Czerwcowe ożywienie!
Czerwcowy raport PRoto zawiera analizę 164 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W czerwcu ukazało się tylko o ok. 5,5 % ogłoszeń mniej niż w rekordowym kwietniu, ale aż o 70 % więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W minionym miesiącu 81 ofert dotyczyło stanowisk specjalistycznych, natomiast 50 skierowanych było do menadżerów i dyrektorów.
W czerwcu pracowników poszukiwały między innymi firmy: Accenture, Allianz, Antal International, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, BRE Bank, BRE Leasing, Energia, Kompania Piwowarska, Ministerstwo Skarbu Państwa, Nestlé, Orange, Polska Unia Dystrybutorów Stali i STATOIL.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: 180º Public Relations, Ciszewski Public Relations, Feedback/Hill&Knowlton, Headlines Porter Novelli, Infocontrol PR, On Board PR, Tauber Promotion i United PR.
Wykres 1.
W czerwcu do redakcji PRoto nadesłano 73 ogłoszenia, 78 znaleziono w Internecie, a 13 – w prasie. W drugim kwartale 2008 roku wortal PRoto jest stale zdecydowanym liderem w zakresie ogłoszeń o pracę dla PR-owców wśród serwisów. W czerwcu w czołówce poza nim, znalazły się ponadto: Pracuj.pl (34), Jobpilot.pl (24) i Infopraca.pl (13).
Wszystkie oferty nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Zdecydowana większość z nich była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana była do potencjalnych specjalistów, a 22 oferty dotyczyły staży i praktyk.
Wykres 2.
Tabela 1.
W ciągu ostatnich 3 miesięcy tradycyjnie najwięcej ofert dotyczyło województwa mazowieckiego – 354 ogłoszenia łącznie w całym kwartale i 113 w czerwcu. W opisywanym miesiącu 10 ofert pochodziło z województwa wielkopolskiego. 8 ogłoszeń oferowało zatrudnienie w województwie małopolskim, a 7 – dolnośląskim.
Wykres 3.
W czerwcu, podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach tego kwartału 2008 roku, najczęściej poszukiwano specjalistów – 81 ogłoszeń. Już drugi raz z rzędu na drugim miejscu znalazły się stanowiska managerskie i dyrektorskie – 50 ofert. Do stażystów i praktykantów były skierowane 22 ogłoszenia.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)
Nadal wśród wymagań językowych stawianych przez pracodawców pierwsze miejsce zajmuje znajomość angielskiego. W czerwcu wymóg ten znalazł się w 115 ofertach. W 7 ogłoszeniach wymagano ponadto znajomości niemieckiego, a w 3 – francuskiego. W 36 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie.
Wykres 5.
W badanym kwartale większość ofert dotyczyła pracy w branży media/marketing. W czerwcu było to 70 ogłoszeń. 17 ofert pochodziło z branży finansowej, 10 – z FMCG, po 5 – z administracyjnej, farmaceutycznej i nieruchomości.
Wykres 6.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manager
• Asystent ds. PR
• Asystent w Dziale PR
• Brand marketing manager
• Consultant
• Dyrektor ds. PR i kontaktów zewnętrznych
• Dyrektor ds. wizerunku zewnętrznego i marketingu
• Employee Communications Specialist
• Event manager
• Junior account executive
• Junior brand manager
• Junior consultant
• Konsultant ds. public relations
• Konsultant ds. CSR w Departamencie Public Relations
• Koordynator ds. marketingu i PR
• Koordynator ds. PR
• Koordynator projektów PR
• Manager ds. promocji w internecine
• Marketing communication specialist
• Marketing coordinator
• Menedżer ds. netPR
• New business account executive
• Podinspektor/ Inspektor ds. Promocji Miasta w Referacie Koordynacji Marketingowej w Biurze Prezydenta ds. Promocji
• Menedżer ds. marketingu i komunikacji
• Młodszy specjalista ds. public relations
• PR & communication manager
• PR & marketing manager
• PR account executive
• PR manager
• Pracownik działu komunikacji
• Praktykant
• Project manager
• Senior account manager
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. marketingu
• Stażysta
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.