piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaArtykułyNajważniejsze zasady pisania tekstów pod SEO

Najważniejsze zasady pisania tekstów pod SEO

Pisanie treści pod SEO na szczęście już dawno przestało kojarzyć się z tworzeniem niskiej jakości tekstów naszpikowanych słowami kluczowymi. Wdrożenie w 2011 roku algorytmu Panda, który miał za zadanie walczyć ze spamowymi treściami, rozpoczęło nową erę w przygotowywaniu materiałów do internetu. Kolejne aktualizacje algorytmu tylko zwiększają kryteria wyszukiwarki dla stron internetowych, aby pokazać użytkownikom wyniki jak najlepiej dopasowane do ich zapytań.

SEO Copywriting co to jest?

SEO Copywriting to tworzenie treści spełniających wymagania wyszukiwarek internetowych. Nawet najlepiej napisany tekst, niezależnie od tego, czy jest to opis produktu, usługi czy wpis blogowy, może zostać niezauważony w internecie, jeżeli nie będzie czytelny dla robotów wyszukiwarki. Jakie czynniki wpływają na widoczność materiałów? Dowiesz się z poniższego artykułu!

Po co Twojej stronie rozbudowane treści?

Zanim przejdziemy do opisu najważniejszych elementów optymalizacji treści pod SEO, zastanówmy się, po co w ogóle umieszczać dłuższe teksty w swojej witrynie. Obecnie bardzo popularne są strony typu one-page, w których główną rolę odgrywają elementy graficzne. Są one dopracowane pod względem wizualnym, często także w łatwy sposób prowadzą użytkownika przez proces zakupu. Jednak brak rozbudowanych treści w tych witrynach utrudnia zorientowanie się robotom Google w ich zawartości i przeznaczeniu, co może skutkować słabą widocznością w sieci. Aby dostarczyć wyszukiwarce informacji o tym, czym jest Twój biznes, jakie oferujesz usługi i jakie produkty sprzedajesz, zainwestuj w dobrej jakości treści, które dostarczą informacji – zarówno użytkownikom, jak i Google botom.

Rodzaje treści na stronie

W internecie spotkamy się z wieloma różnymi rodzajami stron, których celem jest przede wszystkim sprzedaż – czy to usług, czy produktów. Jednak, aby sprostać temu zadaniu najpierw trzeba pozyskać wartościowy ruch na stronie, a to nie uda się bez zwiększenia jej widoczności na słowa kluczowe powiązane z branżą. Jesteś właścicielem firmy usługowej? Przygotuj szczegółowe opisy swojej oferty. Prowadzisz sklep internetowy? Zadbaj o rozbudowane opisy kategorii i produktów. Niezależnie od tego, czy działasz w branży lifestylowej, czy swoją ofertę kierujesz do innych przedsiębiorstw, zadbaj także o aktywne prowadzenie bloga – zwiększy to Twoją rozpoznawalność na rynku, a także zbuduje Twoją pozycję jako eksperta.

Optymalizacja treści pod SEO najważniejsze czynniki

Każda treść w internecie powinna być napisana przede wszystkim z myślą o użytkowniku. Podczas tworzenia tekstów nie skupiaj się na tym, aby tylko dobrnąć do zalecanych minimum 3500 znaków i umieścić trzy razy słowo kluczowe. Pomyśl o użytkowniku, który będzie czytał materiał – jak chcesz się do niego zwracać, jakie korzyści odniesie, czytając Twój tekst? Każda treść powinna być napisana w sposób czytelny i przejrzysty oraz zostać podzielona na akapity. Dopasuj język do swojego odbiorcy i pamiętaj, że nawet używając fachowej terminologii, należy pisać w sposób zrozumiały.

Przyjmuje się, że minimalna długość treści to 3000-4000 znaków ze spacjami. Jest to objętość, w której można zawrzeć podstawowe informacje i która pozwala na czytelne formatowanie. Pamiętaj jednak, że tekst powinien przede wszystkim dokładnie opisywać dane zagadnienie. W określeniu długości artykułu z pewnością pomoże Ci także konkurencja. Sprawdź średnią liczbę znaków w publikowanych przez nią materiałach, które pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania na dane zagadnienie, i postaraj się napisać tekst podobnej objętości.

Co więcej? Pamiętaj, że Twój artykuł musi być w 100 proc. unikalny. Niezależnie, czy jest to opis kategorii, czy wpis na blogu. Google wykryje każdą skopiowaną treść, co może spowodować spadek pozycji w wyszukiwarce.

Słowa kluczowe pośród treści

Zapomnij o wstawianiu słów kluczowych w sposób nienaturalny i o upychaniu ich w co drugim zdaniu. W zależności od długości tekstu powinny się jednak pojawić kilkukrotnie, zarówno w nieodmienionej formie, jak i odmienionej. Pamiętaj także o synonimach i wyrazach bliskoznacznych.

Ciekawym zagadnieniem są semantyczne słowa kluczowe, czyli takie, które nie są synonimami, ale są powiązane z danym tematem. Dzięki ich używaniu dajemy wyszukiwarce dokładne informacje, o czym piszemy, a w zamian algorytmy lepiej dopasowują wyniki wyszukiwania do intencji zapytania użytkownika. Jako przykład podam użycie słowa komórka, które może być stosowane zarówno w kontekście biologii, jak i nowych technologii. Jeżeli wykorzystujemy w treści takie słowa jak: badanie, mikroskop, bakterie itp., Google nie będzie wyświetlał naszych materiałów na pytania dotyczące najnowszych smartfonów, lecz w kontekście pytań o biologię.

Oprócz kwestii dotyczącej semantycznego powiązania tematu, należy zwrócić uwagę na tzw. topical authority. Jest to termin odnoszący się do zaufania, jakim Google darzy dany serwis. Jeżeli autorzy treści są specjalistami w swojej dziedzinie, a ponadto tworzą wyczerpujący daną tematykę content, to wyszukiwarka będzie go promować i częściej wyświetlać użytkownikom.

Formatowanie tekstu czytelność dla użytkowników i robotów

Jak sprawić, aby tekst był jak najbardziej przejrzysty i łatwy w odbiorze? Zachowaj spójną strukturę – podziel treść na akapity, wyróżnij tytuł i śródtytuły.

1. Tytuł oznacz nagłówkiem H1 i użyj w nim słów kluczowych.
2. Śródtytuły oznacz nagłówkami H2 i wykorzystaj w nich słowa kluczowe.
3. Pogrubienia – za pomocą znaczników <strong> wyróżnij najważniejsze zdania lub informacje w materiale.
4. Meta title – jest to tytuł strony, który będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Najlepiej, aby różnił się od tytułu oznaczonego nagłówkiem H1, lecz także powinien zawierać słowa kluczowe. Aby wyświetlał się poprawnie w SERP nie może być za długi – optymalna długość to około 65 znaków.
5. Meta description – jest to opis podstrony, który razem z title będzie wyświetlał się w SERP. Nie ma on bezpośredniego wpływu na SEO, lecz umiejętnie napisany może zachęcać użytkowników do kliknięcia w wynik i przyczynić się do wzrostu ruchu oraz poprawy CTR (współczynnika klikalności)

Jak jeszcze możesz optymalizować treść na stronie? Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym do innych podstron i artykułów. Jeżeli tworzysz artykuł blogowy na temat swojej oferty – podlinkuj podstronę sprzedażową na wybrane słowo kluczowe. Odpowiednio wdrożone linkowanie wewnętrzne ma pozytywny wpływ na widoczności podstron, ułatwia także nawigację w serwisie zarówno użytkownikom, jak i robotom.

Gotowy, dobrze sformatowany tekst warto jeszcze urozmaicić wizualnie za pomocą atrakcyjnej grafiki, dodania list i tabelek, a także spisu treści. Każdy element, który zatrzyma użytkownika dłużej w serwisie i pomoże w dokonaniu konwersji jest na wagę złota.

Przydatne narzędzia

Obecnie istnieje szeroka gama narzędzi, które ułatwiają tworzenie treści pod SEO. Szukając słów kluczowych do tekstu, warto skorzystać z polskiej aplikacji Senuto, która nie tylko wskaże odpowiadanie hasła wraz ze średnią liczbą wyszukiwań, lecz także podpowie słowa zależne oraz pytania związane z daną frazą, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę.


Senuto.com Baza słów kluczowych


 
Senuto.com Baza słów kluczowych – Pytania

Szczegółową analizę słów kluczowych można przeprowadzić także za pomocą narzędzia Ahrefs, które dostarczy nam wielu informacji odnośnie do fraz nie tylko w języku polskim, ale także w innych.

Ahrefs.com Keywords Explorer

Zarówno Senuto, jak i Ahrefs przydadzą się podczas analizy słów kluczowych konkurencji, ale możesz ją wykonać także za pomocą Semrush. Narzędzie to pozwala na zidentyfikowanie tzw. Keyword Gap, czyli słów kluczowych, na które widoczna jest twoja konkurencja, a Twój serwis nie. Wizualizacja wskaże też, z którymi konkurentami posiadasz wspólne frazy, a także który serwis jest „najmocniejszy” pod względem widoczności w sieci.

Semrush.com Keywords Gap

Podczas analizy nie zapominaj także o Planerze słów kluczowych Google oraz o podpowiedziach w wyszukiwarce, które mogą dostarczyć nowych pomysłów na frazy.

Kopalnią wiedzy na temat fraz kluczowych i pytań z nimi związanych jest także aplikacja Answer The Public, dzięki której poznasz zapytania, które użytkownicy zadają w wyszukiwarce.

Po analizie słów kluczowych następuje moment pisania treści. Tutaj z pomocą przychodzi narzędzie Surfer SEO, którego jedną z funkcji jest zaawansowany edytor tekstu. Niezależnie od tego, czy optymalizujesz stary content, czy tworzysz nowy – Surfer SEO pomoże Ci w pisaniu materiałów zoptymalizowanych pod SEO. Po stworzeniu projektu w Content Edytorze możesz ustawić liczbę wymaganych znaków z podziałem na akapity oraz liczbę nagłówków Hx. Co więcej, edytor sam podpowiada, ile i jakich słów kluczowych powinno znaleźć się w tekście. Jeżeli jest to niewystarczające, to możesz dołączyć także swoje propozycje haseł. W trakcie pisania narzędzie zaznaczy, czy dana fraza została użyta wystarczającą liczbę razy.

Surferseo.com Content Edytor

Obok Surfer SEO przydatnym narzędziem jest także CONT.AI, które również umożliwia edycję tekstu z uwzględnieniem liczby słów kluczowych, używanych przez konkurencję. Możesz także dodać własne frazy, które powinny znajdować się zarówno w treści, jak i w nagłówkach. Potrzebujesz pomocy w pisaniu title i description? CONT.AI podpowie, jakich haseł najczęściej używa Twoja konkurencja i wesprze w optymalizacji tagów.

CONT.AI  Content editor

Podobne edytory tekstów znajdziesz także w Semstorm pod nazwą Asystent Contentu oraz w Semrush – SEO Content Template. Każde z nich ma za zadanie ułatwić proces pisania i edycji materiału, aby był jak najlepiej zoptymalizowany pod kątem SEO.

Wyżej wymienione narzędzia to tylko przykłady aplikacji, które mogą być pomocne przy tworzeniu treści pod SEO. Dlaczego warto z nich korzystać? Pisanie nawet najlepszych merytorycznie treści, lecz nieoptymalizowanie ich pod SEO może sprawić, że nie będą one widoczne dla użytkowników. Oprzyj swoją pracę na danych dotyczących fraz kluczowych oraz działań konkurencji i pamiętaj o prawidłowym formatowaniu treści, aby zapewnić sobie sukces w postaci wzrostu widoczności.

Alicja Stojek, SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. DevaGroup to agencja SEM działająca w branży od 2005 roku. Specjalizuje się w marketingu w wyszukiwarkach (SEM): pozycjonowaniu (SEO) i Google Ads, a także w zaawansowanym mierzeniu wyników kampanii internetowych za pomocą Google Analytics.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj