Lepsza atmosfera i wyzwania – tym pracodawcy chcą zwabić PR-owców. Ci wolą lepszą pensję i jasną ścieżkę rozwoju
PR-owcy w ostatnim roku byli mniej skłonni do zmiany pracy – wynika z VI edycji raportu PRoto.pl o motywacji w polskiej branży public relations. Zmniejszenie rotacji na rynku w ostatnim roku nie oznacza jednak, że specjaliści od komunikacji przestali rozglądać się za nowymi miejscami pracy. W porównaniu do zeszłorocznego badania wzrósł bowiem odsetek PR-owców, którzy planują zmianę pracodawcy w najbliższych 12 miesiącach (z 16 do 20 proc.). Dyrektorzy w firmach i agencjach starają się odwieść ich od tego zamiaru, poprawiając atmosferę oraz oferując ciekawe wyzwania. Większość PR-owców przyznaje jednak, że głównym powodem zmiany zawodowego otoczenia są warunki finansowe oraz brak jasnej ścieżki rozwoju.
Od pierwszej edycji badania nie zmieniły się główne powody podjęcia pracy w branży PR. Niezmiennie pięć głównych powodów wskazywanych przez respondentów to: zainteresowanie public relations, zainteresowanie mediami, szansa na samodzielną pracę, szansa na kreatywną pracę oraz medialność samej branży (wyk. 1). Jakie czynniki decydują o pozostaniu w obecnym miejscu pracy? Reputacja firmy jest istotniejsza dla mężczyzn, niż dla kobiet. Te natomiast bardziej cenią większą samodzielność (wyk. 18).
Kobiety cenią kreatywność, mężczyźni medialność
kliknij w wykres, aby powiększyć
Szansa na kreatywną pracę, jaką daje branża PR, jest zdecydowanie ważniejsza dla kobiet, niż mężczyzn (27 proc. wskazań wobec 22 proc.). Zdecydowanie większy odsetek mężczyzn niż kobiet wskazał natomiast na medialność branży (16 wobec 9 proc.)
kliknij w wykres, aby powiększyć
Młodzi PR-owcy częściej biorą pod uwagę modę na PR przy wyborze branży. Z kolei największy odsetek osób powyżej 30. roku życia pojawił się w grupie respondentów, według których w branży PR bardziej liczy się osobowość, a nie wykształcenie.
kliknij w wykres, aby powiększyć
Wśród pracowników agencji najbardziej powszechnym powodem podjęcia pracy jest zainteresowanie PR. Natomiast PR-owcy z firm prywatnych stanowili największy odsetek wśród osób, które wskazały na medialność branży.
kliknij w wykres, aby powiększyć
W porównaniu do zeszłego roku wzrósł odsetek respondentów, którzy po raz ostatni zmieniali pracę 3-4 lata temu (z 17 do 22 proc.). Jednocześnie o 6 proc. zmalał odsetek ankietowanych, którzy zadeklarowali zmianę pracodawcy przez trzy kwartały poprzedzające ankietę.
kliknij w wykres, aby powiększyć
W latach 2010-2012 na zmianę zawodowego otoczenia częściej decydowały się kobiety (64 proc.) niż mężczyźni (56 proc.).
kliknij w wykres, aby powiększyć
U PR-owców z wiekiem zmniejsza się skłonność do poszukiwania nowego pracodawcy. Wśród respondentów, którzy zadeklarowali zmianę pracy w ostatnich 3 miesiącach, poprzedzających badanie, osoby poniżej 30. roku życia stanowią 81 proc. Dla porównania w grupie ankietowanych, którzy po raz ostatni zmieniali pracę przynajmniej 8 lat temu, PR-owcy poniżej 30. roku życia stanowią już jedynie 3 proc. Najbardziej mobilni są PR-owcy z agencji – stanowią oni 59 proc. ankietowanych, którzy zmienili pracę w ostatnich 3 miesiącach.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
PR-owcy porzucają pracę ze względu na zarobki…
Od ostatniego badania nie zmieniły się główne motywy zmiany pracy. Nadal najważniejsze powody dla PR-owców to brak jasnej ścieżki rozwoju, niesatysfakcjonujące zarobki, potrzeba zmiany, brak docenienia oraz satysfakcji z pracy. Kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały na brak docenienia jako przyczynę zmiany pracy. Mężczyźni natomiast częściej wskazywali na potrzebę zmiany. Na wykresie 10. uwzględniliśmy 2 nowe opcje odpowiedzi, dodane w tym roku („dodatkowe obowiązki”, „nienormowany czas pracy”).
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
W porównaniu z zeszłorocznym raportem zmniejszył się (z 21 do 18 proc.) odsetek PR-owców, którzy w 12 miesiącach poprzedzających badanie zmuszeni byli do zmiany pracodawcy.
kliknij w wykres, aby powiększyć
…ale nową podejmują dla zdobycia doświadczenia i ciekawych wyzwań
Warunki finansowe znalazły się na drugim miejscu (16 proc. wskazań) wśród najczęściej wskazywanych przyczyn odejścia z pracy. Natomiast jedynie 10 proc. respondentów przyznało, że oferowane warunki finansowe były jedną z głównych przyczyn podjęcia nowej pracy. Najczęściej wymieniano możliwość zdobycia doświadczenia i ciekawe wyzwania zawodowe. Wizja zdobycia doświadczenia jest szczególnie ważna dla młodszych PR-owców. Starsi bardziej doceniają nowe wyzwania zawodowe. W poniższym wykresie uwzględniono nową opcję odpowiedzi („możliwość poznania usług PR w nowej branży”). Opcje „bonusy pozapieniężne” i „udogodnienia dla kobiet” w zeszłorocznym raporcie były zsumowane w pozycji „inne”.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Jak wynika z poniższych wykresów, wizja zdobycia doświadczenia i ciekawe wyzwania zawodowe nie tylko są ważne dla PR-owców poszukujących pracy, ale także skutecznie zatrzymują pracowników w obecnym miejscu zatrudnienia. Opcje „bonusy pozapieniężne” i „udogodnienia dla kobiet” w zeszłorocznym raporcie były zsumowane w pozycji „inne”.
kliknij w wykres, aby powiększyć
Dlaczego PR-owcy nie decydują się na zmianę pracy? Reputacja firmy jest istotniejsza dla mężczyzn, niż dla kobiet. Te natomiast bardziej cenią większą samodzielność. Natomiast młodzi specjaliści od komunikacji częściej wskazywali na bonusy pozapieniężne.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Mimo zmniejszonej skłonności PR-owców do zmiany pracy w ostatnim roku, w porównaniu z zeszłorocznym badaniem zwiększył się odsetek respondentów planujących zmianę w najbliższych 12 miesiącach (z 16 do 20 proc.). Jednocześnie zmniejszyła się grupa, chcąca zachować status quo (z 31 do 24 proc.).
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Im większe doświadczenie, tym mniejsza ochota do zmian
Z wiekiem maleje skłonność specjalistów od komunikacji do zmiany miejsca pracy. Osoby powyżej 30. roku życia stanowią 33 proc. respondentów, którzy chcą zmienić pracę przed upływem 12 miesięcy. Natomiast w przypadku grupy chcącej pozostać u obecnego pracodawcy przez przynajmniej 5 lat odsetek ten wzrasta do 48 proc.
kliknij w wykres, aby powiększyć
Wraz z większym odsetkiem PR-owców deklarujących zmianę miejsca pracy w nieodległej przyszłości (w porównaniu rok do roku) zmniejszył się odsetek tych, którzy na pewno chcą pozostać w branży (z 35 do 32 proc.). Jednocześnie zwiększyła się grupa niezdecydowanych (z 15 do 17 proc.).
kliknij w wykres, aby powiększyć
Wśród plusów pracy w branży PR respondenci częściej niż w zeszłym roku wskazywali na ciekawe kontakty oraz dużą samodzielność. Na znaczeniu straciły natomiast zalety takie, jak współpraca z mediami oraz możliwość wpływania na opinię publiczną. Gdy wziąć pod uwagę podział na płeć, kobiety bardziej niż mężczyźni doceniły szansę rozwoju zawodowego, mężczyźni częściej wskazywali na możliwość wpływania na opinię publiczną.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Od pierwszego badania w 2007 roku nie zmieniają się 3 najczęściej wymieniane minusy pracy w PR. Są to: brak przełożenia wysiłku na zarobki, niski profesjonalizm branży oraz lekceważący stosunek klientów do konsultantów. W zeszłorocznym raporcie opcja odpowiedzi „zły wizerunek branży” wliczona była do pozycji „inne”.
kliknij w wykres, aby powiększyć
Zły wizerunek branży jest istotniejszy dla mężczyzn niż kobiet. Mniej przeszkadza im natomiast konieczność pełnej dyspozycyjności.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Lepsza atmosfera na ciężkie czasy kryzysu
Zdaniem właścicieli firm i PR-owców z kierowniczych stanowisk, główne przyczyny rotacji pracowników to zarobki oraz potrzeba zmiany. Aby jej zapobiec, managerowie i właściciele najczęściej starali się poprawić atmosferę w pracy stawiać przed pracownikami ciekawe wyzwania zawodowe. W zeszłorocznej ankiecie pozycje „sprawy osobiste” (na wyk. 32) oraz „udogodnienia dla kobiet w ciąży” (na wyk. 33) została wliczona do pozycji „inne”
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Jak wykazało badanie, PR-owcy byli w ostatnim roku mniej skłonni do zmiany miejsca pracy. Dostrzegli to również pracodawcy. W porównaniu z zeszłorocznym badaniem zmalał odsetek respondentów, którzy zauważyli zwiększoną rotację wśród pracowników.
kliknij w wykres, aby powiększyć
W stosunku do zeszłego roku wzrósł odsetek respondentów, dla których istotne jest równe traktowanie kobiet i mężczyzn w pracy (z 60 do 75 proc.). Kwestia ta jest ważna szczególnie dla kobiet (82 proc.), natomiast dla prawie co trzeciego mężczyzny nie ma ona znaczenia.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Nieco mniej wagi PR-owcy przykładają do równego traktowania w pracy osób o odmiennej orientacji seksualnej, choć w tym przypadku również wzrósł odsetek PR-owców, dla których kwestia ta ma znaczenie (z 61 do 67 proc.). Sprawa ta ma większe znaczenie dla kobiet, niż mężczyzn.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
Informacja o badaniu
Dane opublikowane w raporcie pochodzą z badania przeprowadzonego między 6 września a 5 października 2012 roku. Internetową ankietę wypełniło 609 respondentów – czytelników serwisu PRoto.pl oraz subskrybentów newslettera PRoto.pl. Zawierała ona pytania jednorazowego oraz wielokrotnego wyboru.
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
kliknij w wykres, aby powiększyć
W poniższym wykresie uwzględniono 498 ankiet (nie wszyscy respondenci odpowiedzieli na pytanie dotyczące miejsca pracy).