Jako specjalista od PR i marketingu dostajesz zadanie: będziesz prowadzić fanpage marki oferującej produkty dla zwierząt. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że nie ma prostszego tematu. Przecież wdzięczne pieski i słodkie kotki stanowią naturalną treść, która nam załatwi sprawę. Ale czy na pewno? A co z realizacją celów klienta, o których powinniśmy pamiętać? No właśnie. Samym rozrywkowym contentem nie wywiążemy się z tego zadania. W tej komunikacji muszą być strategia, pomysł i dobra egzekucja. Co więcej, jak pisać o zwierzętach na co dzień żeby nie znudzić? Jak urozmaicać treść?
Zobaczmy, w jaki sposób ujęliśmy ten temat dla naszego klienta, firmy Vetoquinol:
Kilka słów o kliencie i celach
Vetoquinol to międzynarodowy producent preparatów dla zwierząt oferujący ponad 700 produktów leczniczych i nieleczniczych. Więcej na temat tego, czym zajmuje się firma możecie dowiedzieć się z tego krótkiego filmiku.
Cele dotyczące obecności na Facebooku, które nasza agencja OX Media określiła wspólnie z klientem, to:
1. wykreowanie i promocja wizerunku Vetoquinolu jako:
– marki eksperckiej
– otwartej na potrzeby ludzi i zwierząt
– dbającej o zdrowie i dobrobyt pupili
2. spowodowanie dużego zaangażowania fanów
3. realizacja celów sprzedażowych – pośrednio poprzez zwiększenie świadomości produktów marki wśród grupy docelowej (m.in. lekarze weterynarii).
Zadanie jest dosyć złożone, a skuteczna realizacja wszystkich celów wymaga publikowania różnorodnych treści.
Na co więc postawiliśmy..?
1. Na dialog, czyli…
…sedno mediów społecznościowych. Od początku zakładaliśmy, że nie chcemy mieć stylu „gazetowego” i tylko wrzucać treści, ale chcemy nawiązać kontakt z naszymi fanami, słuchać ich, a także uczestniczyć w rozmowach które toczą się na naszym profilu.
A główne części składowe tego dialogu to:
– dedykowany content – czyli i bawimy, i edukujemy. W ten sposób realizujemy także cele wizerunkowe, takie jak otwartość marki oraz troska o zdrowie zwierząt:
Podjęliśmy także współpracę z content designerami zajmującymi się weterynarią, aby tworzyć wysokiej jakości treści eksperckie:
– dedykowana moderacja – angażujemy naszych fanów także poprzez rozmowę. Tutaj bardzo ważny jest dobry dobór moderatorów, takich, którym temat zwierząt jest bliski i którzy będą potrafili to okazać, stosując odpowiednio ciepły i przyjazny ton komunikacji. Trzeba pamiętać, że fani mają bardzo emocjonalny stosunek do tej tematyki, bo dotyczy ich pupili, i zwracają szczególną uwagę na wszelkie wpadki – dlatego tak ważne jest, żeby komentarze moderatorów były autentyczne w przekazie:
– urozmaicone formaty treści – video, grafiki, gify, infografiki – a wszystko po to, aby nasi użytkownicy nie nudzili się i by lepiej przekazać dany komunikat:
2. CSR
Zachęcamy również do adopcji zwierząt ze schronisk (np. akcja „Adoptuj, NIE kupuj”). Za pomocą grafik, animacji oraz interaktywnej zakładki na Facebooku ułatwiamy znalezienie najbliższego schroniska:
Działania CSR-owe dają możliwość pokazania, że firma rzeczywiście dba o dobro zwierząt, a także dają kolejną okazję do tworzenia angażującego contentu.
3. LIKE NETWORKING
W przypadku Vetoquinolu polega to na tym, że zwiększamy organiczne zasięgi poprzez wspieranie profili pomagającym zwierzakom, a one w zamian publikują nasze treści. Najlepiej będzie to opisać na przykładzie współpracy z serwisami labradory.info, labradory.org oraz Fundacji Pomocy Goldenom „Aurea”, którym przekazywaliśmy dary na bazarki charytatywne:
Podsumowując…
Jak pokazują dane z wyników działań, strategia realizacji celów klienta okazała się skuteczna:
Od grudnia 2014 do stycznia 2016 pozyskaliśmy 47 000 fanów, nasi moderatorzy napisali prawie 30 tys. komentarzy ze średnim czasem reakcji na odpowiedzi użytkowników 13 minut. To wszystko jednak nie byłoby możliwe bez oddanego i zaangażowanego accounta po stronie OX Media (dzięki, Janek!), który słucha potrzeb klienta, społeczności oraz zespołu, i na wszystko odpowiednio reaguje.