TŁO
Acer = gracze. Tak zapisaliśmy się w głowach odbiorców. Ciężki, choć maksymalnie wydajny sprzęt, kolorowy, mocno związany ze światem gamingu – to nasze cechy rozpoznawcze. I jak tu wejść na rynek z czymś zupełnie innym? Lekkim, minimalistycznym? Stworzonym dla zupełnie innego grona odbiorców? I który miałby konkurować z gigantami, którzy od lat plasują się w czołówce?
ConceptD to nowe dziecko Acera. Stworzyliśmy go głównie dla twórców – artystów, projektantów, grafików, designerów. ConceptD pojawił się między młotem a kowadłem: z jednej strony mógł go przytłoczyć nasz własny gamingowy brand, a z drugiej strony silna pozycja MacBooków. Musieliśmy stworzyć kampanię, która nie pozwoliłaby nam… wylać dziecka z kąpielą.
CEL
Jak powstał ConceptD
Wybór dobrego laptopa to dzisiaj nie lada wyzwanie dla odbiorców. Niektóre sprzęty są uniwersalne – dla wszystkich i dla nikogo. Inne mają na stałe przypiętą łatkę, np. komputery gamingowe. Ale sam segment przenośnych komputerów dla profesjonalistów jest bardzo ograniczony. Znalezienie dobrego sprzętu, który zapewnia balans designu i wydajności, który odda kolory – zawsze był jakimś kompromisem dla klientów. Często właśnie ci najbardziej wymagający użytkownicy kierowali się specyfikacją i wybierali… komputer do gier. Co ciekawe, zbadaliśmy, że 15 proc. użytkowników sprzętu do gier nie instaluje na swoich urządzeniach żadnej gry, a 50 proc. z nich wykorzystuje swój sprzęt zarówno do grania, jak i do pracy twórczej.
I to te dane zainspirowały nas do stworzenia ConceptD – nowej linii produktów dla kreatywnych profesjonalistów. Tych, którzy potrzebują zarówno mocnych podzespołów i wydajnych kart graficznych, ale umieszczonych w cichych urządzeniach o minimalistycznym designie. Z którymi z dumą można wejść do korporacyjnych sal szkoleniowych i pracowni artystycznych. I to do tych ludzi musieliśmy przemówić.
DZIAŁANIA
Skupiliśmy się na komunikacji, która zbuduje markę na tyle silną i przyciągającą, że będzie w stanie konkurować z największymi brandami na rynku. W kampanii, w prosty i autentyczny sposób, pokazaliśmy potrzeby i wyzwania, z jakimi mierzą się graficy, twórcy wideo, ilustratorzy, architekci czy fotografowie. Zaprezentowaliśmy ConceptD z perspektywy twórcy, a nie producenta, zwracając uwagę na tak istotne kwestie, jak szybkość renderowania, odwzorowanie kolorów, widoczność szczegółów, cichość pracy, design urządzenia.
TWÓRCY
Samą kampanię zaczęliśmy z przytupem – pierwszy raz o ConceptD opowiedzieliśmy na konferencji Next@Acer w Nowym Jorku. Zaprosiliśmy na nią najważniejszych dziennikarzy i influncerów, aby jako jedni z pierwszych mogli przekonać się, jak wygląda nasza nowa linia. Zapewniło to nam szeroki zasięg. Działania PR skupiliśmy głównie wokół angażującego content marketingu na kanałach własnych, media relations i współpracy z influencerami, co miało zapewnić szeroki zasięg kampanii.
Świetnie to wszystko brzmi. Jednak naszej linii zabrakło jednego ważnego pierwiastka: emocji. Chcieliśmy, aby nasi odbiorcy mogli utożsamić się z naszymi użytkownikami, których mieliśmy w głowach. Skoro o artystach i twórcach mowa, nie mogło ich zabraknąć w promocji ConceptD. Tu kluczową rolę odegrali nasi ambasadorzy, których zaprosiliśmy do współpracy: polskich artystów z różnych obszarów pracy kreatywnej. Byli to m.in.: operator drona i twórca filmowy Bartek Bargiel, fotograf Jakub Kaźmierczyk, rysowniczka i ilustratorka Magdalena Danaj oraz architekt wnętrz Damian Widowski, a także część redakcji magazynu KMAG. Pokazaliśmy ich w naturalnym środowisku – swoim i swojej pracy. Postawiliśmy na formę autentycznych dokumentów i storytellingu w wersji wideo. Chcieliśmy szczególnie pokazać to, jak duży wpływ na zawodową niezależność i twórczą wolność ma technologia.
Oprócz tego stworzyliśmy specjalną przestrzeń w studiu Acer Polska, w której powstawały materiały, recenzje i tutoriale dla grupy docelowej. Do stałej współpracy zaprosiliśmy mikroinfluencerkę, absolwentkę ASP – Alicję Koperską. Ala pokazywała – podczas swojej pracy – jakie możliwości daje jej sprzęt z linii ConceptD.
EFEKTY
W wyniku kampanii ConceptD w mediach (m.in. ogólnoinformacyjnych i technologicznych) pojawiło się 290 publikacji o łącznym zasięgu przekraczającym 176 mln. Dziennikarze technologiczni oraz influencerzy przygotowali 32 pozytywne recenzje naszych urządzeń. Dzięki współpracy z ambasadorami i influencerami oraz zaaranżowanej przestrzeni w studiu Acer Polska udało nam się przygotować ponad 150 unikalnych materiałów opublikowanych na kanałach własnych, które wygenerowały 1,5 mln zasięg. Filmy z polskimi twórcami w ciągu trzech tygodni od premiery obejrzało ponad 100 tys. osób. Wszystkie te działania wpłynęły na sprzedaż. Odnotowaliśmy blisko 10-krotny wzrost sprzedaży w 2020 roku (w porównaniu rok do roku).