Tytuł projektu:
IKEA Katowice dla Zimbardo Youth Center – czysty zysk społeczny
Agencja:
Kobold Public Relations dla IKEA Katowice
Stan wyjściowy
Prof. Philip Zimbardo, znany na całym świecie psycholog (eksperyment więzienny), przyjeżdża do Katowic na zaproszenie Wydziału Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Na wykładzie poznaje energiczne dziewczyny, które przedstawiają się jako Fabryka Inicjatyw Lokalnych w Nikiszowcu. – To ja chcę obejrzeć ten Nikiszowiec! – mówi Profesor. Nikiszowiec: dzielnica Katowic, domy zaprojektowane na planie ogrodu, łuki, przez które jak przez dziurkę od klucza, można zobaczyć śląskie podwórka. Ale kopalnia dawno już nie wydobywa, więc śląskim rodzinom średnio się wiedzie, a dzieciom i młodzieży tym bardziej. Fabryka Inicjatyw Społecznych buduje miejsce wspólnych spotkań, pomagając tym młodym, odnaleźć radość i mądrość życia we wspólnym działaniu: od oglądania filmów po dyskusje. Zimbardo obejrzawszy to wszystko, mówi: tu powstanie pierwsze na świecie Zimbardo Youth Center, które osobiście sfinansuję. I centrum powstaje już po roku. Bajka? Nie. Rzeczywistość. Do tego dołącza się IKEA i finansuje wyposażenie całego Centrum, które otwiera się w kwietniu 2014 roku. Pierwsze na świecie Centrum Zimbardo powstaje w Polsce, w śląskiej dzielnicy o nazwie Nikiszowiec.
Grupy docelowe
Klienci IKEA Katowice
Mieszkańcy regionu
Lokalna społeczność dzielnicy
Grupy taktyczne
Pracownicy Uniwersytetu Śląskiego
Architekci i dekoratorzy
Przedstawiciele Fabryki Inicjatyw Lokalnych i reprezentanci instytucji zaangażowanych w realizację projektu
Media (lokalne, regionalne, ogólnopolskie, zagraniczne).
Czas trwania projektu
Styczeń – kwiecień 2014
Cele
1. Stworzenie dla młodzieży pięknego i funkcjonalnego miejsca, przeznaczonego do prowadzenia zajęć edukacyjnych, warsztatów, doradztwa i projektów artystycznych.
2. Połączenie aranżacji i meblowania wnętrza z warsztatami dla młodzieży: uczymy się i wspieramy już na etapie powstawania centrum.
3. Pokazanie Nikiszowca jako turystycznej atrakcji Śląska.
4. Wspieranie lokalnej społeczności jako realizacja idei marki IKEA.
5. Realizacja strategii Employer branding’u marki IKEA: Pracujesz w IKEA, realizujesz ciekawe projekty, wspierające społeczności.
Strategia Projektu polegała na połączeniu dwóch ról marki IKEA: roli finansującego, meblującego i aranżującego Centrum Zimbardo oraz roli partnera, edukującego młodzież z Nikiszowca: jak to zrobić, by było estetycznie, designersko, ale i funkcjonalnie oraz oszczędnie. Puntem wyjścia do strategii projektu było wspieranie społeczności lokalnej Nikiszowca w jej rozwoju. Marka wyszła z założenia, że byłoby zdecydowanie mniej skuteczne bez odpowiednio zaaranżowanego miejsca i przestrzeni.
Przebieg projektu
Krok I: Warsztaty dla młodzieży
Czas trwania: dwa tygodnie. Prowadzone były przez projektantów IKEA Katowice oraz psychologów z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Edukowały młodzież w obszarze podejmowania decyzji zakupowych, pracy w grupie, a także projektowania:
1. “Integracja, motywacja, przywództwo”, Michał Brol oraz Agnieszka Skorupa z Uniwersytetu Śląskiego uczyli młodzież jak twórczo ze sobą współpracować, motywować siebie nawzajem i umiejętnie zarządzać grupą.
2. “Pieniądze, zakupy, wydatki”, prowadzone przez dr Łukasza Jacha (pracownika Instytutu Psychologii UŚ ), było przygotowaniem do samodzielnie podejmowanych decyzji zakupowych i racjonalnego zarządzania zasobami finansowymi.
3. “I Ty zostań projektantem”, prowadzone były przez Agatę Stokłosę (współpracownika FIL) oraz Adama Musielaka (projektanta IKEA Katowice). Podczas tych spotkań młodzi gospodarze Centrum dowiedzieli się, w jaki sposób aranżować przestrzeń wokół siebie i poznawali techniki projektowania. Warsztaty odbywały się w siedzibie Fabryki Inicjatyw Lokalnych w Nikiszowcu.
4. Praca „w terenie”. Młodzież w towarzystwie animatorów pojechała do sklepu IKEA Katowice, żeby obejrzeć produkty, którymi wyposażą ośrodek i podjąć ostateczną decyzję. Finałem przygotowywania Centrum do otwarcia było skręcanie mebli, w którym uczestniczyli pracownicy IKEA Katowice, oraz meblowanie ośrodka według założonego projektu.
5. Obsługa medialna warsztatów jako zapowiedź otwarcia centrum.
krok II: Przygotowanie do otwarcia:
1. Stworzenie press pack’a oraz zaproszeń dla gości (Uniwersytetu Śląskiego, Urzędu Miasta Katowice, Urzędu Marszałkowskiego, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, Miasta Ogrodów, MOPS’u i wielu innych), który szatą graficzną nawiązywały do architektury Nikiszowca i wystroju Centrum Zimbardo.
2. Przygotowanie specjalnych packów informacyjnych dla mediów.
3. Przygotowanie specjalnego filmiku, podczas którego sam Profesor Zimbardo zapraszał do udziału w Centrum. Film kręcony był w Stanford, a dystrybuowany poprzez youtube.pl, link do filmu z zaproszeniem trafiał na skrzynki mailowe redakcji prasowych, telewizyjnych, radiowych i internetowych.
krok III: Otwarcie Centrum Zimbardo
1. Obsługa medialna wydarzenia:
– media ogólnopolskie (Dzień Dobry TVN, TVP Info, TVP 2, TVP Kultura, Gazeta Wyborcza, Interia.pl, Onet.pl, TOK.FM, Wprost, Forbes)
– zagraniczne (Der Spiegel)
– regionalne i lokalne (TVS, TVP Katowice, Dziennik Zachodni, Gazeta Wyborcza, Polskie Radio Katowice, MM Silesia, Nasze Miasto).
2. Odebranie Paszportu “Przyjaciela Centrum Zimbardo”, które w imieniu IKEA Katowice odebrała Ewa Zakrzewska, Kierownik Sklepu wraz z zespołem.
3. Wyemitowanie filmu ilustrującego powstawanie Centrum Zimbardo, nakręconego przez IKEA Katowice, podsumowujące wspólną drogę tworzenia Centrum.
4. Zawieszenie tablicy z logotypami sponsorów: IKEA Katowice trafia na tablicę ścienną graficznego serca Centrum Zimbardo.
Komunikacja strategiczna
1. Biznesowa – skierowana do mediów branżowych, biznesowych, miała na celu eksponowanie polityki zrównoważonego rozwoju i działań CSR podejmowanych przez IKEA Katowice.
2. Lokalna/Regionalna – pozycjonująca markę IKEA Katowice jako zaangażowaną w problemy lokalnych społeczności.
Efekty projektu
1. Efektem wspierania Centrum Zimbardo przez IKEA Katowice było ulokowanie marki w kontekście jednego z największych projektów społecznych w regionie, który miał rangę wydarzenia o charakterze międzynarodowym.
2. IKEA Katowice umocniła swój wizerunek marki zaangażowanej w problemy lokalnych społeczności .