Projekt został wyróżniony w raporcie FOB-u „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007. Dobre praktyki”.
Podmiot realizujący projekt:
Grupa L’Oréal, L’Oréal Polska
Tytuł projektu:
Fryzjerzy świata wobec AIDS
Idea programu
Pomysł programu narodził się w Republice Południowej Afryki, gdzie HIV/AIDS stanowi poważny problem społeczny. Szkoleniowcy Działu Profesjonalnego Grupy L’Oréal, którego jedną z misji jest nauczanie zawodu młodych fryzjerów, w czasie licznych staży w salonach fryzjerskich oraz akademiach, wydali się dyrekcji firmy w RPA idealni do przekazywania wiedzy na temat tej choroby. Dzięki licznym kontaktom z fryzjerami z całego kraju mogli prowadzić akcję edukacyjną oraz profilaktyczną. Z kolei przeszkoleni przez nich fryzjerzy mogli nabytą wiedzę nieść dalej – do klientów salonów fryzjerskich. Tak więc zdolności edukacyjne naszych szkoleniowców zostały wykorzystanie w innej niż fryzjerska dziedzinie.
Po wielkim sukcesie programu w RPA, wprowadziły go u siebie inne kraje. Od 2005 roku dołączyły Indie, Brazylia, później Chiny, Francja, Wielka Brytania, Włochy, i wreszcie, w 2007 roku Polska.
Mechanizm działania
Mechanizm zawsze jest taki sam: na początku każdego szkolenia dla fryzjerów (z technik strzyżenia, koloryzacji, stylingu), prowadzonego przez naszych edukatorów, przedstawiany jest program „Fryzjerzy świata wobec AIDS”. A wygląda to tak:
Po krótkim wstępie, rozdawane są ankiety dotyczące choroby, w których na każde pytanie odpowiedzieć można „prawda” lub „fałsz”. Ankieta ta służy do weryfikacji wiedzy, która, jak się okazało na podstawie naszych doświadczeń – jest niepokojąco niska.
Następnie fryzjerzy oglądają film „Wiedzieć” (dostępny na www.loreal.pl). Film ten, zrealizowany we współpracy z UNESCO weryfikuje posiadaną wiedzę, ma obalać mity i przesądy.
Po emisji filmu fryzjerzy sprawdzają odpowiedzi, których udzielili na pytania w ankiecie. Wiele należy poprawić. Potem zaczyna się dyskusja. Ponieważ wśród szkolonych osób jest bardzo dużo bardzo młodych ludzi, nie ukrywają oni faktu, że na temat HIV/AIDS nie wiedzieli właściwie nic, w szkole temat albo nie był w ogóle traktowany, albo bardzo pobieżnie.
Przed zakończeniem spotkania przeszkoleni fryzjerzy otrzymują plakaty informujące, że salon, w którym pracują jest uczestnikiem programu, oraz dwa rodzaje ulotek: dla fryzjerów oraz dla klientów salonów. Mają one stać w widocznym miejscu salonu i służyć każdemu, kto jest tematem zainteresowany. Ponieważ program na terenie Polski prowadzony jest we współpracy z Krajowym Centrum ds. AIDS, w ulotkach podajemy adresy wszystkich punktów konsultacyjnych na terenie całego kraju.
Cel projektu
Celem prowadzenia projektu jest edukacja oraz profilaktyka. Od początku wprowadzenia go w Polsce program cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony fryzjerów. Są oczywiście zadowoleni z nabytej wiedzy, ale chyba ważniejsze jest to, że czują się dumni z możliwości prowadzenia szeroko zakrojonej akcji profilaktycznej, w dziedzinie, która zdecydowanie wykracza poza ich zawód. „Rozmowa z klientką lub klientem w salonie na ten temat – mówią – nie sprawia nam większego problemu. Jesteśmy przecież często powiernikami, rozmawiamy o bardzo prywatnych, a nawet intymnych sprawach”. Fakt, że to właśnie fryzjer, a nie przedstawiciel innego zawodu, został wybrany przez L’Oréal do prowadzenia tego programu nie jest przypadkiem. To właśnie z fryzjerem mamy odwagę rozmawiać o wszystkim.
Grupa docelowa
Grupą docelową są klienci salonów fryzjerskich, ponieważ w profilaktyce fryzjer jest jedynie łącznikiem = informatorem. Filozofia programu „Fryzjerzy świata wobec AIDS” prezentowana była na spotkaniu Intercoiffure, które zrzesza fryzjerów polskich pracujących „na” rozmaitych markach, również konkurencyjnych w stosunku do naszych. Jest to program Grupy L’Oréal i UNESCO.
Podsumowanie
Szkolenia w L’Oréal Professionnel odbywają się zwykle każdego tygodnia w 4 akademiach firmy. Dotychczas przeszkolono ok. 600 fryzjerów. Materiały informacyjne zostały wysłane do 300 salonów.
Szkolenia w akademiach Matrix odbywają się rzadziej, ale organizowane są dla grupy 50 fryzjerów. Dzięki czemu marka ma 200 przeszkolonych fryzjerów.
Konkretny fryzjer nie otrzymuje certyfikatu, ale jego salon otrzymuje plakat oraz ulotki informacyjne.
To, że program jest potrzebny stwierdziliśmy po rozmowach z Krajowym Centrum ds. AIDS. Jego dyrekcja entuzjastycznie podeszła do projektu z uwagi na brak odpowiedniej edukacji w tym temacie, zarówno w szkołach jak w mediach. Chociaż HIV/AIDS nie jest w Polsce aktualnie poważnym problemem społecznym (zaledwie 10.000 zarejestrowanych chorych), to w związku z otwartymi granicami, częstymi podróżami Polaków oraz dużą imigracja zarobkową ze Wschodu choroba ta ma niestety szansę na rozszerzenie się. Również ksiądz Arkadiusz Nowak uznał, że udział firmy komercyjnej, jaką jest L’Oréal w edukację w dziedzinie HIV/AIDS, jest nieoceniony. Bardzo docenił także fakt, że udało się firmie do programu zmobilizować konkretną kategorię zawodową.
Program koordynuje Maja Majdrowicz, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej