Rekordowo dużo ofert w marcu
Raport PRoto.pl za marzec 2011 roku zawiera analizę 169 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. Jeszcze nigdy w siedmioletniej historii raportu początek wiosny nie przyniósł tak wielu ogłoszeń. Blisko dwie trzecie ofert pochodziło od agencji, które najczęściej poszukiwały praktykantów i stażystów. Firmy i instytucje chciały natomiast zatrudniać zarówno praktykantów, jak i specjalistów.
W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie agencje (106 ofert), w tym: Ciszewski PR, Edelman Polska, Euro RSCG Sensors, Fleishman-Hillard, Glaubicz Garwolińska Consultants, Hill & Knowlton Poland, MSL Warsaw, Multi Communications, On Board Public Relations i United PR.
Firmy i instytucje zamieściły o prawie połowę mniej ofert (łącznie 54). Wśród ogłoszeniodawców znalazły się m. in.: Belgijska Izba Gospodarcza, BRE Bank, Danone, Grupa Kapitałowa Comarch, ING Usługi Finansowe, Kredyt Bank, L’Oréal, Narodowe Centrum Kultury, RWE Polska, TÜV Rheinland Polska, Volvo Polska, Wirtualna Polska
Pośrednicy zamieścili jedynie 9 ofert pracy.
Wykres 1
Najpopularniejszym źródłem ogłoszeń niezmiennie pozostaje PRoto.pl. Na naszych łamach pojawiły się w zeszłym miesiącu 122 ogłoszenia. Do najpopularniejszych źródeł poza PRoto.pl należą pracuj.pl i infopraca.pl – łącznie opublikowały one 47 ogłoszeń.
Wykres 2
Tabela 1
W marcu trzy z czterech ogłoszeń dla PR-owców dotyczyły pracy na Mazowszu. Pozostałe oferty dotyczyły przede wszystkim województw: dolnośląskiego, małopolskiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Ze wszystkich pozostałych województw pochodziło jedynie 10 ogłoszeń. Wśród analizowanych ofert znalazła się jedna dotyczące zdalnej pracy – nie została ona uwzględniona w poniższym wykresie.
Wykres 3
W marcu najwięcej ofert dotyczyło stanowisk niższego szczebla. Najczęściej poszukiwano stażystów i praktykantów – odnotowaliśmy 60 takich propozycji. Rzadziej poszukiwano konsultantów i asystentów (42 oferty). W ubiegłym miesiącu pojawiło się również 39 ofert dla managerów/dyrektorów i jedynie 28 ofert dla specjalistów.
Wykres 4
Pracodawcy najczęściej wymagają od potencjalnych pracowników znajomości języka angielskiego. W porównaniu do lutego wzrosła liczba ogłoszeń, w których pracodawcy wspomnieli o znajomości drugiego języka obcego. Najczęściej dotyczyły one języka niemieckiego i francuskiego.
Wykres 5
W analizowanym okresie najwięcej ofert dotyczyło branży media i marketing i pochodziło z agencji PR-owych, marketingowych oraz interaktywnych. Poza nią PR-owców przeważnie poszukiwały firmy z branży IT oraz finansowej/ubezpieczeniowej. W przypadku 10 ogłoszeń nie podano branży – pochodziły one od pośredników.
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- Account assistant/junior account executive
- Account director
- Account executive
- Account manager
- Account/PR manager
- Assistant account manager
- Asystent ds. eventów
- Asystent działu PR i marketingu
- Asystent/-ka PR
- Communications manager
- Consultant
- Content designer – social media
- Dyrektor działu
- Event manager
- Executive/senior account executive (dział korporacyjny)
- Internship in marketing department
- Junior account coordinator
- Junior account executive
- Junior account manager
- Junior brand manager
- Kierownik ds. komunikacji zewnętrznej
- Kierownik ds. marketingu
- Kierownik ds. zaangażowania społecznego
- Kierownik działu marketingu i komunikacji
- Konsultant PR
- Koordynator działań marketingowych, komunikacji i rozwoju biznesu
- Koordynator marketingu
- Kurator/koordynator projektu
- Legal & corporate affairs manager
- Manager ds. obslugi klientów kluczowych
- Manager ds. public relations
- Marketing communications coordinator
- Marketing manager
- Młodszy konsultant
- Młodszy specjalista ds. PR
- PR & communications manager
- PR assistant
- PR consultant
- PR coordinator / PR manager
- PR junior account executive
- PR consultant
- PR manager
- Pracownik w zespole komunikacji internetowej (departament bankowości elektronicznej)
- Praktykant
- Praktykant w dziale promocji i PR
- Praktykant/-ka ds. komunikacji wewnętrznej
- Praktykant/-ka ds. komunikacji zewnętrznej
- Project manager
- Project manager EFS
- Senior account executive/account manager
- Senior account manager
- Senior PR manager
- Specjalista ds. komunikacji
- Specjalista ds. komunikacji i PR
- Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
- Specjalista ds. komunikacji/asystent/-ka dyrektora generalnego
- Specjalista ds. marketingu
- Specjalista ds. marketingu i PR
- Specjalista ds. marketingu i PR w branży IT
- Specjalista ds. media relations
- Specjalista ds. PR
- Specjalista ds. PR/copywriter
- Specjalista ds. sprzedaży PR
- Specjalista ds. wizerunku i reklamy
- Specjalista/młodszy specjalista ds. PR
- Starszy konsultant ds. PR /senior account executive
- Starszy specjalista ds. CSR
- Stażystka/ stażysta w dziale Healthcare&Life
- Stażysta
- Stażysta (dział PR i marketingu)
- Stażysta (social media, Internet)
- Stażysta PR/praktykant
- Stażysta w dziale PR
- Stażysta w dziale PR & marketingu
- Stażysta/account executive
- Stażysta/asystent
- Stażysta/praktykant
- Zastępca dyrektora ds. marketingu i komunikacji
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
– www.goldenline.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe