wtorek, 24 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - IV kwartał 2012 roku

Analiza ofert pracy dla PR-owców – IV kwartał 2012 roku

Grudzień miesiącem rekordów. Agencje w odwrocie

Grudzień pod kilkoma względami okazał się rekordowym miesiącem. Zasada ta nie dotyczy liczby ogłoszeń, których pojawiło jedynie 100. Ostatni miesiąc 2012 roku przyniósł jednak rekordowy popyt na specjalistów, nadzwyczajną aktywność firm, a także niespotykanie małą aktywność agencji.

Kliknij, aby powiększyć

W grudniu na specjalistów czekało o 16 ofert więcej niż w listopadzie. Ponieważ ogólna liczba ogłoszeń była podobna (98 w listopadzie, 100 w grudniu), procentowy udział ogłoszeń dla specjalistów wzrósł z 28 do 43 proc. – i był to najwyższy odsetek w 2012 roku. Po raz pierwszy zdarzyła się sytuacja, gdy oferty firm stanowiły ponad połowę (51 proc.) wszystkich ogłoszeń. Jednocześnie znacznie zmalała liczba ogłoszeń pochodzących z agencji. W listopadzie poszukiwały one nowych pracowników 68 razy, w grudniu – już tylko 38 razy. Koniec roku oraz ograniczona aktywność agencji skutkowała spadkiem zainteresowania praktykantami i stażystami, którzy w grudniu mieli do wyboru najmniejszą liczbę ogłoszeń w całym 2012 roku (21).

W ostatnim kwartale zeszłego roku agencje łącznie opublikowały więcej ofert niż firmy (173 do 148). Przez 3 miesiące najwięcej ogłoszeń dotyczyło specjalistów (122 oferty, 36 proc. wszystkich ogłoszeń). Przez ten czas popyt na managerów i dyrektorów utrzymywał się na stałym poziomie. Dotyczyło ich po 8 proc. ofert z października i grudnia oraz 7 proc. ofert z listopada.

W IV kwartale najwięcej ofert zamieściły firmy, agencje i instytucje z Warszawy. Poza stolicą, tak samo jak w III kwartale, najłatwiej było znaleźć pracę we Wrocławiu. Większą aktywność przejawiały firmy i agencje z Krakowa. W porównaniu z III kwartałem liczba ofert pochodzących z województwa małopolskiego wzrosła z 16 do 29.  Na 340 ofert opublikowanych w IV kwartale, jedynie 3 oferty pochodziły ze wschodniej Polski (2 oferty z Podkarpacia i 1 z województwa świętokrzyskiego). Na wykresie nie uwzględniono 10 ofert, które dotyczyły pracy za granicą lub pracy w kilku województwach jednocześnie.

Pracodawcy w ofertach zamieszczonych od października do grudnia najczęściej wymagali znajomości angielskiego. Jako drugi język najczęściej wybierano niemiecki. W kwartalnym zestawieniu pojawił się także rosyjski. W III kwartale nie wspomniano o nim ani razu, w IV pojawił się w 6 ogłoszeniach.

Wśród ofert agencji najwięcej dotyczyło pracy w branży interaktywnej i marketingowej. W stosunku do III kwartału zmalała liczba ofert dotycząca branży FMCG (z 11 do 2 ogłoszeń).

W przypadku firm, tak samo jak w III kwartale, najwięcej ogłoszeń pochodziło z branży doradczej i szkoleniowej, finansowej i ubezpieczeniowej, mediów oraz branży IT.

Za pośrednictwem PRoto.pl w grudniu opublikowano połowę ogłoszeń dla PR-owców. W całym kwartale z naszej strony pochodziło 60 proc. ofert pracy. Do tego 31 proc. opublikowano w serwisach Pracuj.pl i Infopraca.pl.

 

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj