Związek Firm Public Relations opublikował 30 lipca 2020 roku ranking firm public relations według fee income za 2019 rok. Pierwsze miejsce wśród podmiotów indywidualnych zajęło MSL, a wśród grup kapitałowych – Grupa Komunikacja Plus.
W tegorocznym zestawieniu zabrakło dotychczasowego wieloletniego lidera rankingu, Partner of Promotion. Agencja w maju 2020 roku zdecydowała się bowiem na opuszczenie Związku Firm PR.
Czytaj więcej: Dlaczego Partnersi i Alert Media Communications odeszły z ZFPR
Jak podaje ZFPR, łączna wartość usług public relations dla firm i grup ujętych w zestawieniu wyniosła w 2019 roku 132,64 mln zł. W poprzednim roku było to 144,94 mln zł. W tegorocznej edycji rankingu wyniki pokazało 16 podmiotów indywidualnych i 6 grup.
Choć ranking miał charakter otwarty i zgłosić mogły się do niego również agencje spoza ZFPR, jedynie dwie agencje niezrzeszone (Publicis Consultants i Garden of Words Group) zdecydowały się na uczestnictwo. Zrzeszonych w Związku agencji jest obecnie 33, na ujawnienie wyników zdecydowała się zatem zaledwie połowa – mimo że w tym roku członkowie Związku mogli zrobić to bezpłatnie.
Zestawienie przygotowano na podstawie fee income, które zdefiniowano jako „przychody agencji pomniejszone o koszty zewnętrzne związane z wykonywaniem projektów (np. zakup mediów, produkcji zewnętrznej, koszty podwykonawców), czyli jako sumę opłat i prowizji od klientów na rzecz agencji za jej własne usługi”. Przygotowano dwie klasyfikacje: osobno dla podmiotów indywidualnych i dla grup kapitałowych.
MSL, które znalazło się na czele zestawienia, w 2019 roku zanotowało 18,26 mln zł wpływów. Firma ma również najwięcej pracowników spośród agencji uwzględnionych w zestawieniu – 70 osób. Drugie miejsce należy do Hill + Knowlton Strategies, którego fee income wyniosło 11,35 mln zł. Na podium znalazło się też 38 Content Communication z fee income wynoszącym 9 mln zł.
Dalsze pozycje należą kolejno do 24/7Communication (7,86 mln zł), D*fusion communication (4,91 mln zł), Clue PR (3,75 mln zł), NBS Communications (3,36 mln zł), Linkleaders (3,11 mln zł) czy Weber Shandwick (2,87 mln zł). Dziesiątkę zamyka Big Picture z wynikiem 2,72 mln zł.
Kliknij, aby powiększyć
Cohn&Wolfe, zajmujące 13 pozycję, odnotowało w ubiegłym roku największą dynamikę wzrostu fee income (+58,5 proc.), duży awans widoczny jest też w przypadku Clue PR – z miejsca 12 na 6 (+26,7 proc.). Największy spadek fee income w porównaniu z poprzednim rokiem zanotowało z kolei Publicis Consultants (-18,1 proc.).
Wśród grup kapitałowych lider, czyli Grupa Komunikacja Plus, odnotował wpływy w wysokości 19,04 mln zł. Drugą pozycję otrzymało Walk (15,2 mln zł), które w zeszłym roku było na pierwszym miejscu. Trzecie miejsce zajęło 38 Group (11,26 mlz zł).
Kliknij, aby powiększyć
„Obecny ranking jest wyjątkowy, gdyż prezentuje obraz sytuacji w przededniu zmiany, jaka wpłynęła na życie i biznes nas wszystkich. Jest pewnego rodzaju »stop-klatką« i pozostanie punktem odniesienia na dłużej, do analiz i prognoz wzrostu oraz odbudowy rynku. Widać wyraźnie, że rok 2019 był dla branży dobry, a analizując poszczególne wskaźniki, przez agencje PR, także efektywnie wykorzystany” – komentuje Adam Jarosz, prezes ZFPR.
Za audyt potwierdzający przekazane dane finansowe była odpowiedzialna firma Strategia Audit. Ranking opublikowano w formie raportu, w którym znalazła się też analiza kondycji branży w sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 oraz perspektyw na przyszłość polskiego rynku PR w ocenie uczestników rankingu. (mb)