Wakacyjny niż
Lipcowy raport PRoto zawiera analizę 28 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W lipcu pojawiło się najmniej ofert pracy spośród wszystkich miesięcy, w których je analizowaliśmy. Poszukiwano między innymi kandydatów na stanowiska Account Executive, Communication & Sales Manager, Junior Business Development Executive, a także Media Managera, PR managera oraz Referendarza/specjalisty w Wydziale Zarządzania Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym.
Wykres 1
Źródłem ogłoszeń dla PR-owców są Internet i prasa; w lipcu 5 ogłoszeń zamieszczono również za pośrednictwem wortalu PRoto. W Internecie pojawiło się 13 ogłoszeń, w prasie – 10. Większość ofert związana była ze stałym zatrudnieniem. Pomimo trwania okresu wakacyjnego, poszukiwano tylko jednego praktykanta.
Wykres 2
Najwięcej pracodawców jako miejsce przyszłego zatrudnienia podawało województwo mazowieckie (13 ogłoszeń). W 10 przypadkach nie podano takiej informacji. Po dwóch pracodawców zamieściło oferty dotyczące województw dolnośląskiego i łódzkiego, a po jednym – pomorskiego i wielkopolskiego.
Wykres 3
W lipcu poszukiwano 16 specjalistów. 10 osób mogło wybrać stanowiska managera/dyrektora. W ubiegłym miesiącu poszukiwano również 1 asystenta i 1 praktykanta. 10 ogłoszeń pochodziło od agencji PR, 5 z działów PR firm, a 13 od pośredników.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, asystent, konsultant)
Wykres 5
W lipcu pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim znajomości języka angielskiego (12 ogłoszeń). W jednym ogłoszeniu podano, że oprócz znajomości języka angielskiego, wysoko oceniana będzie znajomość języka niemieckiego. W 15 ogłoszeniach nie podano oczekiwań dotyczących znajomości języka.
Wykres 6
W lipcu w branży media/marketing pojawiło się 13 ogłoszeń. Trzeba zaznaczyć, że w większości były to ogłoszenia zamieszczane przez agencje. Po 3 ogłoszenia dotyczyły pracy w branżach: budownictwo, urzędy, usługi, w dwóch przypadkach nie podano branży. Po jednym ogłoszeniu zamieścili pracodawcy z branży finansowej, FMCG, handlowej i kosmetycznej.
Wykres 7
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
– Account Executive
– Account Manager
– Asystent/ka działu marketingu
– Communication & Sales Manager
– Communications and Public Affairs Analyst
– Communications and Public Affairs Manager
– Junior Business Development Executive
– Media Manager
– PR manager
– Pracownik PR
– Praktykant
– Referendarz w Wydziale ds. Strony Internetowej Biura Komunikacji Społecznej
– Referendarz/specjalista w Wydziale Zarządzania Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
– Sales manager
– Senior Account Executive
– Specjalista ds. marketingu
– Specjalista ds. PR
– Specjalista/starszy specjalista w Departamencie Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców;
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.