„Jeżeli zastanawiasz się nad karierą w agencji lub dziale PR w firmie, to warto sprawdzić, czy dana firma oferuje jasną ścieżkę kariery, szkolenia, rozwój zawodowy i zdobycie doświadczenia” – pisze na portalu Allmediascotland Robyn Glynne-Percy. Autorka opisuje standardową ścieżkę kariery zawodowej w branży public relations, w której przeważnie zaczyna się od stanowiska PR assistant.
Pracownik pełniący tę funkcję posiada zazwyczaj wykształcenie kierunkowe, choć wcześniej nie pracował w branży PR. Kolejny krok na drabinie kariery to account executive, choć wiele dużych agencji posiada stanowisko senior assistanta – przejściowe między assistantem a executive’em. Account executive powinien wykazywać się samodzielnością w pracy, pomagać w organizacji kampanii, pisać teksty do prasy, przygotowywać spotkania z przedstawicielami mediów.
Glynne-Percy szacuje, że po około dwóch latach account executive powinien być gotowy do przejścia na kolejny szczebel kariery i objęcia funkcji account managera. Zajmuje się on przede wszystkim kontaktami z klientami i mediami, kreowaniem programów PR, implementacją taktyki i nadzorowaniem zespołu. Zdaniem autorki jedną z ważniejszych osób w agencji jest account director, który kieruje programami PR, ustala budżet, kieruje rozwojem pracowników, wyznacza im cele i monitoruje wyniki, włączając w to ankietowanie klientów odnośnie ich zadowolenia ze współpracy.
Ostatnim etapem rozwoju zawodowego, w hierarchii przedstawionej w artykule, jest managing director, który kieruje strategiami PR-owskimi i prezentuje je klientom, odpowiada za zarządzanie finansami, długofalowy rozwój, wyznaczanie i osiąganie korporacyjnych celów, a także pozyskiwanie nowych pracowników. W zakresie jego obowiązków leżą też: marketing oraz utrzymanie dotychczasowych klientów. (ak)