wtorek, 26 listopada, 2024

Projekt NiUZ

NiUZ – projekt Biura Promocji Uniwersytetu Zielonogórskiego

Punkt wyjścia
Zauważalna w ostatnim okresie wyjątkowo duża popularność narzędzi komunikacji należących do internet PR wynika przede wszystkim z ich skuteczności. Ponadto to interaktywne medium, jakim jest internet, z powodzeniem wspiera komunikaty zamieszczane w mediach tradycyjnych, a dodatkowo podnosi ich żywotność. Do coraz bardziej popularnych narzędzi wykorzystywanych w działaniach public relations w internecie należy newsletter. Elektroniczny biuletyn informacyjny, obok innych działań internet PR (strona internetowa firmy, poczta elektroniczna, biuro prasowe na stronie www, rejestracja dla użytkowników serwisu internetowego, chaty, forum internetowe, grupy i listy dyskusyjne, a także księgi gości strony www, czy ankiety internetowe oraz Intranet), staje się bardzo ważnym narzędziem komunikacji, zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej, firmy. Newsletter elektroniczny w odróżnieniu od biuletynów informacyjnych drukowanych jest w zasadzie bezkosztowym medium, cechującym się przy tym wyjątkową aktualnością oraz bezpośrednim dotarciem.

W zależności od grupy odbiorców dokonać można prostego podziału rodzajów newsletterów na: zewnętrzne i wewnętrzne. Do grupy użytkowników newlettera zewnętrznego należeć będą dziennikarze czy też inne osoby z otoczenia zewnętrznego firmy, które uprzednio dokonały rejestracji na stronie internetowej firmy i zdeklarowały chęć otrzymywania tego typu biuletynu firmowego. Jeśli chodzi o newsletter wewnętrzny, ta forma dotyczyć będzie głównie pracowników danej instytucji. W przypadku uczelni do newsletterów wewnętrznych należeć będą również te biuletyny, których odbiorcami są studenci uczelni.

Analiza sytuacji
Potrzeba stworzenia pracowniczego elektronicznego biuletynu informacyjnego zrodziła się w momencie, gdy coraz więcej jednostek uczelni, pracowników i studentów, organizujących jakieś spotkania, wykłady, seminaria, czy koncerty lub inne imprezy, chciało dotrzeć z tą informacją do pracowników uczelni. A ponieważ poczta elektroniczna jest doskonałym narzędziem komunikacji, bo przede wszystkim bardzo wygodnym i skutecznym, a przy tym w zasadzie bezkosztowym nośnikiem informacji, tych nadawców było coraz więcej. W pewnym momencie otrzymywaliśmy kilkanaście informacji dziennie, których autorzy koniecznie chcieli przekazać je wszystkim pracownikom uczelni. Z drugiej strony, pracownicy zasypywani taką ilością „niepożądanych” informacji przysyłali protesty i żądali zaprzestania wysyłania im informacji tego typu. Podczas kiedy informacje dotyczące spraw socjalnych były jak najbardziej pożądane przez wszystkich, to już zaproszenie na wykład z filozofii niekoniecznie interesowało matematyków. I odwrotnie.

Projekt „NiUZ”
Uniwersytet Zielonogórski 22 lutego br. uruchomił firmowy Tygodnik Elektroniczny pt.: „NiUZ” (skrót UZ – od Uniwersytet Zielonogórski), który raz w tygodniu (we wtorek) wysyłany jest do wszystkich pracowników uczelni. Nazwa newslettera została wyłoniona w drodze konkursu ogłoszonego wśród pracowników uniwersytetu. Baza adresów mailingowych Uniwersytetu Zielonogórskiego obejmuje ponad 1500 służbowych kont poczty pracowniczej.

Newsletter Uniwersytetu Zielonogórskiego zawiera skróty informacji w całości zamieszczonych na stronach internetowych odpowiednich jednostek organizacyjnych uczelni. I tak, jeśli w „NiUZie” znajduje się informacja typu „Instytut Filozofii zaprasza na kolejne spotkanie Zielonogórskiego Konwersatorium Filozoficznego”, to rozszerzenie tej informacji znajduje się na stronie internetowej Instytutu Filozofii. Część szerszych informacji cytowanych w „NiUZie” zamieszczona jest w Serwisie Informacyjnym na stronie www uczelni.

Wydawcą „NiUZa” jest Biuro Promocji Uniwersytetu Zielonogórskiego. Redakcja posiada swoich współpracowników na wszystkich wydziałach oraz w pionach prorektorskich i administracyjnych uczelni. To za ich pośrednictwem dociera do informacji, którymi warto zainteresować czytelników „NiUZa”, czyli pracowników uczelni. Są to zapowiedzi seminariów, wykładów gościnnych, konferencji, ale także propozycje kulturalne i rozrywkowe, jak również ogłoszenia działu socjalnego. Część cotygodniowego wydania wspomnianego biuletynu elektronicznego poświęcona jest sprawozdaniom z wydarzeń minionego tygodnia. Poza cotygodniowymi wydaniami w wyjątkowych przypadkach wprowadzane jest tzw. wydanie specjalne „NiUZa”.

Ewaluacja
Tygodnik elektroniczny „NiUZ” jest kolejnym pomysłem służb PR Uniwersytetu Zielonogórskiego, należącym do narzędzi komunikacji wewnętrznej uczelni. Zamieszczanie w newsletterze jedynie skrótów informacji w całości dostępnych w internecie spowodowało w rezultacie ożywienie uniwersyteckich stron www. Jednostki uczelniane organizujące pewne przedsięwzięcia do tej pory ograniczały się wyłącznie do przekazania informacji o planowanej imprezie do Centrum Informacji i Promocji, od którego oczekiwano przekazania jej dalej – do wszystkich pracowników UZ. Z chwilą uruchomienia Tygodnika Elektronicznego „NiUZ” dbają o to, by zapowiedzi poszczególnych wydarzeń i inicjatyw odpowiednio wcześniej znalazły się na stronie internetowej właściwej jednostki. Jest to bowiem warunkiem ukazania się skrótu wiadomości w newsletterze. Ponadto należy zaznaczyć, że zaproponowana forma przekazu najwidoczniej została zaakceptowana przez wszystkich pracowników uczelni, o czym świadczą przede wszystkim pozytywne opinie przesyłane do redakcji, a także „zamilknięcie” dotychczasowych antyspamerów. Zainteresowanie „NiUZem” przeszło oczekiwania jego twórców. Już po ukazaniu 1. numeru redakcja otrzymała wiele e-maili od osób, które chciałyby dołączyć do listy jego czytelników.

Docelowo uruchomiona zostanie na stronie internetowej uczelni rejestracja dla osób z zewnątrz deklarujących chęć otrzymywania „NiUZa”. Powstanie również archiwum, dostępne ze strony www. Planowane jest również uruchomienie sondy internetowej, która pozwoli dokładnie zbadać opinie czytelników „NiUZa” i ich preferencje, a w rezultacie – dostosować jego zawartość, kształt i wygląd do potrzeb odbiorców.

NiUZ nr 27
NiUZ wydanie specjalne

Anna Urbańska, specjalista ds. public relations, Biuro Promocji Uniwersytet Zielonogórski

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj