Czy po etapie zachłyśnięcia się popularnością formatu nadchodzi zmierzch ery talent show? Tak wynikałoby z wypowiedzi ekspertów branżowych:
„Teraz mamy do czynienia z apogeum popularności talent show. Za chwilę ten format może być jednak w odwrocie i jesteśmy na to przygotowani”
(wprost.pl – Edward Miszczak, dyrektor programowy TVN)
Mimo tych głosów format na razie ma się bardzo dobrze, o czym świadczyć może skala popularności programów w dyskusjach internautów, czy zaangażowanie widzów w kanałach społecznościowych poszczególnych talent show.
Zdecydowanym liderem w dyskusjach internetowych jest X Factor, następnie Bitwa na Głosy i Mam Talent. Porównywalną popularnością wśród odbiorców cieszy się Must be the Music i Top Model. W pierwszym kwartale 2013 roku najmniej dyskusji dotyczyło The Voice of Poland i Got to Dance.
Talent show: walka o popularność Liczba publikacji w internecie i mediach społecznościowych na temat programów typu talent show od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 r.
X Factor: krzywa popularności liczba publikacji w internecie i mediach społecznościowych na temat programu X Factor od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 r.
The Voice of Poland: krzywa popularności liczba publikacji w internecie i mediach społecznościowych na temat programu The Voice of Poland od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 r.
Jak talent show „rozmawiają” z widzami?
Kanały komunikacji używane przez talent show w Polsce:
- strona internetowa
- Facebook – oficjalny fanpage
- You Tube i inne kanały video
- Nasza Klasa
- GG
- wykop.pl
- współpraca z innymi mediami
Czym starają się zainteresować widza/potencjalnego uczestnika:
- sprawy organizacyjne: miejsca i terminy zgłoszeń, castingi, zasady przyjęć do programu
- zmagania uczestników – występy, oceny jury, działania za kulisami, detale show – ścieżka dźwiękowa, miejsce realizacji zdjęć, itp.
- uczestnicy – ich życie prywatne, dotychczasowa aktywność, losy po programie
- jurorzy i goście – oceny wystawiane uczestnikom, wypowiedzi, stylizacje, działalność zawodowa
Obecność talent show w social media –jak wygląda interakcja z widzami
Wszystkie talent show obecne są na Facebooku. Co wyróżnia te najpopularniejsze?
- The voice of Poland – najaktywniejszy fanpage
- Must be the music – najpopularniejszy talent show na Facebooku
- Top Model – najbardziej zaangażowani facebookowicze
- Bitwa na głosy – fanpage aktywny i aktualizowany, mimo że ostatnia edycja zakończyła się już dawno – wspiera inne produkcje TVP
Bez względu na częstotliwość postów, wszystkie fan page’e starają się zaangażować fanów, jednak nie wchodzą z nimi w dyskusję i bardzo rzadko odpowiadają na postawione w komentarzach pytania.
Pod publikacjami na stronach talent show TVN istnieje możliwość komentowania. Fora sprawiają wrażenie niemoderowanych, a na postawione tam pytania (szczególne ważne w przypadku Mam Talent) nie są udzielane odpowiedzi – chyba, że przez innych forumowiczów .
Przykładem może być fanpage Top Model, na którym post o szafiarce, która ma oceniać uczestniczki, wywołał falę protestów i głosów niechęci – interweniowała sama szafiarka, nie fanpage. Na forach brakuje moderowania – oprócz forum programów TVP, gdzie forumowicze nie są anonimowi, a sama formuła show nie prowokuje tak wielu pytań, jak ma to miejsce w przypadku np. Mam Talent.
Imponującą częstotliwością wpisów odznacza się profil the Voice of Poland na Twitterze. Tym kanałem odbywa się informowanie o działaniach prowadzonych na stronie internetowej oraz innych portalach społecznościowych.
Produkcje TVP są promowane najbardziej i najróżniejszymi kanałami. Polsat zdaje się nie przywiązywać wagi do promocji programów w internecie – jeśli za kryterium promocji przyjmiemy funkcjonowanie stron internetowych talent show.
Metryczka:
Raport wykonano na podstawie 114 609 materiałów internetowych zawierających informacje na temat poszczególnych talent show z okresu od 1 stycznia 2012 do 31 marca 2013 roku oraz 8 oficjalnych fanpage’y i stron internetowych programów. Stan wg 03 kwietnia 2013 r.