poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesBądź Mądry, czyli jak prosty pomysł przekuć w sukces. Case study kampanii...

Bądź Mądry, czyli jak prosty pomysł przekuć w sukces. Case study kampanii z udziałem influencerów

TŁO

Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce w Tychach (rok założenia – 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzymy najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubra, Tyskie, Lecha, Dębowe, Redd’sa oraz kolekcję specjalności Książęcego.

Jako firma odpowiedzialna społecznie troszczymy się o ludzi i środowisko wokół nas. Angażujemy się w wolontariat, wspieramy rozwój naszych partnerów biznesowych, oszczędzamy wodę i energię, a przede wszystkim, realizując strategię „Postaw na piwo”, promujemy odpowiedzialność i umiarkowanie w spożywaniu alkoholu.

Dlatego w 2016 roku zrealizowaliśmy kampanię Bądź Mądry.

Czytaj więcej:
Polscy blogerzy promują odpowiedzialną konsumpcję alkoholu

CEL

Kampania miała na celu zwrócenie uwagi na problem nieodpowiedzialnego spożywania alkoholu przez nieletnich, kobiety w ciąży i kierowców. 

WYZWANIE

Wśród społeczeństwa krąży wiele mitów na temat konsumpcji alkoholu:

– Alkohol jest dla pełnoletnich, ale raczej nie ma znaczenia, czy ktoś ma 16, 17 czy 18 lat, i tak jest już prawie dorosły – NIEPRAWDA.

– Alkoholu nie powinny pić kobiety w ciąży, ale przecież jeden kieliszek wina nie zaszkodzi – NIEPRAWDA.

– Po wypiciu alkoholu kierowca nie powinien prowadzić, ale przecież jedno piwo to nie alkohol – NIEPRAWDA.

Postanowiliśmy to zmienić i pokazać odpowiedzialne zachowania.

GRUPA DOCELOWA

Kampania Bądź Mądry była skierowana do kobiet w ciąży, kierowców, młodych, pełnoletnich osób, którym zależy na tym, by nieletni nie sięgali po alkohol, a także wszystkich tych, dla których ważne jest, aby alkohol był spożywany w sposób dojrzały i odpowiedzialny.

DZIAŁANIE

Temat trudny i poważny, ale podeszliśmy do niego nieco inaczej. Bez straszenia czy moralizowania. Wykorzystaliśmy prosty pomysł i motyw popularnych memów „Bądź mądry, bądź jak…”, które, choć przyszły do nas zza oceanu, szybko zyskały popularność w Polsce. Proste, rysowane obrazki i fikcyjne postaci pokazywały zachowania najbardziej drażniące społeczeństwo.

Ideę kampanii Bądź Mądry promowała seria krótkich filmów, jednak osobami, na których warto się wzorować, nie były fikcyjne postaci, a prawdziwi ludzie.

Zaprosiliśmy do współpracy dziesięciu influencerów, którzy wykorzystując swoją popularność i autorytet, promowali odpowiedzialne postawy – blogerki parentingowe, które mają duży wpływ na postawę kobiet w ciąży, czy youtuber, którego codziennie oglądają dziesiątki tysięcy młodych, pełnoletnich osób. Influencerzy umieszczali filmy na swoim profilu na Facebooku.

Na influencerach nie poprzestaliśmy. Do akcji włączyliśmy inne ważne grupy: przedstawicieli mediów, celebrytów, a także prezesa Kompanii Piwowarskiej – Andrew Highcocka.

Do kampanii Bądź Mądry włączyli się także nasi pracownicy.

Ważnym elementem kampanii były koszulki. Na potrzeby akcji powstały trzy wzory T-shirtów z nośnymi hasłami: „Jestem mądry i dobrze się prowadzę” / „Jestem mądry, trzeźwy i przystojny” / „Jestem mądra i to mi nie ciąży”.

Dodatkowo każdy mógł przyłączyć się do kampanii i zamanifestować poparcie dla postawy odpowiedzialnego spożywania alkoholu poprzez zakup koszulki w sklepie internetowym koszulkowo.com w specjalnej cenie 20 zł.

W trakcie trwania kampanii zrealizowaliśmy też konkurs na profilu Kompanii Piwowarskiej na Facebooku, gdzie do wygrania były odpowiedzialne T-shirty.

WYNIKI

Dzięki tak szeroko zakrojonym działaniom, kampania Bądź Mądry osiągnęła sukces:

– trzy tygodnie trwania kampanii,

– dziesięciu blogerów,

– ponad 300 tys. wyświetleń filmów,

– tysiące komentarzy, lajków i szerów,

– ponad dwa miliony zasięgu (tylko na Facebooku),

– kilkadziesiąt publikacji o łącznym AVE ponad 120 tys. złotych,

Kampania została bardzo pozytywnie odebrana i była chętnie udostępniana w mediach społecznościowych. Powstało kilkadziesiąt darmowych publikacji w największych krajowych serwisach informacyjnych, między innymi w mediach marketingowych, lokalnych, CSR-owych, branżowych, a także w radiu i prasie drukowanej.

Kampania znalazła się wśród Hitów Tygodnia w jednym z portali marketingowych, a także została nominowana do finału Konkursu Kampania Społeczna Roku 2016.

Kampania nie tylko odniosła duży sukces, ale znacznie przekroczyła zakładane cele. Do tego stopnia, że postanowiliśmy ją kontynuować.

CO DALEJ?

We współpracy z Rekopolem zrealizowaliśmy dwie odsłony kampanii Bądź Mądry w wersji eko. Przekonywaliśmy w nich, że poszanowanie środowiska jest ważne i modne, jednocześnie zachęcając do niepozostawiania pustych puszek i butelek na łonie natury, ani kapsla na pustej butelce.

We wrześniu 2017 roku ponownie stawiliśmy czoła nieodpowiedzialnemu spożywaniu alkoholu – przez nieletnich, kobiety w ciąży i kierowców, angażując kolejnych influencerów do akcji Bądź Mądry.

Wszystkie filmy z udziałem influencerów można zobaczyć tutaj.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj