Podmiot realizujący
Samsung Electronics Polska, dział Corporate Marketing.
Geneza projektu
Organizowany co roku (od 2004 r.) Samsung Art Master był początkowo konkursem malarskim. Aktualnie w jego formule mieszczą się wszystkie media wykorzystywane we współczesnych dyscyplinach wizualnych: od malarstwa i rzeźby, przez wideo i fotografię, po performance, realizacje intermedialne, instalacje i projekty w przestrzeni publicznej.
Cel projektu
Celem projektu jest wyróżnianie ciekawych, nowych indywidualności sceny artystycznej oraz promocja nieszablonowych postaw twórczych, jak również stworzenie młodym artystom możliwości zrealizowania pomysłów i ich profesjonalnej prezentacji. Konkurs powstał, aby ułatwić nowym twórcom wejście na scenę artystyczną i pomóc w ich pierwszych konfrontacjach z publicznością, kuratorami
i krytykami.
Grupa docelowa
Studenci oraz absolwenci kierunków artystycznych (zawsze dwóch ostatnich lat) na uczelniach wyższych w Polsce.
Co roku organizator aranżuje również aukcję internetową i młotkową wyróżnionych prac, z której dochód jest przeznaczany na cel charytatywny. Z takiej dotacji, będącej efektem konkursu Samsung Art Master, skorzystało już kilka domów dziecka, podopieczni fundacji Anny Dymnej „Mimo wszystko”, fundacja Ewy Błaszczyk AKOGO?. Dochód z tegorocznej aukcji zostanie przeznaczony na konto Fundacji Spełnionych Marzeń.
Opis projektu
Samsung Art Master to przedsięwzięcie ogólnopolskie powołane z myślą o debiutujących artystach.
Konkurs jest corocznie ogłaszany na Akademiach Sztuk Pięknych i innych uczelniach prowadzących kierunki plastyczne. Informacja ukazuje się również w krajowych mediach ogólnoinformacyjnych i poświęconych zagadnieniom kultury i sztuki. Systematycznie jest aktualizowana strona internetowa konkursu www.samsungartmaster.pl. W celu dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców konkurs jest również obecny na serwisach społecznościowych np. Facebook.
Na uczelniach artystycznych powołano specjalnych koordynatorów, którzy mają za zadanie pomagać młodym artystom w wyborze prac oraz dostarczać je do siedziby organizatora konkursu.
Tegoroczna, siódma edycja konkursu Samsung Art Master jest zarazem piątą realizowaną we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie, gdzie odbywa się wernisaż i wystawa zwycięskich prac z udziałem laureatów konkursu, reprezentantów sztuki
i środowiska kulturalnego oraz przedstawicieli firmy Samsung Electronics Polska. Laureaci otrzymują także nagrody pieniężne.
W projekt zaangażowali się również wybitni przedstawiciele polskiej kultury i sztuki, m.in. prof. Maria Poprzęcka (profesor historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim), Anda Rottenberg (krytyczka i kuratorka), Jarosław Suchan (kurator, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi), Andrzej Chyra (aktor), Stach Szabłowski (krytyk i kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski), Karol Radziszewski (malarz, performer, wydawca, laureat III edycji Samsung Art Master), którzy zasiadają w jury konkursu. Tegoroczna edycja Samsung Art Master została objęta patronatem tygodnika Polityka, TOK FM, AMS, Artinfo.pl, sztuka.pl, Artluk, Arteon, artbiznes.pl.
Konkurs wpisuje się w filozofię firmy Samsung oraz wartości uznawane we wszystkich jej działaniach w oddziałach na całym świecie: „Firma Samsung pragnie być społecznie odpowiedzialnym, dbającym o środowisko obywatelem korporacyjnym każdej społeczności, w której prowadzi działalność.”
Efekty realizacji projektu
W 2009 r. do Samsung Art Master zgłosiło się prawie 500 uczestników. Od pierwszej edycji konkursu wzięło w nim udział niemal 2800 osób z całej Polski i liczba ta co roku się powiększa. Laureatami konkursu byli w ubiegłych latach, uznani już w kraju i na arenie międzynarodowej artyści tacy jak: Karol Radziszewski, Anna Molska i Piotr Wysocki.
Podczas aukcji po każdej z edycji zgromadzono niemałe fundusze na wsparcie społecznych partnerów konkursu – w sumie ponad 200 000 zł.
Projekt umocnił wizerunek firmy Samsung jako promotora młodej sztuki i odpowiedzialnego społecznie przedsiębiorstwa.