niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościZe świataZarządzanie kryzysem niczym przygotowywanie dania. Jak działać w obliczu problemów w firmie?

Zarządzanie kryzysem niczym przygotowywanie dania. Jak działać w obliczu problemów w firmie?

Zamiast skupiać się na wszystkich możliwych niepowodzeniach w firmie, lepiej jest zdefiniować kluczowe komponenty, które przydadzą się w do „szybkiego i skutecznego reagowania” w sytuacji podbramkowej – przekazuje Liz McGee, dyrektorka ds. komunikacji w Instytucie Finansów Międzynarodowych, w rozmowie z prdaily.com.

Jak czytamy, zdaniem McGee potencjalne kryzysy, czyli sytuacje, które mają negatywny wpływ na wyniki finansowe firmy, można podzielić na kategorie zaproponowane przez model IHELP: 

1. Bezpieczeństwo informacji

Specjalistka twierdzi, że w ciągu pięciu najbliższych lat najwięcej kryzysów będzie można przypisać właśnie tej kategorii, m.in. przez kampanie dezinformacyjne oparte na sztucznej inteligencji. Problemy z nią związane będą oscylować wokół naruszeń bezpieczeństwa, katastrof AI, włamań, cyberataków i wielu innych zagrożeń. 

2. Zdrowie i bezpieczeństwo

McGee uważa, że trudności z tej kategorii będą dotyczyć kryzysów bezpieczeństwa fizycznego – od klęsk żywiołowych, przez aktywnych zabójców, pandemie, po wypadki w miejscu pracy.  

3. Etyka i polityka

Zdaniem dyrektorki, ten rodzaj kryzysu jest związany z potencjalnymi komentarzami na temat przedsiębiorstwa, które może wygłosić dany polityk, np. kandydat na prezydenta. Potencjalnymi skutkami takiego działania są problemy wizerunkowe, a nawet bojkot danej organizacji. 

4. Kwestie prawne i regulacyjne

Ekspertka podkreśla, że członkowie rządu nie tylko wygłaszają opinie na temat firm, lecz także tworzą prawa, które mają na nie wpływ. Podaje ona przykłady próby zakazania TikToka i w Stanach Zjednoczonych czy „nowych przepisów nakazujących ujawnienia wszystkich opłat”. 

5. Wydajność i produkt

Ta kategoria dotyczy przypadków, w których dochodzi do problemów związanych np. ze znaczącym spadkiem cen akcji z powodu niskich zarobków firmy. 

6. Przygotowanie odpowiedzi na pytania, które mogą się pojawić

Zdaniem McGee chodzi o odpowiednią organizację działań w obliczu kryzysu. Zgodnie z jej opinią, warto jest zebrać zasoby, które przydarzą się w kryzysowych okolicznościach. Mowa m.in. o kontaktach do rzeczników prasowych czy reporterów, z którymi regularnie współpracuje dana firma, oraz o tzw. „liście kontrolnej”, czyli zbiorze informacji, które będą potrzebne w obliczu trudności. Specjalistka zaleca również konsultacje z działami wewnątrz firmy. Radzi, by zapytać interesariuszy o ich obawy i wątpliwości w celu dostrzeżenia kwestii, które wymagają poprawy. 

Pracownica Instytutu Finansów Międzynarodowych podkreśla, że „nie spotkała się jeszcze z kryzysem, który nie podlegałby pod co najmniej jedną z tych kategorii”. Jednocześnie zauważa ona, że problemy, a co za tym idzie – potrzeby firm, będą różnić się w zależności od branży. 

Czytaj więcej: Cyberbezpieczeństwo, polityka, ESG – tych obszarów mogą dotyczyć kryzysy w 2024 roku

McGee uważa, że warto „spojrzeć na przeszłość jak na prognozę przyszłości”, co pozwoli na zawężenie pola potencjalnych zagrożeń. Mowa m.in. o zweryfikowaniu, jakie były największe kryzysy komunikacyjne przedsiębiorstwa w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Podkreśla ona, że wiele osób zapomina o wykonaniu tego rodzaju researchu.

Co więcej, ekspertka radzi, by osoby zarządzające kryzysami myślały o sobie jak o szefach kuchni przygotowujących się do pracy w godzinach szczytu restauracji. Twierdzi, że warto, aby ustaliły one swoje „mise en place” oraz upewniły się, że „wszystkie składniki są czyste, pokrojone i gotowe do włożenia do garnka”. 

Jak czytamy, kolejnymi elementami istotnymi w przypadku zarządzania kryzysem są elastyczność oraz świadomość tego, że „w tej chwili skupiasz się na przygotowaniu składników, a nie na produkcie końcowym”. Istotnymi elementami funkcjonowania w obliczu trudności są również „nakładanie kluczowych wskaźników efektywności na pomiary komunikacji” oraz branie pod uwagę „szerszych implikacji biznesowych kryzysu”. (an)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj