PRoto.pl: Czym jest Festiwal Golden Drum?
Mojca Briščik, dyrektor generalny Festiwalu Golden Drum i Słoweńskiej Izby Reklamy: W tym roku, po 22 latach, Międzynarodowy Festiwal Reklamy Golden Drum przekształcił się w Międzynarodowy Festiwal Twórczości. Golden Drum przez ponad dwie dekady łaczył kreatywne umysły z całej Europy, celebrując i wyróżniając najlepszych i najodważniejszych kreatywnych nagrodą Golden Drum. Dlatego też jest to Festiwal, który w tej części Europy jest najbardziej ceniony, budzący zaufanie i rozpoznawalny w branży reklamowej.
W tym roku (18-21 października 2016) 23 edycja Festiwalu Golden Drum po raz pierwszy odbędzie się w Ljublianie, stolicy Słowenii i Zielonej Stolicy Europy 2016. W tym roku organizator i właściciel brandu Słoweńska Izba Reklamy we współpracy z Paideia Events zapowiada nową perspektywę wydarzenia, która przejawia się w sloganie festiwalu »Inspired to inspire«.
W swoim programie Golden Drum oferuje kreatywne konkursy, wybitnych prelegentów, ekspertów branży, wiele imprez towarzyszacych i oczywiście najbardziej wyczekiwany moment wydarzenia – wręczenie nagród Golden Drum.
1215 kreatywnych zgłoszeń z 26 krajów będzie rywalizowało o nagrody Golden Drum. Ponad 40-tu światowej sławy ekspertów rynku reklamy i przemysłu kreatywnego, miedzy innymi wyjątkowa Cindy Gallop, założycielka i dyrektor takich portali jak IfWeRanTheWorld.com/ MakeLoveNotPorn, podzieli się podczas Festiwalu swoją wiedzą i doświadczeniem.
PRoto.pl: Co ma komunikować hasło „Inspired to inspire”?
M.B.: 23 edycja Golden Drum jest dla osób, które poszukują inspiracji oraz nowych perspektyw, które przekraczają różnice międzypokoleniowe. Festiwal oferuje doskonałych prelegentów, poruszanie istotnych tematów, networking, wydarzenia towarzyskie i ostrą konkurencję. To wszystko daje możliwość inspiracji, która zdecydowanie wykracza poza granice reklamy.
PRoto.pl: To już 23 edycja konkursu, tym razem w Ljublianie. Czy zastanawiali się Państwo nad zorganizowaniem wydarzenia w innym kraju niż Słowenia, np. w Polsce?
M.B.: Golden Drum ma swoje początki w Portorož, nadmorskim mieście, które przez lata było synonimem Festiwalu. Oczywiście temat nowej lokalizacji przedyskutowaliśmy szerzej z osobami związanymi z Festiwalem i dopiero wtedy zdecydowaliśmy, że nadszedł czas na zmiany.
Myśląc o zmianie lokalizacji festiwalu, szukaliśmy odpowiedniego miejsca na terenie Słowenii. Przeanalizowaliśmy bardzo dokładnie każdą możliwość i zadecydowaliśmy, że ulokujemy nasz kapitał właśnie w Ljubljanie, która jest najbardziej przyjaznym miejscem do organizacji Międzynarodowego Festiwalu Twórczości Golden Drum. Energia tego miasta umożliwia dynamiczny, kreatywny rozwój, w przeciwieństwie do metropolii, która potrafi kreatywność stłumić. Pracujemy nad tym, aby jak najlepiej obcować z lokalną społecznością i cieszymy się każdą nową inspiracją, którą Ljubliana oferuje.
Wracając do pytania, czy bierzemy pod uwagę, żeby Golden Drum odbył się w innym kraju niż Słowenia – tak. Myśleliśmy o tym w trakcie podejmowania decyzji o przeniesieniu lokalizacji Festiwalu do Ljubljany.
Zmiana lokalizacji na pewno będzie miała duży wpływ na przyszłość i oczywiście także na rozwój Festiwalu, jednakże efekty tej decyzji będziemy mogli ocenić dopiero za kilka lat.
PRoto.pl: Projekty oceniał będzie również Polak Sebastian Hejnowski. Czym kierują się Państwo przy wyborze składu jury? Branża ma wielu ekspertów…
Lučka Peljhan, dyrektor konkursu Golden Drum: Golden Drum jest festiwalem o długoletniej tradycji. Dużą część jego reputacji stanowi świetny program i doskonały wybór jurorów. To jest naszym głównym celem od lat.
Tworząc nasze jury nie zależy nam jednak tylko na przyciąganiu znanych nazwisk i gwiazd branży. Przede wszystkim myślimy o doświadczeniu i kompetencjach jurorów, ich bezpośrednim zaangażowaniu w procesy twórcze i o ich krytycznej ocenie, którą mogą podzielić się z nami online. Istnieje wiele czynników, które wpływają na ostateczny wybór ekspertów zapraszanych do naszego jury. Oczywiście wkładamy wiele wysiłku w utrzymanie równowagi pod względem reprezentowanych krajów, dużych agencji sieciowych i profili poszczególnych członków jury. W przyszłości chcemy zaprosić więcej kobiet do jury i wierzymy, że w nastepnych latach zobaczymy duże zmiany.
PRoto.pl: Konkurs dotyczy już nie tylko branży reklamowej, ale również kreatywnej. Skąd taka decyzja?
M.B.: Z nową lokalizacją, odświeżonym wizerunkiem, a także oferowanym programem, festiwal wysła jasny sygnał, że wyrósł z granic, jakie kreśli reklama i przeistacza się z festiwalu stricte reklamowego w festiwal szeroko pojętej branży kreatywnej. Od strony konkursowej, Festiwal zachowuje jednak wysokie standardy w ocenie zgłaszanych prac, w dalszym ciągu będąc wysoko w festiwalowym rankingu i pozostając jednym z najbardziej wartościowych festiwali w Europie, a nawet szerzej.
PRoto.pl: MSL Group i Publicis są partnerami tegorocznej edycji wydarzenia. Co należy do najważniejszych zadań partnerów?
M.B.: Golden Drum współpracuje z MSLGROUP już drugi rok i po raz pierwszy w tym roku także z agencją Publicis/Publicis One agency network. Są oni wyłącznym Partnerem PR Golden Drum. Głównym zadaniem naszych partnerów jest doradztwo przy repozycjonowaniu Golden Drum oraz komunikacja 23 edycji Golden Drum w 37 krajach, które mogą uczestniczyć w Festiwalu.
Są odpowiedzialni również za sławienie sloganu tegorocznej edycji »Inspired to Inspire” na tych rynkach, promocję programu wydarzenia i jego prelegentów, a także relacje z mediami na terenie 37 krajów na terenie Europy, Rosji i Bliskiego Wschodu tak, aby tworzyć nowe możliwości i najlepsze praktyki dla lokalnych, twórczych społeczności.
Współpraca między Golden Drum, MSLGROUP, Publicis One i Publicis jest również częścią podejścia „genius loci”, które umożliwia wszystkim stronom odkrywanie i promowanie unikalnych elementów kultury i wykorzystywanie ich w najbardziej efektywny sposób, żeby każdy z nich dzięki temu najbardziej zyskał.
PRoto.pl: Dwie niezależne komisje Best Practice Jury oraz Best Piece Jury to kolejne novum. Skąd ten podział?
L.P.: Podział konkurencji na dwie części, oceniane przez dwa niezależne składy jury, został wprowadzony już w 2011 r. Do poprzedniego roku były to dwie sekcje – Single Channel i Multi Channel – które bardzo się od siebie różniły. Pierwsza z nich umożliwiała ocenę przesłanych prac na podstawie wykorzystanych kanałów komunikacji takich jak: film, prasa, OOH czy radio. Druga sekcja określała bardziej zintegrowane podejście. W tym roku obie te sekcje zostały przebudowane. Oprócz nowych nazwisk, zarówno sekcja Best Piece, jak i Best Practice powiększyły się o kilka nowych grup konkurencyjnych. Dodatkowo sekcja Best Practice bardziej niż kiedykolwiek koncentruje się na koncepcji i nowych rozwiązaniach w dziedzinie komunikacji.
PRoto.pl: Państwo, organizatorzy wydarzenia, obserwujecie od kilkudziesięciu lat projekty kreatywne. Na podstawie tych obserwacji potrafią Państwo powiedzieć, w jakim kierunku zmierza branża kreatywna?
L.P.: Przemysł kreatywny nie byłby kreatywnym, jeśli nieustannie by nas nie zaskakiwał. Bardzo trudno jest mówić o czymś nowym, kiedy myślimy o trendach, nurtach, kierunkach czy innych pozornie definiowalnych rzeczach. Zdaję sobie sprawę, że nie powiem nic nowego, stwierdzając, że w dzisiejszych czasach komunikacja staje się coraz bardziej bezpośrednia, zwracając się do użytkowników i zapraszając ich do współtworzenia marki, albo że nasza komunikacja jest coraz bardziej zintegrowana. Prawdopodobnie najbardziej interesującą rzeczą jest monitorowanie tego, jak szybko nawiązywana jest relacja pomiędzy markami i ich użytkownikami i jak ten proces zmenił sie na przestrzeni lat. W którym kierunku idziemy? W kierunku dobrych pomysłów, pozytywnej energii tworzonej przez używanie humoru i doskonale wykonywanej pracy – to właśnie zasila branżę kreatywną, i to jest jednocześnie najważniejszym kryterium oceny na festiwalach branży kreatywnej.
PRoto.pl: Czy mogliby Państwo powiedzieć coś więcej o kategorii: Best Practise Section Public Relations? Czy bez problemu można wyodrębnić kampanie PR-owe od marketingowych?
L.P.: Zintegrowane kampanie mają bardzo różne podejście i wykorzystują różne narzędzia komunikacji. Zadaniem jurorów nie jest stwierdzenie, czy dana kampania jest typową kampanią PR czy nietypową, ani nie jest ich zadaniem ocena poszczególnych narzędzi PR. Golden Drum jest festiwalem twórczości, tak więc jury poszukuje przede wszystkim wyjątkowych pomysłów, świeżych koncepcji i innowacji, również wśród kampanii PR. To jest właśnie wartość, która wygrywa nagrody za kampanie.
PRoto.pl: Adam Nowakowski z agencji Leo Burnett będzie jednym z prelegentów, którzy wystąpią podczas wydarzenia. Powiedział, że marki nie muszą dążyć do wyróżniania się od innych. Co Państwo o tym sądzą?
M.B.: To musi być łatwe, może nawet tak naturalne jak konsekwencja wcześniejszych działań. Jeśli oferujesz, w naszym przypadku – Festiwal, który dostarcza świetnych ekspertów, doskonałych prelegentów i bogaty program uzupełniający, jesteś na dobrej drodze do sukcesu. W ten sposób po prostu spełniasz wymagania i oczekiwania tych, na których Ci zależy. Golden Drum nie stara się być inny, ale wyjątkowy.
Na zdjęciu po lewej: Mojca Briščik, obok: Lučka Peljhan
Rozmawiała Anna Kozińska
Anna Kozińska – dziennikarka PRoto.pl. Pisze o kobietach w branży PR, kampaniach społecznych, edukacji czy biznesowych aspektach PR-u. Magister polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim