Agencje przyspieszają, firmy stoją w miejscu
Agencje stają się coraz bardziej aktywne na rynku pracy dla PR-owców. W styczniu ich oferty stanowiły 53 proc. ogółu ogłoszeń dla PR-owców, w lutym – 59 proc., a w marcu – już 61. Jak wynika z najnowszego raportu PRoto.pl, dotyczącego zatrudnienia w branży PR, agencje coraz częściej decydują się na zatrudnienie konsultantów i asystentów. Niezmiennie utrzymuje się także duży popyt na praktykantów i stażystów.
W pierwszym kwartale 2012 roku na PR-owców czekało 525 ofert. 176 ogłoszeń skierowanych było do praktykantów i stażystów. Od stycznia stopniowo wzrastał popyt na konsultantów i asystentów. Przeznaczone dla nich oferty w pierwszym miesiącu 2012 roku stanowiły 22 proc. ogółu opublikowanych ogłoszeń, w lutym 26 proc, a w marcu już 31 proc. W sumie przez pierwsze trzy miesiące 2012 roku konsultantów i asystentów poszukiwano 137 razy. Zbliżony popyt dotyczył specjalistów – czekało na nich 135 ogłoszeń. Najrzadziej poszukiwano managerów i dyrektorów (77 ofert). Dla porównania – w ostatnim kwartale 2011 roku najczęściej poszukiwano specjalistów.
W marcu najwięcej ogłoszeń pochodziło z warszawskich agencji, firm i instytucji. Na województwo mazowieckie przypadło 116 ogłoszeń. Poza Mazowszem oferty dotyczyły przede wszystkim pracy w województwach dolnośląskim, wielkopolskim, łódzkim. Analizując cały pierwszy kwartał 2012 roku, to właśnie z tych regionów pochodziło najwięcej ogłoszeń dla PR-owców.
Angielski i niemiecki – to dwa języki obce najczęściej wymagane przez pracodawców w pierwszym kwartale 2012 roku. O angielskim wspomniano w 354 ogłoszeniach, a o niemieckim w 34. Warto dodać, że 23 proc. ofert nie zawierało żadnej informacji na temat wymaganej znajomości języków obcych. W marcu również angielski i niemiecki były najczęściej wymaganymi językami obcymi.
Agencje w swoich ogłoszeniach rzadko zamieszczały informację o tym, dla kogo mieliby pracować poszukiwani pracodawcy. W pierwszym kwartale 2012 roku najwięcej ogłoszeń dotyczyło branży marketingowej, finansowej i ubezpieczeniowej, interaktywnej i FMCG. Dokładnie tych samych branż, choć w innej kolejności, najczęściej dotyczyły ogłoszenia pojawiające się w marcu.
W przypadku firm i instytucji w pierwszym kwartale 2012 roku najwięcej ofert pochodziło z branży finansowo-ubezpieczeniowej, doradczo-szkoleniowej oraz od organizacji pozarządowych. W marcu kolejność była nieco inna – najwięcej ofert pochodziło od organizacji pozarządowych, firm IT oraz z branży doradczo-szkoleniowej.
Przez pierwsze trzy miesiące 2012 roku najpopularniejszym źródłem ogłoszeń było PRoto.pl. Nasz serwis opublikował w sumie 337 ogłoszeń. Poza nim ogłoszenia dla PR-owców pochodziły przede wszystkim z serwisów pracuj.pl i infopraca.pl.