorzy kampanii zaznaczają, że „podczas pandemii zanieczyszczenie powietrza wzmaga niebezpieczeństwo – przyczynia się również do dodatkowych zgonów z powodu COVID-19”. Czytamy, że smog może „powiększać liczbę ofiar tej choroby” o 28 proc.
Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego, mówi, że badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazują, że świadomość na temat problemu zanieczyszczenia powietrza i przepisów nałożonych na samorządy i mieszkańców „jest ciągle bardzo niska”, a to powoduje konieczność prowadzenia kolejnych kampanii informacyjnych, dzięki którym odbiorcy będą mogli się dowiedzieć m.in., „jak skorzystać z rządowego Programu Czyste Powietrze, wymienić stary kocioł i zacząć żyć bardziej komfortowo”. „Wiele osób nie wie, że pozbywając się z domu starego kotła, pozbywa się problemu, a zyskuje wolny czas, komfort, zdrowie i pieniądze” – dodaje rzecznik.
Dalej dowiadujemy się, że celem programu „Zielone parafie” jest „włączenie wiernych we wdrażanie praktycznych zmian w funkcjonowaniu parafii, dzięki którym będą one bardziej ekologiczne”. Czytamy też, że realizacja programu opiera się na „ekologii integralnej w duchu encykliki Laudato si’ papieża Franciszka, skierowanej do »wszystkich ludzi dobrej woli«”.
Inicjatorzy kampanii przekazują, że finał akcji odbędzie się w niedzielę 21 marca 2021 roku. Wtedy też do ośmiu tysięcy parafii w całej Polsce, wraz ze specjalnym numerem „Gościa Niedzielnego”, trafią materiały informujące o problemie zanieczyszczenia powietrza i sposobach jego rozwiązania – m.in. możliwości uzyskania dotacji na wymianę kotła. Dowiadujemy się też, że promocja kampanii odbywa się za pośrednictwem Twittera i Facebooka. (kd)