Popyt na PR-owców trwa
Wrześniowy raport PRoto zawiera analizę 58 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To niewielki spadek w porównaniu z sierpniem – o siedem ogłoszeń mniej, ale aż o 30 więcej w zestawieniu z lipcem. Sytuacja na rynku pracy powoli stabilizuje się więc po wakacyjnym, lipcowym zastoju. W tym miesiącu specjalistów poszukiwały agencje PR-owskie. TWENTYFOUR/SEVENPR chciała zatrudnić Event Managera i PR Account Managera, AdRem Public Relations szukała osoby na stanowisko Account Executive i Account Managera, On Board PR chciała wzmocnić swój zespół o Account Executive’a. PR Asystenta poszukiwała agencja Testa, a Account Managera – agencja United PR. Najwięcej ogłoszeń zamieściła agencja Feedback/Hill& Knowlton, która szukała kandydatów na Junior Account Executive, Account Managera i Account Directora. Wśród firm, które zamieściły swoje ogłoszenia we wrześniu znalazły się m.in: Bank PKO SA, A&A Dom Jubilerski, Telekomunikacja Polska i Redan SA.
Wykres 1
Źródłem ogłoszeń dla PR-owców są najczęściej Internet i prasa. We wrześniu pracodawcy najchętniej wykorzystywali zwłaszcza prasę, w której pojawiły się w 33 ogłoszenia. Drugim co do częstotliwości źródłem ogłoszeń były portale internetowe – na ich stronach pojawiło się 15 ogłoszeń o pracę dla PR-owców, a 10 ogłoszeń przysłano bezpośrednio do Redakcji PRoto. Zostały one umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” w wortalu www.proto.pl. Większość ofert związana była ze stałym zatrudnieniem. Poszukiwano również praktykanta i stażysty z możliwością stałego zatrudnienia.
Wykres 2
Wśród miejsc zatrudnienia pracodawcy najczęściej wymieniali województwo mazowieckie – 23 ogłoszenia. 4 ogłoszeniodawców wskazywało na województwo wielkopolskie, po 3 oferty pochodziły z województw małopolskiego i pomorskiego, po 2 – z województw łódzkiego i dolnośląskiego. Aż 21 przyszłych pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.
Wykres 3
We wrześniu poszukiwano aż 29 specjalistów PR. 20 osób ma pracować na stanowiskach managera/dyrektora, a tylko sześć jako konsultanci/asystenci. Pracodawcy sukcesywnie poszukują większej liczby specjalistów (o 8 ogłoszeń więcej niż w sierpniu i o 15 więcej niż w lipcu). W porównaniu z sierpniem zmalało zapotrzebowanie na managerów/dyrektorów( 13 ofert mniej). 18 ogłoszeń pochodziło od agencji PR, 34 z działów PR firm, a 6 od pośredników.
Wykres 4
„Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, asystent, konsultant)
We wrześniu pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim znajomości języka angielskiego (45 ogłoszeń). W jednym ogłoszeniu podano, że oprócz znajomości języka angielskiego, wysoko oceniana będzie znajomość niemieckiego, a w dwóch – rosyjskiego. W 9 ogłoszeniach nie podano oczekiwań dotyczących znajomości języka (Wyk. 5).
Wykres 5
We wrześniu w branży media/reklama/PR pojawiły się 22 ogłoszenia. Trzeba zaznaczyć, że w większości były to ogłoszenia zamieszczane przez agencje PR. 14 ogłoszeń dotyczyło pracy w branży FMCG. 5 ogłoszeń zamieścili pracodawcy związani z branżą IT/ telekomunikacja, 4 – z branży finansów (Wyk. 6).
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
– Account Director
– Account Executive
– Account Manager
– Asystent ds. PR
– Asystentka ds. Komunikacji
– Dyrektor Kreatywny
– Dyrektor Marketingu
– Event Manager
– Junior Account Executive
– Key Account Executive
– Marketing Manager
– Menedżer ds. marketingu
– New Business Manager
– Office Assistant
– PR Account Manager
– PR Manager / Corporate Affairs Executive
– Pracownik działu reklamy i PR – Praktykant/-tka w dziale PR
– Regionalny Dyrektor Sprzedaży
– Specjalista ds. Promocji i Funduszy Europejskich
– Specjalista ds. Komunikacji
– Specjalista ds. Marketingu
– Specjalista ds. organizacji imprez masowych
– Specjalista ds. PR
– Specjalista ds. PR/komunikacji w Departamencie Marketingu Korporacyjgnego
– Specjalista PR w zakresie komunikacji wewnętrznej
– Specjalista PR w zakresie komunikacji zewnętrznej
– Stażysta ds. Public Relations
– Zastępca dyrektora pionu marketingu
– Zastępca Kierownika działu prawno- organizacyjnego
Metodologia badania Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.