piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesPromocja płyty „Hannibal”

Promocja płyty „Hannibal”

Opis celu kampanii
Kampania miała na celu promocję najnowszego albumu rapera o pseudonimie Abel zatytułowanego „Hannibal”, który pojawił się w sprzedaży 18 marca nakładem warszawskiej wytwórni Wielkie Joł skupionej wokół Tede – jednego z najbardziej rozpoznawalnych raperów w Polsce.

Grupa docelowa
Kampania była skierowana przede wszystkim do osób młodych w grupie wiekowej 18-24, z czego w prawie 90 proc. stanowią mężczyźni. Teoretycznie grupę docelową twórczości Abla stanowią wszyscy słuchacze rapu w Polsce, ale z badań jakościowych wynika, że są to osoby doceniające muzykę trudniejszą w odbiorze i wymagającą intelektualnego wysiłku.
 

Strategia
Z racji na zainteresowanie Abla szeroko rozumianą sztuką promocja skupiła się na elementach związanych z różnymi przejawami twórczości artystycznej. Artysta został zaangażowany w wydarzenia kulturalne oraz muzyczne skupiające się wokół najnowszej premiery. Strategia promocyjna skoncentrowana była wokół BTL z racji na dużą skuteczności takich działań w branży muzycznej oraz mniejszy koszt takiej promocji.

Opis przebiegu kampanii
Kampania rozpoczęła się pod koniec 2015 roku utworzeniem społeczności – specjalnej grupy dla fanów nazwanej „Armiahannibal”. Informacje o jej powstaniu były dystrybuowane w internecie za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz serwisów muzycznych. Do grupy dołączyli sympatycy twórczości Abla, którzy według zasad chcieli przysłużyć się propagowaniu jego najnowszego krążka.

Po stworzeniu społeczności nadszedł czas na jej animację, co zaowocowało następującymi działaniami:
DIGITAL: Prezentacja okładki – Pierwszym działaniem była prezentacja okładki przygotowana we współpracy z marką odzieżową PLNY Textylia. Na początku lutego na koncie instagramowym @abelsamgalaz pojawiła się grafika, z odniesieniem do trzech ukrytych kont w tym serwisie. Pod grafiką znajdowała się wskazówka jak należy postępować dalej. Na każdym z kolejnych kont znajdowała się zbudowana z 18 zdjęć grafika. Każdy post ukrywał też zakodowaną wiadomość. Po odnalezieniu ukrytych informacji uczestnicy zabawy otrzymali odniesienie do konkretnego wersetu w Biblii. Bibilijne imię zawarte w tym wersie to kolejne ukryte konto Instagramowe
Pozornie trudne zadanie zostało rozwiązane w zaledwie 20 minut, a zwycięzca został nagrodzony prezentem od firmy odzieżowej PLNY Textylia (rozwiązanie jest dostępne tu).

 

 

MIASTO: Hannibalizm – Przy pierwszej płycie Abla „Ostatni Sarmata” wybrane teksty można było zobaczyć w postaci cyfrowych memów. Tym razem postanowiliśmy pójść krok dalej. Hannibalizm to inspirowana Loesje prezentacja w przestrzeni miejskiej wybranych cytatów z najnowszej płyty Abla zatytułowanej Hannibal. Aby wziąć udział w akcji należało pobrać ze strony wielkiejol.com gotowe projekty plakatów, które po wydrukowaniu należało umieścić w różnych miejscach swojego miasta, sfotografować, po czym umieścić na Instagramie z hashtagiem #hannibalizm.

 

 

W ciągu kilku pierwszych minut od ogłoszenia akcji na grupie ArmiaHannibal pojawiły się pierwsze zdjęcia wydrukowanych plakatów czekających na rozklejenie. Z czasem w serwisie Instagram pojawiło się coraz więcej zdjęć oznaczonych tym unikatowym hashtagiem. Użytkownicy niekorzystający z tego serwisu wstawiali swoje zdjęcia w grupie Armiahannibal. 

 

                                                                                                  Tutaj można zobaczyć fan video z akcji plakatowania.

 

SZTUKA: – Wizerunek Abla stworzony przez artystkę malarkę AnoPsy pojawił się w projekcie Wspólne Malowanie Geno Print Szok – Warszawa01 zorganizowanym przez profesora Eugeniusza Makowskiego i Pawła Verde. Ideą tego projektu jest wspólne malowanie cyfrowego obrazu składającego się z 400 indywidualnych dzieł, a tematem przewodnim akcji „MOJE MIASTO, A W NIM – WARSZAWA01” jest obraz, który „…ma ukazać miasto-dom, w którym człowiek nie tylko pracuje i śpi, ale również bawi się, nawiązuje relacje, swobodnie korzysta z przestrzeni i wypełnia je żywą energią…”. Wernisaż wystawy odbył się w warszawskiej Galerii Stalowa w dniu prapremiery albumu.

 

LIVE: Spotkania premierowe z artystą zorganizowane między innymi w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu oraz trasa koncertowa, podczas której występuje razem z zespołem Małe Miasta. Video zapowiedź trasy.

 

 

Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Wykorzystano głównie zasięgi mediów społecznościowych oraz oficjalnej witryny internetowej wytwórni muzycznej Wielkie Joł  (średnio 30tyś unikalnych użytkowników miesięcznie) . Informacje pojawiały się również w mediach patronujących i współpracujących (Cgm.pl, Vaib, Hip-Hop.pl, Nyska.tv, Popkiller, empik), oraz w innych mediach muzycznych (Glamrap, Rapduma). W serwisie Newonce.net pojawił się artykuł opisujący promocję Abla, która wyraźnie spodobała się w redakcji. Ponadto w salonach empik płyta była promowana kilkoma typami materiałów POS, m.in. wobblerem i plakatem A4. Artysta w ramach media tour odwiedził najbardziej popularne audycje tematyczne w Polskim Radio (Numer na Fali) oraz w Radio Kampus (Hip-Hop Kampus), a także wziął udział w wywiadach m.in w warszawskim portalu hip-hopowym ( Głos Stolicy ) i podsumowaniach przygotowanych przez Youtuberów związanych z branżą muzyczną (Yurkosky, Jacek Adamkiewicz).

Efektywność
We wszystkie działania związane z kampanią „HANNIBAL” zaangażowana była Wytwórnia Wielkie Joł oraz jej właściciel TEDE. Pozwoliło to na zwiększenie zasięgów (@tedef – 136 tysięcy obserwujących na Instagramie oraz ponad 270 tysięcy na Facebooku). Po zakończeniu kampanii zdecydowanie zwiększyła się liczb zamówień na płytę oraz rozpoznawalność artysty. W lutym fanpage Abla zanotował 35 proc. wzrost ilości poślubień strony w stosunku do stycznia 2016. Dzięki większej świadomości fanów w czasie kampanii zdecydowanie zwiększyła się także liczba odsłon teledysków w serwisie Youtube. Jeszcze przed premierą singiel zatytułowany „Kasa” z gościnnym udziałem Tede prawie 600 tysięcy wyświetleń, co stanowi prawie 100 proc. wzrost w stosunku do wspólnego teledysku tych raperów promującego poprzednią płytę Abla.

Opis inicjatora
Wytwórnia Wielkie Joł powstała w 2002 roku. Nazwa Wielkie Joł od samego początku jest bezpośrednio związana z twórczością jednego z najpopularniejszych artystów Hip-Hopowych w Polsce, członka legendarnego zespołu Warszafski Deszcz – Tede. Działania Wytwórni Wielkie Joł koncentrują się wokół działalności Tede, którego duża popularność pozwala na wydawanie mniej znanych artystów oraz ich skuteczne promowanie. To nie pierwsza nietypowa kampania zorganizowana przez Wielkie Joł. W 2009 roku wytwórnia zorganizowała jak dotąd największy w Polsce flashmob zatytułowany „Będzie padać” zapowiadający powrót na scenę formacji muzycznej „Warszafski Deszcz”

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj