Przyzwyczailiśmy się do tego, że gazeta wygląda w określony sposób, telewizyjny show ma taki i taki format, a na Facebooku newsfeed serwuje nam określony wizualny styl treści. Można to jednak zmienić. Można zaskoczyć użytkowników dobrą kreacją.
Kreacja jest najważniejszym elementem reklamy, a często o niej zapominamy. Szczególnie zapominamy w social mediach, gdzie gonimy za narzędziami, gonimy za konkurencją, za tym co udało się innym, a potem często staramy się to powielać. Nic bardziej mylnego. Powinniśmy skupić się na wypracowaniu naszego własnego stylu komunikacji w mediach społecznościowych, a ten styl wymaga znakomitej kreacji. Bez kreacji nie ma mowy o sukcesie komunikacji, i co za tym idzie, także o osiągnięciu oczekiwanych rezultatów marketingowych.
Facebook i Instagram są coraz bardziej rozbudowanymi platformami, które udostępniają coraz większą liczbę możliwych do wykorzystania formatów publikacji treści. Dawniej były to tekstowe statusy, zdjęcia i linki, a dziś mamy zarówno tekst, link, obraz, film, slajdy, karuzelę i jeszcze kilka innych ciekawych możliwości. Warto się z nimi zapoznać bliżej.
Grafika i filmy 360 stopni
Format 360 stopni, a więc panoramy, jest na Facebooku obecny już od jakiegoś czasu, ale dopiero niedawno wszedł pod strzechy i stał się dostępny dla każdego. Realizacji takowych jest już całkiem sporo, ale wciąż jest to nowość, którą można zainteresować użytkowników. Nie trzeba do tego nawet niesamowitych plenerów czy wnętrz – post 360 można oprzeć nawet na packshotach i dobrej pracy grafika. Liczy się pomysł i jego realizacja.
Kanwa
To chyba pierwszy format, który w tak znaczący sposób wykracza poza ramy Facebooka, a jednocześnie jest formatem facebookowym. Niby znajduje się w poście, ale z drugiej strony po kliknięciu w post zawierający kanwę przenosimy się na osobny landing page, na którym możemy oglądać historię, którą marka opowiada za pomocą grafik, filmów czy tekstu. Jest to format działający tylko na mobile’u, co pokazuje kolejny – obok rozwoju storytellingu – trend w social mediach. Coraz więcej z nas używa Facebooka przede wszystkim na smartfonie, a taki format, który można by nazwać rich mediowym, daje możliwość znacznie większego zaangażowania użytkowników. To znakomity pomysł na opowiedzenie o nowym produkcie, o historii marki, ale także o kulisach pracy w firmie, zaprezentowaniu gamy produktów czy czegokolwiek innego, co przyjdzie nam do głowy. Jest to dość proste w realizacji, bo wymaga zaangażowania dobrego grafika oraz kogoś, kto potrafi poruszać się po Facebooku. Warto sprawdzić, co kanwa może dać naszej marce.
Pokaz slajdów
Coraz popularniejsze są na Facebooku formaty wideo. Nieważne, że często angażują mniej niż grafiki, ale za to notują lepsze zasięgi i koniec końców spełniają najważniejszy cel – docierają z treścią do dużej liczby odbiorców. Wideo mają potężną moc – budują zasięg i rozpoznawalność marki. Pamiętaj, że nie muszą być to jednak produkcje wideo, które kosztują niesamowite pieniądze i angażują potężne ekipy. Mogą to być pokazy slajdów, którymi mogą być zdjęcia, grafiki albo np. statyczne grafiki tekstowe, które opowiedzą użytkownikowi jakąś historię. Możliwości jest wiele, od Ciebie zależy, z której skorzystasz.
https://www.facebook.com/business/a/facebook-slideshow
Facebook to nie tylko grafiki z kotkami czy wiralowe wideo. To także coraz większa gama produktów contentowych czy reklamowych, które można wykorzystywać w kreatywny sposób. Panorama 360 stopni jest teoretycznie formatem do prezentacji ładnych widoków, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by za jej pomocą pokazać gamę produktów. Wideo teoretycznie powinno prezentować dynamiczny obraz, ale czemu nie wykorzystać go do prezentacji informacji o naszym nowym produkcie? Jeśli mamy filmy, zdjęcia i pomysły to możemy je złożyć w kanwę i zaprezentować ją użytkownikom, opowiadając ciekawą historię. Nic nas nie ogranicza, także najlepiej jest wziąć się do działania.
Marcin Żukowski, Team leader w agencji interaktywnej Mint Media, trener Akademii PRoto, autor książki Twoja firma w social mediach
SZKOLENIE 25 listopada
Facebook w komunikacji marki