poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesBezpieczeństwo dzieje się teraz. Case study projektu „Jak Jeździsz”

Bezpieczeństwo dzieje się teraz. Case study projektu „Jak Jeździsz”

TŁO

Nie tylko od przepisów, pogody czy stanu polskich dróg – bezpieczeństwo na drodze zależy od każdego z nas: kierowcy, rowerzysty, pieszego. Szerzenie kultury i empatii wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego kilka lat temu stało się naszą misją. Ponad 20 milionów Polaków uprawnionych jest do prowadzenia pojazdów. Co gdyby każdy z nich stał się ambasadorem bezpiecznej jazdy?

Postawiono przed nami zadanie: sprawić, aby bezpieczeństwo na drodze i ekologia stały się elementami stylu życia każdego z nas. Bycie odpowiedzialnym jest dziś w modzie i jest to trend, który chcemy wspierać i rozwijać. Dlatego wspólnie z Santander Bank Polska realizujemy projekt „Jak Jeździsz”. Jako agencja BSS Group odpowiadamy za pomysł kreatywny i komunikację projektu.

ZAŁOŻENIA

Zamiast straszyć – edukujemy

Nasz przekaz jest autentyczny i bliski kierowcom. Zamiast straszyć statystykami z wypadków i kolizji na drogach czy krytykować konkretne zachowania, postawiliśmy na edukację i dyskusję. Znalezienie wspólnego języka było kluczem do promowania bezpieczeństwa, a komunikacja w mediach społecznościowych miało pozwolić na dotarcie do każdego, komu ten temat nie jest obojętny. Wiedzieliśmy, że zrobienie z bezpieczeństwa na drogach i ekologii tematów popularnych, które każdy chciałby promować, będzie trudnym wyzwaniem, dlatego podeszliśmy do tematu w sposób innowacyjny.

CELE

Celem „Jak Jeździsz” jest promocja odpowiedzialnego i kulturalnego zachowania na drodze w lokalnych społecznościach. Zadaniem, które wyznaczyliśmy sobie w szczególności, był wpływ na sposób postrzegania bezpiecznej jazdy. Poruszanie się po drogach z kulturą i myślą o innych postanowiliśmy zamienić w trend i styl życia, którym kierowcy chętnie dzielą się między sobą.

REALIZACJA

Małe społeczności – duży efekt

Choć z roku na rok powstają nowe kampanie dotyczące odpowiedzialnego zachowania na drodze, niewiele z nich dociera do mniejszych miejscowości. Od początku głównym obszarem działań był profil projektu na Facebooku. Dopasowaliśmy treści do formy przekazu tak, aby porady i wskazówki były przekazywane dalej przez udostępnianie postów, włączanie się do dyskusji w komentarzach i wiadomościach prywatnych. Większość akcji promujących bezpieczeństwo na drogach dzieje się w dużych miastach – zainicjowanie naszych działań w internecie miało na celu dotarcie do lokalnych społeczności i wszystkich uczestników ruchu drogowego.


Kampania „Jak Jeździsz” w liczbach

Przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, przekazujemy wartościowe porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.

Ponadto promujemy edukację kierowców podczas wydarzeń dla klientów i pracowników Santander Bank Polska, na których organizujemy m.in. ćwiczenia z zakresu techniki jazdy i udzielania pierwszej pomocy. Do pracowników banku, w szczególności użytkowników aut służbowych, kierujemy osobną komunikację, która przypomina m.in. o zasadach bezpieczeństwa podczas jazdy. Projekt Santander Bank Polska merytorycznie wspiera Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – koalicja sektora prywatnego, publicznego i organizacji pozarządowych, działająca na rzecz zmniejszenia liczby wypadków na drogach.

Ekobezpieczni

W 2018 roku postanowiliśmy skierować nasze działania także do najmłodszych. Uczniowie szkół podstawowych już są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego, a za kilka lat przystąpią do egzaminu na prawo jazdy. Zaprosiliśmy ich do podzielenia się wizją bezpiecznej drogi do szkoły. Podsunęliśmy temat, a dzieci mogły wykazać się kreatywnością w pracach plastycznych i filmowych.


Grafika promująca konkurs „Ekobezpieczni”

Efekt przerósł nasze oczekiwania – do konkursu zgłosiło się blisko 50 szkół z całej Polski, a zgłoszone prace doczekały się ponad 176 tysięcy głosów internautów. Kontynuacją akcji są lekcje bezpieczeństwa w formie wideo, skierowane do uczniów szkół podstawowych dostępne dla wszystkich.

Filmy edukacyjne dla uczniów dostępne są na stronie.

#Zaparkuj telefon i jedź

Kampania #Zaparkuj telefon i jedź skupiała się na problemie nagminnego korzystania z telefonów komórkowych za kierownicą, w tym pisania SMS-ów. Jej celem było uświadomienie kierowcom ryzyka i wyeliminowanie niechlubnej praktyki patrzenia w ekran smartfona zamiast na drogę. W całej Polsce, w 124 stacjach radiowych, emitowane były specjalne, skłaniające do refleksji spoty. Przekazy oparte były na emocjach, ale ich celem nie było straszenie. Miały wzbudzać przemyślenia, ostrzegać oraz sprawić, aby każdy z nas, zanim ruszy w podróż, odłożył telefon i skupił się wyłącznie na jeździe. Kampania została wsparta szeregiem akcji na Facebooku, a także w prasie.


Grafika promująca akcję #Zaparkuj telefon i jedź

EFEKTY

Projekt „Jak Jeździsz” wystartował w grudniu 2015 roku, a w BSS Group pracujemy nad nim od samego początku. Zasięg fanpage’a „Jak Jeździsz” w 2017 roku wyniósł 29 milionów. Na początku grudnia 2018 roku profil obserwuje ponad 121 tysięcy użytkowników, co czyni „Jak Jeździsz” jednym z największych projektów z zakresu bezpieczeństwa drogowego w Polsce.

Realne efekty zauważamy codziennie na polskich drogach. Najbardziej cieszą nas historie użytkowników, którzy wcielają się w rolę ambasadorów bezpiecznej jazdy. Promowanie bezpieczeństwa to szerzenie świadomych wyborów i zachowań, dzięki którym wszystkim porusza się po drogach łatwiej. Wzajemna empatia i zrozumienie – oto efekt, do którego dążymy przez cały czas. I jest nas coraz więcej.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj