Tytuł
I Bieg Konstanciński imienia Piotra Nurowskiego
Autor
Stowarzyszenie „Sport Dzieci i Młodzieży” i DEM’a Promotion Polska
Opis celu kampanii
Upamiętnienie Piotra Nurowskiego – wybitnego mieszkańca Konstancina, prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego, dwukrotnego prezesa Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, który zginął w katastrofie w Smoleńsku.
Grupa docelowa
Biegacze, osoby aktywne fizycznie. Miłośnicy sportu.
Opis projektu
Pierwsza edycja Biegu Konstancińskiego imienia Piotra Nurowskiego to wydarzenie sportowe, które odbyło się w jedynym na Mazowszu mieście-uzdrowisku – Konstancinie-Jeziornie. Impreza organizowana była po raz pierwszy, ale od razu cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony mediów, jak i chętnych do wzięcia udziału biegaczy. W dziesięciokilometrowym biegu wzięło udział 555 osób (amatorów i zawodowców) z całej Polski, co jak na pierwszą imprezę tego typu było wielkim sukcesem. Do osiągnięcia takiej frekwencji przyczyniły się m.in. osoby, które promowały wydarzenie – znakomici sportowcy i olimpijczycy, a także miejsce, w którym odbywał się bieg, czyli Konstancin, miasto uzdrowiskowe, z mikroklimatem, położone wśród lasów. W gronie zaproszonych do współpracy mistrzów znaleźli się: najbardziej utytułowany zawodnik w historii indywidualnych konkursów mistrzostw świata w skokach narciarskich, a ostatnio kierowca rajdowy zespołu ORLEN Team – Adam Małysz, Jacek Wszoła – złoty medalista igrzysk w Montrealu w 1976 roku i srebrny medalista igrzysk w Moskwie w 1980 roku, Marian Woronin – srebrny medalista olimpijski z Moskwy z 1980 roku, Paweł Skrzecz – srebrny medalista igrzysk olimpijskich w Moskwie w 1980 roku, Krzysztof Kosedowski – medalista olimpijski, pięściarz, srebrny medalista mistrzostw Europy w 1981 roku oraz czterokrotny mistrz Polski w wadze piórkowej i lekkiej. Adam Małysz usiadł za kierownicą samochodu pilotującego i poprowadził bieg malowniczą trasą, która wcześniej uzyskała atest PZLA. Z uczestnikami dziesięciokilometrowy dystans pokonali Krzysztof Kosedowski i Bogusław Mamiński, którzy prowadzili w kategorii olimpijczyków. Ambasadorzy Biegu – wspaniali sportowcy – zrezygnowali z honorarium i działali na rzecz imprezy pro-bono.
Zorganizowanie takiego przedsięwzięcia wymagało od DEM’a Promotion Polska zebrania licznego grona osób pracujących przy imprezie – byli to zarówno pracownicy DEM’a Promotion Polska, członkowie Stowarzyszenia „Sport Dzieci i Młodzieży”, jak i wolontariusze. W sumie przy całym biegu pracowało ponad 70 osób – 16 osób z DEM’a Promotion Polska, 4 osoby reprezentujące stowarzyszenie plus około 50 wolontariuszy.
Realizacja całego projektu trwała trzy miesiące.
Cele komunikacji
Upamiętnienie osoby tragicznie zmarłego Piotra Nurowskiego, który przez lata pełnił funkcję Prezesa PKOL i PZLA. Pozycjonowanie I Biegu Konstancińskiego jako nowej imprezy na mapie biegowej Polski. Dotarcie z komunikatem nie tylko do mediów sportowych, blogerów biegowych, lecz także do prasy lokalnej i mediów ogólnoinformacyjnych. Poinformowanie szerszego grona odbiorców o pozabiznesowej działalności DEM’a Promotion Polska.
Przeprowadzone działania i efekty
Pierwszy podmiot odpowiedzialny za organizację Biegu, czyli Stowarzyszenie „Sport Dzieci i Młodzieży”, odpowiadał za pozyskanie sponsorów i patronów medialnych, współpracę z miastem, a także zorganizowanie sztabu wolontariuszy, którzy pomagali przy organizacji wydarzenia.
Drugi organizator – Agencja DEM’a Promotion Polska – odpowiadał za przygotowanie struktur i prowadzenie Biura Zawodów, opracowanie i realizację strategii komunikacji, a także utrzymywanie media relacji z kluczowymi dziennikarzami.
Oprócz tego DEM’a Promotion Polska zajmowała się pozyskaniem sponsorów, partnerów wydarzenia i patronów medialnych, uzyskaniem zgód na organizację biegu, działaniami technicznymi, współpracą ze służbami (policja, straż miejska, straż pożarna), zakontraktowaniem podwykonawców, a także wyznaczeniem i zabezpieczeniem trasy.
Do obowiązków wolontariuszy należało między innymi: przygotowanie pakietów startowych, obsługa i przygotowanie materiałów do Biura Zawodów, pomoc w organizacji Strefy Biegacza, podawanie wody na trasie i mecie.
W ramach projektu, nawiązano współpracę patronacką z następującymi tytułami: Polsat News, Rp.pl, „Przegląd Sportowy”, Polskie Radio Jedynka, „Przegląd Piaseczyński” i TrenerBiegania.pl.
Na miesiąc przed wydarzeniem agencja DEM’a Promotion Polska zorganizowała konferencję prasową. Spotkanie z dziennikarzami odbyło się w Konstancińskim Domu Kultury mieszczącym się w Willi Hugonówka. Podczas konferencji licznie przybyli przedstawiciele mediów, którzy mieli okazję poznać przebieg trasy biegu, dowiedzieć się, kim będą Ambasadorzy Biegu, a także jaką rolę będzie pełnił Adam Małysz. Na spotkaniu obecni byli między innymi: Burmistrz Gminy Konstancin-Jeziorna Kazimierz Jańczuk, przedstawiciele PKOL-u, Stowarzyszenia „Sport Dzieci i Młodzieży”, a także olimpijczycy. Po spotkaniu dziennikarze otrzymali pełną informację prasową na temat wydarzenia.
Na miesiąc przed wydarzeniem rozpoczęto dystrybucję informacji prasowych na temat: organizacji wydarzenia, patronach, Ambasadorach i sponsorach biegu, o trasie imprezy, a także przygotowano i dystrybuowano informacje o utrudnieniach w ruchu skierowane do mieszkańców Konstancina. W połączeniu z innymi działaniami PR pozwoliło to na wygenerowanie łącznie ponad 330 publikacji w mediach zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych. Wśród nich można wyróżnić m.in. Polską Agencję Prasową, „Przegląd Sportowy”, Onet.pl, PolsatSport.pl, Rp.pl, Sport.pl, Sport.tvp.pl. Bieg cieszył się również zainteresowaniem wśród redakcji telewizyjnych (TVP, TVP Warszawa, TVP Info, TVP Sport, TVN) oraz radiowych (Informacyjna Agencja Radiowa, Polskie Radio Jedynka). Bieg zaistniał wśród odbiorców prasy, portali i radia o zasięgu regionalnym (m.in. „Przegląd Piaseczyński”, „Nad Wisłą”, „Kurier Południowy”, www.konstancin24.eu, Radio Mazowsze).