sobota, 11 stycznia, 2025
Strona głównaCase studiesNie daj się złowić na wnuczka

Nie daj się złowić na wnuczka

Tytuł projektu
Nie daj się złowić na wnuczka

Autor
Komenda Stołeczna Policji

Opis celu kampanii

Poprzez kampanie chcemy wyczulić społeczeństwo, a szczególnie osoby starsze, na sytuacje, w których mogą stać się ofiarami oszustów.

Grupa docelowa

Powyższe działania kierujemy do seniorów, ludzi samotnych, starszych, tzw. grupy ludzi 50+, a także do ich rodzin.

Strategia

Specyfika tego czynu powoduje, że są duże trudności z ograniczeniem skali jego występowania. Sposób działania sprawców tej kategorii przestępstw zdeterminowany jest: łatwym dostępem przez telefon i związaną z tym anonimowością w kontakcie telefonicznym, co ułatwia wprowadzenie w błąd i osiągnięcie zamierzonego celu, podatnością wiktymologiczną pokrzywdzonych czy też pomysłowością i kreatywnością samego oszusta. Osoba dzwoniąca (tzw.: „telefonista”) umiejętnie prowadzi rozmowę, podczas której stara się zdobyć jak największą przychylność ofiary, a przede wszystkim wzbudzić jej zaufanie – jest to bardzo ważny element strategii działania sprawców. Poza tym sprawca może mieć poczucie, iż przestępstwo, którego dokonuje obarczone jest ryzykiem małej wykrywalności, z uwagi na anonimowość (przestępstwo tzw. opłacalne). Na terenie dużych miast polskich, a szczególnie m. st. Warszawy w latach 2009-2010 nastąpił znaczny wzrost liczby oszustw metodą tzw. „na wnuczka” ( w 2010r seniorów oszukano na kwotę ponad 6 mln. zł). Poprzez współdziałanie z mediami informacja o mechanizmie oszustwa zostanie rozpowszechniona i będzie utrwalona, co w znaczny sposób przyczyni się poszerzenia wiedzy seniorów w zakresie własnego bezpieczeństwa. Informowanie i edukowanie w trakcie bezpośrednich spotkań ze społeczeństwem w znaczny sposób przyczynia się do ograniczenia tego bulwersującego przestępstwa.

Opis przebiegu kampanii

20.01.2011r rozpoczęcie działań – spotkania z dziennikarzami, kolportaż informatorów dot. przestępstwa. Od stycznia do grudnia spotkania w klubach seniora/emeryta przedstawiano materiały/ulotki dotyczące przedmiotowej kampanii. Nagranie reportażu dla TVP traktującego o mechanizmie przestępstwa. Dzięki współpracy z Centrum Edukacji ALFA opracowano nowe materiały graficzne tj.: ulotki, naklejki z nr. alarmowym 112, plakaty, płyty DVD. We współpracy ZBP wyprodukowano spoty telewizyjne z udziałem m.in.: Katarzyny Żak, Barbary Zielińskiej, Michała Pieli, Macieja Orłosia oraz Janki Patockiej, które emitowano na antenach TVP w czerwcu 2011r. Problem w/w przestępstwa przedstawialiśmy także w trakcie

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Spoty TV – dzięki emisji spotów na antenach TVP dotarcie do największej docelowej grupy społecznej. Poprzez internet – zainteresowanie problemem młodych osób. Dzięki kolportażowi ulotek w rachunkach TP i ORANGE, artykułowi w bezpłatnej gazetce CEFARM dotarliśmy do grupy bezpośrednio zagrożonej takim procederem. Duża grupa osób 50+ o akcji dowiedziała się z materiałów przekazanych przez KSP Kurii Diecezji Warszawskiej. Należy wspomnieć, iż problem został przedstawiony w kilku popularnych polskich serialach takich jak: Plebania, Klan, M jak Miłość, Ojciec Mateusz. Ponadto Dzięki naszym staraniom problematyce „wnuczka” został poświęcony cały odcinek serialu pt „Malanowski i Partnerzy”, który cieszył się największą oglądalnością w 2011 r. O oszustwie metodą „na wnuczka” można było przeczytać w wielu artykułach prasowych.

Działania PR

Publikacje w internecie a także gazetach branżowych. Liczne audycje w radio. Udział w Dniach Otwartych NBP oraz targach „Twój Pieniądz” odbywających się w PKiN.

Efektywność

1.Efektem kampanii jest spadek tego rodzaju przestępstw o 70%. 2. Dzięki szerokiej publikacji medialnej informacje zawarte w kampanii dotarły również do osób których zagrożenie bezpośrednio nie dotyczyło. Pierwotnym założeniem kampanii były działania lokalne. Zainteresowanie problemem rozszerzyło jej zasięg na całą Polskę. 3. -Emisja spotów na antenach TVP w czerwcu 2011; -reportaż w programie CELOWNIK TVP; – audycje radiowe m.in. Radio ZET, RMF FM, Radio dla Ciebie, TOK FM, ROXY FM, Złote Przeboje; – artykuły prasowe m.in. Gazeta Wyborcza, Super Ekspres, Echo Miasta, Policja 997. Kwartalnik Policyjny, Tygodnik Katolicki Niedziela; – krótkie wiadomości w programach informacyjnych m.in.: Teleekspres, Panorama, Wiadomości, Fakty. 4. Z uwagi na społeczny charakter kampanii wszystkie podmioty realizowały ją charytatywnie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj